• Baramammaella

2,5 åring råkade dricka ur en ciderburk..

Hallå! Jag hade några klunkar cider kvar i en burk som stod på köks bänken. Och allt gick så fort rätt va det var så stod grabben och drack ur burken. Han fick alltså i sig några klunkar av en 4,5% cider? är det någon fara? Borde jag observera honom under natten?

• Svar på tråden 2,5 åring råkade dricka ur en ciderburk..
  • Hjortsö79

Nej herregud, nej det är verkligen ingen fara! När jag var 3 och mina föräldrar haft gäster gick jag runt soffbordet och passade på att shotta alla martiniresterna medan min mamma var i köket o diskade. Jag har klarat mig hur bra som helst, no worries :)

• Hjortsö79

bonusinfo; förr i tiden brukade man doppa en tygtrasa i brännvin och stoppade den i munnen på småbarn som en lugnande napp. Inget att rekommendera såklart men det var vanligt bruk och det blev människor av dem också. Så du kan vara helt lugn, för att förgifta ett barn krävs bra mycket mer än ett par klunkar cider :))

• Baramammaella
    Hjortsö79 skrev 2023-08-10 22:09:58 följande:

bonusinfo; förr i tiden brukade man doppa en tygtrasa i brännvin och stoppade den i munnen på småbarn som en lugnande napp. Inget att rekommendera såklart men det var vanligt bruk och det blev människor av dem också. Så du kan vara helt lugn, för att förgifta ett barn krävs bra mycket mer än ett par klunkar cider :))

Tack snälla för lugnande råd! det är första gången detta råkar hända så jag blev så rädd på en gång. Men då kan jag vara lugn då! Tack 🙏🏻 
  • Themis

Ingen fara.

Jag svepte ett glas vin som 3-åring, 70-talets låga soffbord har mycket att stå till svars för. Cool

Först pladdrade jag som en tok och var jätteglad och sen somnade jag i ett hörn, sa mamma.

Det är många det är synd om, men inte alltid för det de tror.
  • Jagäterkeso
    Hjortsö79 skrev 2023-08-10 22:09:58 följande:

Så gjordes på mig och jag tror det är anledningen att jag har inlärningssvårigheter och det tar dubbelt så lång tid för mig att ta till mig information, lära mig något nytt osv. som andra.
  • Hjortsö79

Jagäterkeso; Men usch så hemskt! jag pratade om 1700-talet, tråkigt att du utsattes för detta i nutid.

• Agda90

Seriöst, det händer ditt barn något som du blir orolig över och du ställer frågan på ett forum??? Kreti och pleti kan svara här och ge dig felaktig information. 

Är man orolig att barnet har fått i sig något felaktigt ringer man giftinformationscentralen. Är det akut ring man 112 och är det inte akut ringer man 010-4566700.

Nu var det inte akut och du fick inga knäppa råd men nästa gång, vänd dig till rätt ställe!

• QueenObscene

Seriöst, RINGA GIFTINFORMATIONEN för några klunkar cider?! Det kan inte vara  på riktigt. Det är ingen fara. Förr fick barn trasor doppade i sprit för att somna lättare. Många ungar har lyckats svepa i sig vin, sprit och öl utan att det hänt något alls. Lugna ner er, snälla ni... Hur klarar ni livet i vardagen om ni är så rädda för precis allt?

• Agda90
    QueenObscene skrev 2023-08-16 14:24:29 följande:

Seriöst, RINGA GIFTINFORMATIONEN för några klunkar cider?! Det kan inte vara  på riktigt. Det är ingen fara. Förr fick barn trasor doppade i sprit för att somna lättare. Många ungar har lyckats svepa i sig vin, sprit och öl utan att det hänt något alls. Lugna ner er, snälla ni... Hur klarar ni livet i vardagen om ni är så rädda för precis allt?

Om man är orolig så ska man åtminstone vända sig till rätt instans. Och frågan här inte hemma på Familjeliv när man är orolig för vad ett barn har fått i sig. 
  • Päregröd

Några klunkar vid ett enstaka tillfälle är ingen fara. När jag var 3 svepte jag en hel starköl medan pappa vände ryggen till och däckade totalt sen. Av några klunkar bara kommer barnet ev bli lite berusad men inte mer än så.

Dock gäller detta enstaka tillfällen. Hjärnan tar skada även vid små doser om barnet regelbundet får i sig alkohol, varför det är förbjudet och omoraliskt. Men för ett enstaka tillfälle behöver du inte oroa dig om det inge gäller stora mängder, så att alloholförgiftning kan vara aktuellt.

Svar på tråden 2,5 åring råkade dricka ur en ciderburk..