• RH2023

    Magen växer ej enligt vikarierande BM sedan vecka 28

    Hej! 


    min ordinarie BM är på semester och ända till vecka 28 i min graviditet var allt frid och fröjd. Sedan träffade jag en vikarie och jag tkte inte att hon mätte som min vanliga BM och hon mätte magen i vecka 32 till 28 cm så magen hade ej växt på 4 veckor. skickades till ultraljud för att mäta fostervikt och där konstaterades att bebisen må topp och 11% över kurvan. vecka 34 samma sak, men fortfarande 28 cm och blev skickad på UL igen, bebisen mår bra, 2,7 kg och 18% över kurvan. är det farligt att bebis växer bra men ej magen? Blir orolig. någon som varit med om det ? Tack på förhand.

  • Svar på tråden Magen växer ej enligt vikarierande BM sedan vecka 28
  • maskbo
    RH2023 skrev 2023-08-13 23:32:58 följande:
    Magen växer ej enligt vikarierande BM sedan vecka 28

    Hej! 


    min ordinarie BM är på semester och ända till vecka 28 i min graviditet var allt frid och fröjd. Sedan träffade jag en vikarie och jag tkte inte att hon mätte som min vanliga BM och hon mätte magen i vecka 32 till 28 cm så magen hade ej växt på 4 veckor. skickades till ultraljud för att mäta fostervikt och där konstaterades att bebisen må topp och 11% över kurvan. vecka 34 samma sak, men fortfarande 28 cm och blev skickad på UL igen, bebisen mår bra, 2,7 kg och 18% över kurvan. är det farligt att bebis växer bra men ej magen? Blir orolig. någon som varit med om det ? Tack på förhand.


    Så länge allt ser bra ut på UL kan du ta det helt lugnt; det är ju helt uppenbart bara vikarie-BM som är inkompetent. 

    Försök nu njuta av din graviditet och din bebis, som bevisligen mår hur bra som helst ♥️ 🥰
  • rosesarewhite

    Min mage växte också dåligt och blev skickad på massa tillväxt-ul, men så länge allt är bra med bebisen spelar måttet på magen ingen roll alls.

  • RH2023

    Så skönt och höra det ni skriver hörrni, tack så hemskt mkt för lugnande ord, sköt om er och jag ska absolut försöka njuta av sista veckorna av graviditeten 🙏🏼❤️

Svar på tråden Magen växer ej enligt vikarierande BM sedan vecka 28