• noraaa

SGI - sjukskriven

Hej! 

Jag är sjukskriven för utmattning pga mitt nuvarande jobb. Söker för fullt annat arbete men går inte riktigt bra då det är få tjänster ute. Om en månad är planen att jag ska prova jobba 25% och vara sjukskriven 75%. Men jag är faktiskt inne på att säga upp mig, men hur blir det med min SGI?

Hur skyddar jag min SGI på bästa möjliga sätt? 

• Svar på tråden SGI - sjukskriven
  • Anonym (FSK info)

Gå in på försäkringskassans hemsida. Där står det klart o tydligt hur du skall tänka kring din SGI 

• Citronella

Man skyddar den genom att skriva in sig på arbetsförmedlingen men jag skulle starkt avråda från att säga upp dig innan arbetsträningen är klar. Det kommer vara omöjligt att på egen hand hitta ett betalt arbete som vill låta någon arbetsträna dvs det blir någon form av praktik och Arbetsförmedlingen är inte direkt snabba. Du prövas också mot hela arbetsmarknaden som arbetslös sjukskriven så risken är högre att sjukskrivningen inte beviljas av FK. Det i kombination med att du kanske inte får praktik gör att risken är stor att du står helt utan inkomst. 

• Anonym (FK)

Du anmäler dig som arbetssökande hos AF första arbetslösa dagen. 
    Se till att inte ha några glapp, då kan det bli problem. 
    Du måste söka arbete i samma omfattning du arbetar när du inte är sjukskriven.

Svar på tråden SGI - sjukskriven