• Anonym (Fattar icke)

Namn på barn, när folk fånar sig

Läste en artikel om att paret från gift vid första ögonkastet ville döpa sin dotter till Rakel Spektakel Mirakel för att ?hon var ett litet busfrö?.

De fick avslag och dottern får nu bara heta Rakel Mirakel.

Vad är det med folk och döpa barn till saker som låter som nåt man skulle döpa kattungar till? Absolut kanske barnet är ett busfrö nu men kul i en framtid när man får post, ska gifta sig själv eller ska skaffa pass liksom?

• Svar på tråden Namn på barn, när folk fånar sig
  • Anonym (Pauline)

Men herre gud. Va sjukt, stackars barn

• Anonym (Alicia)

Jag är väldigt tacksam att man inte får ge ett barn vilket namn som helst. Känns ju som att föräldrar som inte själva fattar att Spektakel inte är ett passande namn borde få stöd i sitt föräldraskap. Stackars barn.

• Anonym (Marina)

Jag håller helt med. Vilket ord som helst ska inte ha namnstatus.

Det blir också lätt lite konstigt med alla nyskapade namn. Visst, de flesta namn har varit nya nån gång, men ibland känns det inte så genomtänkt. Träffade ett par på en middag en gång som var inne på att kalla dottern i magen för Tiranie. Att det lät som "tyranni" hade de inte ens tänkt på.

• Anonym (Fattar icke)

Jag tycker mest det lätt blir så ogenomtänkt, som i detta fallet. När de bara tänker på hur barnet beter sig precis som nyfödd, som en söt liten sak man fått. Det känns lite som man namnger bara något gulligt man skaffat sig då och inte en människa.

• Anonym (Rachel M)

De verkar inte förstå att man bara är barn en kort period i livet. Resten av tiden är man en vuxen person och föräldrarna är en del av ens bakgrund och historia, inte några man umgås med dagligen. Vissa föräldrar vill liksom använda barnet som ett uttryck för dem själva - döpa dem till roliga saker, klä ut dem i kläder för det motsatta könet etc. 

Svar på tråden Namn på barn, när folk fånar sig