• Anonym (E.E)

Bara full på lördagar

Om man bara är full på lördagar är man alkis då? 

(beter sig inte illa, bara full ensam hemma, tyst) 

• Svar på tråden Bara full på lördagar
  • Anonym (Malva)

Omöjligt att säga på så lite information.

• Anonym (Micke klunkar öl på lördag)

Då har vi nog väldigt många alkisar i Sverige.

• 19Richie88

Nä skulle jag spontant inte säga.
    Helt okej, och bra att du bara bestämt håller dig till en dag på helgen och dricker, inget en kan slå ner på där.
    Jag själv i så fall dricker bara en dag på helgen sen räcker det, någon skulle bara våga kalla mig alkis.

• Anonym (??)

Låter skumt om nån gör så varje lördag, samt gör det i sin ensamhet. 

Nån form av alkoholism kanske jag skulle vilja kalla det, eller i alla fall riskbeteende. Kan du avstå en lördag eller känner du ett sug att "nu är det lördag så nu ska jag bli full". Kan du bestämma att nästa lördag ska du inte dricka? 

• Anonym (E.E)

Två tonåringar hemma.. jag dricker ingenting. han gillar att laga mat på helgen och dricker så alltid tills benen skakar och talet uteblir. Sitter med öppen mun och tom blick och sen somnar 21:00 i soffan? 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (E.E) skrev 2023-08-13 11:26:02 följande:

Två tonåringar hemma.. jag dricker ingenting. han gillar att laga mat på helgen och dricker så alltid tills benen skakar och talet uteblir. Sitter med öppen mun och tom blick och sen somnar 21:00 i soffan? 

Vem är ''han''? 

Som svar på den som är ensam där hemma, nej.
  • Anonym (nuftig)

Jag skulle säga att personen har ett problem, men det är nog inte alkoholen som är grundproblemet utan vad det är som gör att man känner att man måste dricka sig bortom vett och sans varje helg.
  • Anonym (Signatur)

Jag skulle säga personen har problem absolut.
    Varför finns behovet att dricka sig apatisk, framför allt när det finns andra i hushållet.

Alkolister kan hålla sig till helgerna men ändå fungera i vardagen. Det betyder inte att dom inte har ett problem. Är det någon i din närhet så försök prata med någon, speciellt om du är minderårig.
    Om det är du TS som har problem så sök hjälp, det låter inte sunt alls och tänk på barnen i hushållet.

• Anonym (1177)

Varför ringer du inte ambulans när han blir sådan? Det är 112 som gäller om man får sådana symptom av sitt drickande. Bryr du dig om han dör av alkoholförgiftning eller står du bara och tittar på? Totalt känslokall eller bara omedveten om faran?

Ta en titt på den här tabellen!
    kunskapsstodforvardgivare.se/omraden/psykisk-halsa/akut-handlaggning/alkoholrelaterade-akuta-komplikationer

Om han somnar måste du se efter om det går att väcka honom, annars kan han ha en allvarlig alkoholförgiftning och då måste du ringa 112!
  • Lånehajen

Nej med tanke på att personen bara dricker 1 gång i veckan. En alkoholist har ett kontinuerligt beteende av konsumtion. Däremot kan personen ligga i riskzonen om det alltid måste supas till på lördag.

• Anonym (Lola)

Detta är ju viss skillnad mot vad du skriver i trådstarten.
    nej detta är inte normal och sund konsumtion. Kan han dricka ett glas ibland och stanna där eller slutar det alltid med fylla och att han däckar?

alla alkoholister dricker inte varje dag, det är beteendet när man dricker, merbegäret det skapar och hur man blir av alkoholen som är faktorerna man ska avväga. rutiner i vardagen räddar många helgalkoholister.
  • Anonym (?)

Hur ska du ha det? Är han ensam hemma eller i sällskap med fru och två tonåringar? Det är ju rätt stor skillnad. Oavsett så har han problem. Åtminstone högriskkonsumtion.
  • Anonym (Ja)

Om en person dricker varje vecka och inte klarar av att låta bli att dricka så har denne ett beroende, så ja.

• Anonym (Tvillingmorsan)

Det spelar väl ingen roll om han är alkis eller ej. Man dricker sig inte sanslös med två tonåringar hemma. Inte en gång i veckan, inte en gång om året. Aldrig.

Låter inte som han kan dricka måttligt när han väl dricker? 

Min man kan ta några öl på helgen men blir på sin höjd salongsberusad. Hade han börjat skaka och sluddra hade jag eventuellt ringt ambulans, sen tagit ett allvarligt snack med honom när han var nykter. Något liknande hade ALDRIG fått hända igen, särskilt inte inför barnen. 

Vill man gå ut och festa ibland, fine. Så länge det inte sker för ofta. Men inte dricka sig redlös eller komma hem kraftigt berusad. 

• Core

Det finns en fara i att tro att alkoholism har att göra med hur ofta man dricker. 

Far min kan vara nykter ett år i streck, och i vanliga fall går det månader innan han dricker. Men karln blir personlighetsförändrad av en öl, och har förlorat alla i sin omgivning om och om igen pga alkoholen.

Man kan inte kalla det för ett missbruk riktigt, men alkoholism är det allt. 

samtidigt finns det de som avslutar varje kväll med en åtta whisky, och är absolut inte alkoholister

• 19Richie88
    Anonym (??) skrev 2023-08-13 07:51:05 följande:

Låter skumt om nån gör så varje lördag, samt gör det i sin ensamhet. 

Nån form av alkoholism kanske jag skulle vilja kalla det, eller i alla fall riskbeteende. Kan du avstå en lördag eller känner du ett sug att "nu är det lördag så nu ska jag bli full". Kan du bestämma att nästa lördag ska du inte dricka? 

Mycket bra poängterat där!
    Ja absolut, jag kan avstå en lördag- utan något som helst sug. Yes.
    Men jag håller med dig igen.. då, att finns suget där, då snackar vi en sorts alkoholism, risk o beteendet kvarstår.

Tack. Snyggt svarat.
Svar på tråden Bara full på lördagar