Anonym (Glow) skrev 2023-08-07 13:06:12 följande:
Fler som mår bättre som gravida än annars?
Jag kanske ska börja med att säga att jag varit gravid 9 gånger totalt och i helt olika åldrar, allt ifrån 19 års ålder till 44. Har dock inte 9 barn utan 6.
Hur som helst, jag har alltid mått bra under mina graviditeter och undrar om det är så extremt ovanligt som jag inbillar mig. För jag tycker bara att jag hör kvinnor med alla möjliga slags krämpor, illamående och så vidare. För min del är det snarare ett problem att jag mår bättre som gravid än motsatsen. Visst, de sista två veckorna av en graviditet brukar humöret vara lite upp och ner, men i övrigt känner jag mig mer tillfreds som gravid. Lugnare och mer harmonisk.
Finns det fler som upplever samma som jag?
Med första barnet mådde jag toppen. Jag var sådär vacker med glow som alla pratar om, inga krämpor, gick upp lagom i vikt, inget illamående, mådde fint hela tiden.
Med andra barnet blev det helt tvärtom. och inte bara för att jag hade ett barn att ta hand om redan, utan allt var jobbigare. Hade alla krämpor man kan tänka sig, reflux, foglossning, tidiga sammandragningar, klåda, illamående nästan hela graviditeten, kunde inte äta så bra, sov dåligt osv. Inget glow heller, utan mest sliten och trött och illamående.
Hormonellt, med humör och sånt var bra med båda barnen (förutom att man blir lite purken av reflux, illamående och sånt). Men jag hade inga såna utbrott med gråtattacker eller idiotiska cravings som en del beskriver. Utan mådde hyfsat bra mentalt med båda barnen, men absolut inte bra fysiskt med andra barnet.