• suehesporty

Diabetes och försäkringskassan

Hej!
    Vår äldsta dotter har fått diabetes typ 1 och vi kommer behöva vara med i skolan de första dagarna för att lära personalen hur de ska hantera hennes diabetes (sjukhuset står för en vanlig diabetesutbildning också).

Tyvärr verkar försäkringskassan inte se detta som VAB... Någon som var erfarenhet och som kan ge tips på hur vi gör med försäkringskassan?

• Svar på tråden Diabetes och försäkringskassan
  • Mrs Moneybags

Jag tror att det vore bra för er att ta kontakt med andra diabetesföräldrar i ert område. 

Ett av mina syskonbarn fick diabetes typ 1 som barn och det innebar i praktiken att hennes mamma fick gå ner i arbetstid, föräldrarna var ständigt stand-by för utryckningar till skolan, hemma hos kompisar/på kalas, på fritidsaktiviteter etc etc. Det är inget som går över efter de första dagarnas introduktion i skolan utan det pågår under hela uppväxten i princip. För att inte tala om sömnbristen och den allmänna oron. Vissa dagar kommer den utbildade personen i skolan inte vara där och du eller ditt barns andra förälder kommer att få ta ledigt och åka dit. 

Mitt syskonbarn hade trots allt god hjälp av barnförsäkringen för vissa utgifter. Såvitt jag vet har de aldrig fått vab för att vara i skolan. 

Här hittade jag lite intressant information med en del kreativa tips på hur man kan göra för att kringgå vab-reglerna: www.barndiabetesfonden.se/mer/artiklar/vab-for-typ-1--diabetes-i-skolan/

• PinkSugar

Omvårdnadsbidrag

Mrs Moneybags skrev 2023-08-08 12:38:07 följande:

Jag tror att det vore bra för er att ta kontakt med andra diabetesföräldrar i ert område. 

Ett av mina syskonbarn fick diabetes typ 1 som barn och det innebar i praktiken att hennes mamma fick gå ner i arbetstid, föräldrarna var ständigt stand-by för utryckningar till skolan, hemma hos kompisar/på kalas, på fritidsaktiviteter etc etc. Det är inget som går över efter de första dagarnas introduktion i skolan utan det pågår under hela uppväxten i princip. För att inte tala om sömnbristen och den allmänna oron. Vissa dagar kommer den utbildade personen i skolan inte vara där och du eller ditt barns andra förälder kommer att få ta ledigt och åka dit. 

Mitt syskonbarn hade trots allt god hjälp av barnförsäkringen för vissa utgifter. Såvitt jag vet har de aldrig fått vab för att vara i skolan. 

Här hittade jag lite intressant information med en del kreativa tips på hur man kan göra för att kringgå vab-reglerna: www.barndiabetesfonden.se/mer/artiklar/vab-for-typ-1--diabetes-i-skolan/

Låter som ditt syskon borde kolla upp omvårdnadsbidrag hos Försäkringskassan 
  • suehesporty
    PinkSugar skrev 2023-08-08 15:10:29 följande:

Omvårdnadsbidrag

Låter som ditt syskon borde kolla upp omvårdnadsbidrag hos Försäkringskassan 
    Det ska vi såklart söka efter inrådan från läkare. Min fundering är över dessa första dagar vi behöver vara med i skolan.
Svar på tråden Diabetes och försäkringskassan