• KSterner

8 månaders bebis vill bara dricka bröstmjölk

Vår son är 8 månader och dricker bröstmjölk för det mesta. Vi hade börjat med smakprov redan vid 4 månader och smakportioner vid 6 månader. Han har inte varit så intresserad i det dock. Äter knappt 2-3 teskedar. Om vi är ute på en restaurang då vill han gärna äta våran mat men om vi försöker återskapa samma maträtt hemma då vägrar han. Jag helammar och han går upp i vikt enligt sin kurva men på 8 månaderskontroll sa barnmorskan att han behöver äta vanlig mat mer. Det är inte som vi inte har försökt, vi försöker varje dag men det slutar med att han blir jätteledsen. Vi har provat mosade grönsaker och frukt, matbitar, mosad maträtt m.m. Dessutom gillar han inte gröt eller välling heller. Jag vet inte vad jag ska göra. Det är vårt första barn och jag ska snart börja jobba igen och min man ska vara hemma. Det är därför jag tänkte fråga om någon av er har upplevt detta och vad ni gjorde åt det. Känner mig så nere och som en dålig mamma som inte kan få sitt barn att äta. Tack på förhand! 

• Svar på tråden 8 månaders bebis vill bara dricka bröstmjölk
  • Maymom

Har du provat att ha i bröstmjölk i vällingen och gröten?
    Kan ju även ha i det i puréer eller mosad mat. och sen minska mängden gradvis.

• Maymom

Han tycker inte det är kul att sitta och äta majs och ärtor med fingrarna heller?

Blodpudding i bit vet jag var en tidig grej min son åt.

• Anonym (Samma här)

Hej! Förstår din frustration, vi hade samma situation hos oss. Han är nu 15 månader och ammar fortfarande men inte alls lika mycket som förr tack och lov. 

Det vi gjorde var att äta tillsammans alla måltider när vi var hemma, vi lagade maten utan salt, och så fick han äta det lilla han ville. Jag försökte se till att han inte var superhungrig för då var det bara amning som gällde. Jag ammade inte för nära måltiden heller för att han skulle ha lite aptit. Vi körde mycket med fruktklämmisar och burkmat som han verkade föredra framför vanlig mat. Grötklämmisa gick också bra. vi provade olika märken och smaker och Hipp burkmat föll honom u smaken. Eftersom du ammar så behöver du inte känna stress (förutom jobbet då) gällande mängden mat.
    Lägg ingen press på honom, låt han leka med maten osv. Vi kan ibland bli stressade när sonen äter lite, men försöker slappna av och påminna mig om att det inte är bra för honom att lägga vikt vid hans matprestation. Våran son klarar inte av välling eller flaska, gröt går bra dock. Ersättning funkar lite men jag orkar inte fixa med det, han drack det då ur en pipmugg men de var så små mängder att det inte var lönt. 
    Finns ett märke på klämmis som heter Axelssons nånting, minns inte namnet exakt. Dom har mycket mer kalorier i sig per 100g jämfört med de andra fruktklämmisarna. 

Med tiden har han velat äta med av våran mat och har fått äta mer och mer av det. Händer ibland att han får en burk av oss när vi haft kort med tid men han äter det mesta, ibland mer och ibland mindre. 

Kan du stanna hemma längre? 

• Anonym (olika)
    KSterner skrev 2023-08-09 12:00:21 följande:
    8 månaders bebis vill bara dricka bröstmjölk

Vår son är 8 månader och dricker bröstmjölk för det mesta. Vi hade börjat med smakprov redan vid 4 månader och smakportioner vid 6 månader. Han har inte varit så intresserad i det dock. Äter knappt 2-3 teskedar. Om vi är ute på en restaurang då vill han gärna äta våran mat men om vi försöker återskapa samma maträtt hemma då vägrar han. Jag helammar och han går upp i vikt enligt sin kurva men på 8 månaderskontroll sa barnmorskan att han behöver äta vanlig mat mer. Det är inte som vi inte har försökt, vi försöker varje dag men det slutar med att han blir jätteledsen. Vi har provat mosade grönsaker och frukt, matbitar, mosad maträtt m.m. Dessutom gillar han inte gröt eller välling heller. Jag vet inte vad jag ska göra. Det är vårt första barn och jag ska snart börja jobba igen och min man ska vara hemma. Det är därför jag tänkte fråga om någon av er har upplevt detta och vad ni gjorde åt det. Känner mig så nere och som en dålig mamma som inte kan få sitt barn att äta. Tack på förhand! 

Så var min också, så jag fortsatte amma. Sedan testade vi igen när hon var 10 månader, då gick det bättre, men långsamt.

Olika barn utvecklar munmotorik olika snabbt. Finns mkt litteratur om detta, ge det tid. Hon på BVC pressade också oss om att barnet måste äta, men gå på din instinkt. I andra länder börjar man dessutom senare.

Det som ofta hindrar barn att äta är att det är svårt för munnmotoriken att hantera fast föda. Samt att bebisen känner av föräldrarnas stress/press. 

Ge det lite mer tid, det kommer lösa sig! Glad
  • Anonym (A)

Har ni låtit honom kladda med maten själv? 

Min dotter är 9 månader och har sedan 6 månaders ålder fått kladda/äta mycket av sin mat själv. Upplever att hon är mycket mer framåt med maten än vår förstfödda (där jag mestadels körde med puré + att jag mestadels matade). 

Det bästa hon vet är små bitar av avokado och bitar med överkokt pasta :) 

• KSterner
    Maymom skrev 2023-08-09 12:15:09 följande:

Han tycker inte det är kul att sitta och äta majs och ärtor med fingrarna heller?

Blodpudding i bit vet jag var en tidig grej min son åt.

Han leker med dem men aldrig stoppar i munnen. Leverpastej funkade ett tag men sen vägrade han äta det. Jag har haft bröstmjölk i allt men han gillar inte det. Kanske ska öka mängden av bröstmjölk och se om det funkar. 

Blodpudding är en bra idé. Ska testa det. Tack :)
  • KSterner
    Anonym (Samma här) skrev 2023-08-09 12:25:11 följande:

Hej! Förstår din frustration, vi hade samma situation hos oss. Han är nu 15 månader och ammar fortfarande men inte alls lika mycket som förr tack och lov. 

Det vi gjorde var att äta tillsammans alla måltider när vi var hemma, vi lagade maten utan salt, och så fick han äta det lilla han ville. Jag försökte se till att han inte var superhungrig för då var det bara amning som gällde. Jag ammade inte för nära måltiden heller för att han skulle ha lite aptit. Vi körde mycket med fruktklämmisar och burkmat som han verkade föredra framför vanlig mat. Grötklämmisa gick också bra. vi provade olika märken och smaker och Hipp burkmat föll honom u smaken. Eftersom du ammar så behöver du inte känna stress (förutom jobbet då) gällande mängden mat.
    Lägg ingen press på honom, låt han leka med maten osv. Vi kan ibland bli stressade när sonen äter lite, men försöker slappna av och påminna mig om att det inte är bra för honom att lägga vikt vid hans matprestation. Våran son klarar inte av välling eller flaska, gröt går bra dock. Ersättning funkar lite men jag orkar inte fixa med det, han drack det då ur en pipmugg men de var så små mängder att det inte var lönt. 
    Finns ett märke på klämmis som heter Axelssons nånting, minns inte namnet exakt. Dom har mycket mer kalorier i sig per 100g jämfört med de andra fruktklämmisarna. 

Med tiden har han velat äta med av våran mat och har fått äta mer och mer av det. Händer ibland att han får en burk av oss när vi haft kort med tid men han äter det mesta, ibland mer och ibland mindre. 

Kan du stanna hemma längre? 

Tack så mycket för ditt svar... ger mig hopp. Klämmisarna har funkat ibland. Tror att jag ska köpa flera. Jag har pratat med min chef om jag kunde stanna två månader till. Hon skulle återkomma och då får vi se.  
  • KSterner
    Anonym (A) skrev 2023-08-09 12:52:38 följande:

Har ni låtit honom kladda med maten själv? 

Min dotter är 9 månader och har sedan 6 månaders ålder fått kladda/äta mycket av sin mat själv. Upplever att hon är mycket mer framåt med maten än vår förstfödda (där jag mestadels körde med puré + att jag mestadels matade). 

Det bästa hon vet är små bitar av avokado och bitar med överkokt pasta :) 

Ja, jag låter honom kladda. Det är bara gröt och puré som jag matar med sked. Han kladdar och leker med mat men för inte den in i munnen.
  • pyret013

Vi hade samma problem, inget vi lagade dög. BVC pressade på då han började bli mager som en sticka vid 7 mån. Han fick bröstmjölk men det räckte inte och ersättning vägrade han. Fan va stressad jag var?.

När vi hade lagat varenda tänkbar maträtt samt testar ärtor och stavar och gud vet allt så köpte jag barnmatsburkar från olika företag och upptäckte att det var en sort han gillade bland dem. Så vi körde på köpt barnmat i några månader och efter det åt han samma mat som vi åt i princip. 

• Anonym (Samma här)
    KSterner skrev 2023-08-09 13:48:50 följande:
    Tack så mycket för ditt svar... ger mig hopp. Klämmisarna har funkat ibland. Tror att jag ska köpa flera. Jag har pratat med min chef om jag kunde stanna två månader till. Hon skulle återkomma och då får vi se.  

Bra, jo det kommer komma med tiden! Våran son äter fortfarande liten mängd mat men tror det handlar om tekniken att liksom tugga ordentligt osv. Finns ett konto på instagram som heter Solidstarts som ger bra tips på hur man kan öka chansen till att barnet stoppar maten i munnen, även tips på hur man kan servera maten på ett säkert sätt utifrån ålder osv. Jag tycker den är jättebra! Tror att ett av deras tips är att låta lillen mata er.
    Hoppas du kan fortsätta vara hemma ett tag till. Vet inte hur lång tid du har kvar på din FL men enligt lag så får de inte neka till FL om man säger till 2 månader innan (om de inte står annat i kollektivavtal) :)

• Anonym (Puffat ris)

Nu är min  betydligt äldre, men hon var lite likadan. 

Det jag vet att hon gillade att sitta och pilla med och som faktiskt hamnade i munnen var puffat ris. Det var ett steg på vägen. 

Sedan hade vi perioder med matvägran och "jag skulle aldrig låta våra barn få titta på plattan när de äter" fick ge upp det och inse att plattan med babblarna på eller tokiga katter kunde lura in en sked ibland. 

Sedan smakade alltid pappas mat mycket bättre från pappas tallrik än den som låg på hennes egna av någon underlig anledning... Så ibland la han upp lite mer på sin tallrik och matade ifrån den. 

Tycker du fått supermånga bra tips i tråden. Ta det lugnt, det kommer lösa sig. Min trösttanke var att hon inte skulle helamma när hon var 15 år i alla fall... (Hon slutade när hon var 2 på mitt initiativ). 

Svar på tråden 8 månaders bebis vill bara dricka bröstmjölk