• Anonym (Anonym och olyckligt kär)

    Olyckligt kär på jobbet - men lyckligt gift hemma

    Hjälp. Nu har jag uttömt varenda sak jag har kunnat hitta på själv. Hur ska jag komma vidare?

    disclaimer: jag vet att detta kan tolkas som egoistiskt, men jag har inte valt att känna såhär och jag vet inte hur jag ska kunna sluta.

    Jag är gift sedan många år tillbaka, med barn i en relation som, allt kaos till trots, är relativt bra och lycklig. Visst finns det bekymmer och det kan bli bråk, men generellt sett skulle jag nog skatta mig som lyckligt lottad på relationsfronten. Vi jobbar ständigt på vår relation.

    Nu till problemet. Sedan ungefär ett år tillbaka har jag varit förälskad/kär i en kollega. Jag har alltid tänkt att det är något som går över, att man genom livet stöter på andra människor som man är attraherad av än sin make/maka. Men det här går inte över.


    I början var det något från bägge håll, tror jag. Eller så inbillar jag mig bara det, men jag har noterat blickar och vi har flera gånger ?råkat? snudda varandra och kanske låtit en arm ligga kvar, osv. Han vet att jag är gift och har barn. Han har varit singel länge. Ett kort tag pratade han om en tjej han dejtade, men så fort jag kom i närheten så slutade han abrupt prata om henne. Det var kanske ett halvår sedan, nu har jag inte hört något alls om henne, helt tyst.


    Nu vet jag varken in eller ut längre. Jag märker att han drar sig undan, eller jag tolkar det så i alla fall. Han möter Inte min blick längre och om han väl gör det så ser han helt uttryckslöst på mig.

    Jag har aldrig gjort något eller sagt något till honom om mina känslor, jag är ju gift och borde inte ha dem. Men nu har jag dem. Och jag är så kär. Jag drömmer om honom, tänker på honom, längtar till honom och hans doft gör mig knäsvag. 

    Att sluta på jobbet är inte ett alternativ, just nu. Kanske om något år. Och att skilja mig är inte ett alternativ, jag vill inte såra min man, jag älskar honom enormt mycket, och dessutom upplever jag mina känslor som obesvarade. Som det är nu så känner jag mig fast i en totalt omöjlig situation.


    Jag har försökt om och om igen att glömma honom, men jag träffar honom varje dag. Det är inte ett stort bolag jag jobbar på, det är rätt litet och i våra roller så har vi en del med varandra att göra. Det är omöjligt att inte ha med honom att göra.


    Jag älskar min man, men jag är kär i min kollega. Hjälp, snälla!!

Svar på tråden Olyckligt kär på jobbet - men lyckligt gift hemma