Inlagd på sjukhus! Utomkvedshavandeskap eller cysta?? Hjälp!
Hej alla!
Här kommer mitt första inlägg på sidan och hoppas få lite vägledning eller råd. Hoppas ni kan läsa igenom mitt inlägg för just nu är jag inlagd på sjukhus och domedagen för besked från läkarna kommer imorgon.
Jag och min man har försökt att skaffa barn i ca 1,5 år. Vi har varit tillsammans i 2 år. Jag har blivit gravid 3 gånger tidigare men dessa har resulterat i missfall tyvärr:( Vi vill inget annat än att få bli föräldrar.
Vi har genomgått en missfallsutredning, där min man har fått svar på att alla hans prover ser bra ut men mitt provsvar har ännu inte kommit. Kommer förmodligen efter sommaren. Och efter sommaren kommer vi få hjälp med IVF.
Men till saken är att jag just nu är i vecka 4+5. I går fick jag en otrolig kraftig smärta i magen som sedan centrerade i höger sida. Blev kallsvettig, illamående och svimfärdig. Har aldrig i mitt liv upplevt sån smärta. Sen fick jag brunaktiga blödningar.
För att göra lång historia kort så blev jag inlagd för misstänkt utomkvedhavandeskap. Läkarna gav mig 4 scenario och sa att det kan vara en kombination alla de 4 scenarion. Mitt hcg värde är 2600 som är väldigt högt. Vid undersökninng kunde se att min livermodertapp är stäng (som inte tyder på ett pågående missfall i dagsläget) de såg en sammanfallen cysta på höger äggstock och blod i magen, samt något på höger äggstock där de inte kunde utesluta att det var det befruktade ägget, läkarna kunde heller inte se en graviditet i livmodern eftersom det är så tidigt.
Imorgon kommer de ta om mitt hcg för att se om det har stigit kraftigt som kan tyda på en normal graviditet eller om det har sjunkit som då tyder på en pågående missfall. Eller om hcg värdet har stigit lite så är det troligtvis ett utomkvedshavandeskap. Då behöver dem operera mig och ta bort ena äggstocken.
Blir inte klok av detta? Vill inte att få goda nyheter och att det lilla livet fortsatt lever i mig. Är det någon som varit med om något liknande?
Tack för att ni läst mitt långa inlägg <3