• adam1412

Exet flyttar utomlands

Hej!

Jag separerade för några år sen och har en son som är 12 är snart. Både jag och mamman flyttade till Sverige i 2016 och skilde oss några månader efter. Vi gick igenom en ganska tuff separation med massa bråk, tjafs osv. Mamman är inte den stabilare människa i världen och jag upplever att ofta är barnet som tar hand om henne emotionellt fast han är liten fortfarande. 

Nu har mamman bestämt sig att flytta tillbaka till hemlandet för att vara nära familj och med sin kille och vill ta med sig barnet. Hon har berättat det för sonen och upprepade ofta att ?hon ska flytta oavsett och han ska bestämma om vill följa med eller inte?. Detta leder till att barnet vill inte känna sig bortkastad från sin mamma (det har hänt tidigare att hon lämnade honom hos mig i 2 månader för att åka ?hem? och han mådde inte så bra av det) och därför började säga att han vill följa med. Jag känner ibland att hon manipulerar honom på något sätt då hör jag på vad han säger att det är någon som han upprepar. Mamman gillar inte Sverige och säger rakt framför honom det att hemlandet är finare, det finns godare mat och trevligare / mer sociala människor. Tidigare har hon sagt till honom att ?det är bättre att mamman flyttar än att ha mamman kvar i Sverige med grov depression?. Han blir såklart påverkad av det. 

De har varit på semester nu i 2 månader där och han har redan sagt ett par gånger att vill bo där nu. Vad skulle ni rekommendera i detta fall? Jag har nu en ny familj och han har fått syskon. Sonen är inte så mogen för att ta ett sånt beslut och vill inte att han ska välja mellan mamman och pappan. Vill inte att han ska må dåligt och vill att han ska få ett stabilt liv. 

• Svar på tråden Exet flyttar utomlands
  • Anonym (ööö)

Du måste genast gå till advokat om du vill att barnet ska bo hos dig och stanna i Sverige. Blir han tonåring går det inte att styra över mycket längre. 

Om mamman flyttar har du fördelen av att vara på hemmaplan, med det nätverk som finns runt sonen. Att flytta med en person med psykisk ohälsa är ju inte positivt heller. 

Hur funkar sonen med din nya + syskon?

Mitt råd är att du snarast bokar rådgivning hos advokat ( brukar kunna vara gratis i hemförsäkringen, kolla det) och få bättre reda på vad du kan göra.

Viktigt är att du förklarar för barnet att han inte själv varken får eller ska bestämma själv. Omänskligt att tvinga ett barn att välja. 
    Ni kommer behöva samtala om vad som faktiskt ÄR bäst för barnet. Vilka fördelar finns i det andra landet tex?

• adam1412

I hemlandet har vi släktingar men vi är ingen tight familj. 

Han har precis fått syskon så kan inte säga hur det känns för honom än. Han är inte duktig att berätta sina känslor heller men han grät när  fick veta att han skulle få syskon.

Jag upplever att han är mycket påverkad av mammas uttal och hennes negativa känslor mot Sverige och livet tyvärr (Sverige är äckligt). 

• Anonym (J)

Hur är vårdnad, boende och umgänge idag?
    Går sonen i skola och har vänner i närheten av där du bor?

Är du beredd att ta strid för detta bör du anlita advokat och vara beredd att rivstarta en process.

Skulle det gå att hitta en kompromiss med mamman? Att han bor hos dig under terminerna men under lov är han hos mamman?

• Anonym (ööö)
    Anonym (J) skrev 2023-08-07 10:38:22 följande:

Är du beredd att ta strid för detta bör du anlita advokat och vara beredd att rivstarta en process.

Skulle det gå att hitta en kompromiss med mamman? Att han bor hos dig under terminerna men under lov är han hos mamman?

Eller mamman får åka till Sverige för att träffa sin son också. Kan vara skitjobbigt för barn att behöva resa alltid. 
  • adam1412
    Anonym (J) skrev 2023-08-07 10:38:22 följande:

Han är skriven hos mig och vi kör varannan vecka och har gemensam vårdnad. Skolan är nära, har vänner och verkar trivas med sina kompisar. 

Som sagt, mycket som mamman säger påverkar honom och hans beteende och välmående här i Sverige, plus att han älskar att vara utomlands då finns det god mat, varmare klimat, roliga saker att göra osv. Han har tyvärr en bild på hemlandet som inte stämmer med det reala och dagliga livet. 

Jag skulle såklart tillåta honom åka dit på sommaren och lov (alltid gjort det, exempelvis har inte haft honom på julen under flera år, just för att tillåta honom åka och hälsa på släktingar). Problemet är också att jag är rädd att mamman kommer att ge honom emotionella skuldkänslor om han inte följer med (vilket hon redan gjorde tidigare).

• Anonym (ööö)
    adam1412 skrev 2023-08-07 10:49:17 följande:

Han är skriven hos mig och vi kör varannan vecka och har gemensam vårdnad. Skolan är nära, har vänner och verkar trivas med sina kompisar. 

Som sagt, mycket som mamman säger påverkar honom och hans beteende och välmående här i Sverige, plus att han älskar att vara utomlands då finns det god mat, varmare klimat, roliga saker att göra osv. Han har tyvärr en bild på hemlandet som inte stämmer med det reala och dagliga livet. 

Jag skulle såklart tillåta honom åka dit på sommaren och lov (alltid gjort det, exempelvis har inte haft honom på julen under flera år, just för att tillåta honom åka och hälsa på släktingar). Problemet är också att jag är rädd att mamman kommer att ge honom emotionella skuldkänslor om han inte följer med (vilket hon redan gjorde tidigare).

I och med att han går i skolan samt är skriven hos dig så har du stor fördel. Men som sagt, du kommer behöva advokat i detta, och så fort som möjligt eftersom sånt här tar tid. 

Vad menade du med att han grät när ni fick en bebis? Grät för att han var ledsen/besviken eller för att han glad/rörd? 
    Har du och han en bra relation? 
  • Anonym (J)
    adam1412 skrev 2023-08-07 10:49:17 följande:

Läget är lurigt, framförallt om sonen är tydlig med att han vill flytta. Vill du gå emot det bör du ta proffshjälp.

Skulle det gå att hitta en överrrrenskommelse att han får bo där ett år eller en termin och uppleva skola, vardag mm? Därefter ta ett nytt beslut
  • adam1412
    Anonym (ööö) skrev 2023-08-07 11:12:15 följande:
    I och med att han går i skolan samt är skriven hos dig så har du stor fördel. Men som sagt, du kommer behöva advokat i detta, och så fort som möjligt eftersom sånt här tar tid. 

Vad menade du med att han grät när ni fick en bebis? Grät för att han var ledsen/besviken eller för att han glad/rörd? 
    Har du och han en bra relation? 
    Han blev ledsen, rädd att förlora min uppmärksamhet och kärlek. Det hände samma sak när han fick veta att jag och bonusmamman skulle gifta oss, grät mycket (hans mamma berättade för honom att den dagen som jag skaffar en ny familj kommer jag att glömma bort honom).

Vi har en vanligt relation pappa och son och älskar honom. Med mamman är han mycket kompis, lite konstigare relation.
  • adam1412
    Anonym (J) skrev 2023-08-07 11:12:18 följande:
    Läget är lurigt, framförallt om sonen är tydlig med att han vill flytta. Vill du gå emot det bör du ta proffshjälp.

Skulle det gå att hitta en överrrrenskommelse att han får bo där ett år eller en termin och uppleva skola, vardag mm? Därefter ta ett nytt beslut

Mmm vet inte, han litar mycket på vad mamman säger (och han är lätt att bli manipulerad av henne) så finns en risk att han kommer hata Sverige och inte vilja komma tillbaka. 

Hon har lagt ansvaret på honom och på mig och därför han tror att det är han som bestämmer/väljer var ska han bo. Exempelvis säger han att skolan är mycket bättre där, men hur kan han veta det utan att ha gott en endaste dag i skolan där? 

• adam1412
    adam1412 skrev 2023-08-07 11:34:59 följande:

Mmm vet inte, han litar mycket på vad mamman säger (och han är lätt att bli manipulerad av henne) så finns en risk att han kommer hata Sverige och inte vilja komma tillbaka. 

Hon har lagt ansvaret på honom och på mig och därför han tror att det är han som bestämmer/väljer var ska han bo. Exempelvis säger han att skolan är mycket bättre där, men hur kan han veta det utan att ha gott en endaste dag i skolan där? 

ha gått...skriver via mobilen sorry
Svar på tråden Exet flyttar utomlands