• vmave

NY TRÅD: Svåra sambobeslut 2.0 Vad anser ni vara rätt??

Efter att jag läst era svar så märkte jag att det är på sin plats att förtydliga frågan. Jag ber också om ursäkt för lång text! Svara bara delvis om ni inte är intresserade av att läsa allt.

Jag har tidigare jobbat på bank med par som tar bolån och upplevt situationer i familjen. Jag har även själv varit i en liknande situation och oroar mig för att hamna där igen med min pojkvän.

Vad tycker ni är rimligast i situationerna nedan?

Bakgrund

Kalle tjänar 150.000 kr i månaden

Kajsa tjänar 30.000 kr i månaden

De vill gifta sig och skaffa barn tillsammans i framtiden.

Situation 1

Nu ska de köpa en bostad tillsammans där Kajsa kan gå in med 1 miljon och Kalle med 2 miljoner i insats. Kajsa tycker att en 3a med ett sovrum och ett extrarum (som kontor eller framtida barn t.ex.) är perfekt. Kalle har ett extraknäck där han köper hem produkter och säljer dyrare. Han vill därför ha ett extrarum för lagring av sina produkter (Kajsa kommer med andra ord inte nyttja rummet). De köper därmed en 4a för 6 miljoner. Ingen amortering sker. Vad anser ni vara rimligt?

Situation 2

Efter två år väljer de att gå isär innan de hinner gifta sig. Bostaden säljs med 1 miljon i vinst. Vilken lösning är mest rimlig?

Situation 3

Kalle vill renovera bostaden eftersom han vill ha en modern stil inklusive specialbyggd köksbänk och dusch för coolare filmning av hans projekt i hemmet. Kajsa vet att Kalle har bra smak men är inte beredd att betala med sina besparingar för att ha det finare. Kalle förstår och väljer att själv betala 500.000 kr för renovering.

Situation 4

Kalle och Kajsa vill köpa en ny dyrare bostad efter 2 år. De går med 1 miljon i vinst när de säljer den nuvarande bostaden. Vad är mest rimligt?

Situation 5

Kalle och Kajsa gifter sig till slut med målet att spendera resten av sina liv tillsammans och skaffa barn. Vad är rimligast enligt ovan information (förutsatt att situation 2 aldrig skedde)

• Svar på tråden NY TRÅD: Svåra sambobeslut 2.0 Vad anser ni vara rätt??
  • Anonym (M)

Räckte det inte med den andra tråden? 

Jobbat på bank? Nja.

• Anonym (J)
    vmave skrev 2023-08-13 15:24:24 följande:

Efter att jag läst era svar så märkte jag att det är på sin plats att förtydliga frågan. Jag ber också om ursäkt för lång text! Svara bara delvis om ni inte är intresserade av att läsa allt.

Jag har tidigare jobbat på bank med par som tar bolån och upplevt situationer i familjen. Jag har även själv varit i en liknande situation och oroar mig för att hamna där igen med min pojkvän.

Bakgrund

Situation 1

Nu ska de köpa en bostad tillsammans där Kajsa kan gå in med 1 miljon och Kalle med 2 miljoner i insats. Kajsa tycker att en 3a med ett sovrum och ett extrarum (som kontor eller framtida barn t.ex.) är perfekt. Kalle har ett extraknäck där han köper hem produkter och säljer dyrare. Han vill därför ha ett extrarum för lagring av sina produkter (Kajsa kommer med andra ord inte nyttja rummet). De köper därmed en 4a för 6 miljoner. Ingen amortering sker. Vad anser ni vara rimligt?

Situation 2

Efter två år väljer de att gå isär innan de hinner gifta sig. Bostaden säljs med 1 miljon i vinst. Vilken lösning är mest rimlig?

Situation 3

Kalle vill renovera bostaden eftersom han vill ha en modern stil inklusive specialbyggd köksbänk och dusch för coolare filmning av hans projekt i hemmet. Kajsa vet att Kalle har bra smak men är inte beredd att betala med sina besparingar för att ha det finare. Kalle förstår och väljer att själv betala 500.000 kr för renovering.

Situation 4

Kalle och Kajsa vill köpa en ny dyrare bostad efter 2 år. De går med 1 miljon i vinst när de säljer den nuvarande bostaden. Vad är mest rimligt?

Situation 5

Kalle och Kajsa gifter sig till slut med målet att spendera resten av sina liv tillsammans och skaffa barn. Vad är rimligast enligt ovan information (förutsatt att situation 2 aldrig skedde)

Vad tycker du själv om bodelningsreglerna i Sambolagen och ÄktB?
  • Anonym (Emmi)

Jag tycker att det är rimligt att de skaffar katt, förutsatt att de har tiden och intresset och ingen av dem är allergisk.

Och med det vill jag säga att din fråga är väldigt otydlig. Jag gissar att det handlar om fördelning av pengar (inkomster, utgifter, ägande etc.) på ett eller annat vis, men det finns ju så oändligt många varianter och mycket hänger på hur Kalle och Kajsa är som personer.

• Anonym (M)

Varför starta en ny tråd när du inte ens behagade att delta i din första?

• Anonym (J)

Rimligt när? När beslutet ska tas och kostnaden fördelas eller vid en bodelning?

I alla dina exempel ovan.är det rimliga det de kommer överrens om.  I de flesta fall behöver båda säga ja för att något ska hända. 

• Anonym (K)

Beskriv det du är orolig för ska hända dig istället. Det här är fortfarande för löst.

• Anonym (Patricia)

Har inte svarat i andra tråden men detta låter mer som en skoluppgift än en äkta frågeställning.  Det är alldeles för mycket likt dom frågor jag själv hade som uppgifter på högskolan..

• Anonym (..)

VARFÖR ska folk svara på detta? Det har du inte förklarat. 

• Jemp
    vmave skrev 2023-08-13 15:24:24 följande:

Bakgrund

Situation 1

Situation 2

Situation 3

Situation 4

Situation 5

1: knepigt. Förmodligen lättare om Kalle har sitt förråd nån annanstans.

2: dela på vinsten. Även reglerat i lag.

3: skriv skuldbrev på renoveringen, så att Kalle får tillbaka sin utgift när lägenheten säljs. Jag hade inte brytt mig om att justera vinsten mer än så. Bör ju göras även när han går in med högre insats.

4: att lägga vinsten i den nya bostaden. 

5: rimligast med vad? Någon form av gemensam ekonomi tycker jag äe rimlig när barn kommer in i bilden. Om det är det du menar.
  • Anonym (?)

Har inte kollat din andra tråd, men vad menar du med rimligt? Rimligt för vad, vad undrar du över egentligen? Det finns ju lagar att stödja sig mot?

Svar på tråden NY TRÅD: Svåra sambobeslut 2.0 Vad anser ni vara rätt??