• Anonym (Ts)

Få veta fel kön på Rul, händer det öht?

Fick veta att det troligen är en pojke vid RUL, vi har en son sen tidigare som blev överlycklig, även om vi varit noga med att säga att det kan bli en syster med (vilket nog också är ok).

Händer det att de ser fel så, att det ändå är en tjej? Har det hänt dig eller nån du känner? Själv blev jag förvånad då jag trodde det var en flicka bara från min egen intuition/magkänsla - men sonen blev ju glad som sagt, haha.

Men, har nån fått veta fel åt det hållet liksom?

• Svar på tråden Få veta fel kön på Rul, händer det öht?
  • Anonym (när)
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-07 09:06:15 följande:
    Få veta fel kön på Rul, händer det öht?

Fick veta att det troligen är en pojke vid RUL, vi har en son sen tidigare som blev överlycklig, även om vi varit noga med att säga att det kan bli en syster med (vilket nog också är ok).

Händer det att de ser fel så, att det ändå är en tjej? Har det hänt dig eller nån du känner? Själv blev jag förvånad då jag trodde det var en flicka bara från min egen intuition/magkänsla - men sonen blev ju glad som sagt, haha.

Men, har nån fått veta fel åt det hållet liksom?

När jag gjorde RUL så sa personen som utförde undersökningen att hon inte skulle säga något om hon inte var säker. Men att det hade hänt ett par gånger att hon haft fel. Men för oss stämde det båda gångerna. 
  • Anonym (Anni)

Det är väldigt ovanligt. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (när) skrev 2023-08-07 10:00:45 följande:
    När jag gjorde RUL så sa personen som utförde undersökningen att hon inte skulle säga något om hon inte var säker. Men att det hade hänt ett par gånger att hon haft fel. Men för oss stämde det båda gångerna. 

Ah, det sa inte den som gjorde min. Hon var väldigt snabb, såg något mellan benen och då var det nog en pojke, hejhej, lite så.

Men vi hade hållt på länge med UL då bebisen inte varit samarbetsvillig för resten av kontrollerna som ju är viktigare, så tiden var förbi med råge.

• Anonym (Betty)

Vår UL-bm sa att man kan råka missa en liten snopp och tro att det är en flicka, men ser man en liten snopp så gör man. 

• Anonym (Kan bli fel)

Jag vet 3 som fått fel, samtliga har dock varit pojkar som misstagits för flickor.
    Tvärtom tror jag är ovanligt..

• Anonym (Ts)
    Anonym (Kan bli fel) skrev 2023-08-07 20:32:36 följande:

Jag vet 3 som fått fel, samtliga har dock varit pojkar som misstagits för flickor.
    Tvärtom tror jag är ovanligt..

Jo, har förstått det, det enda jag hört är att flickor varit så svullna att de misstagits för pojkar.
  • Anonym (Det händer)

Japp, det hände mig. 

• Anonym (Det händer)
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-07 10:23:31 följande:

Ah, det sa inte den som gjorde min. Hon var väldigt snabb, såg något mellan benen och då var det nog en pojke, hejhej, lite så.

Men vi hade hållt på länge med UL då bebisen inte varit samarbetsvillig för resten av kontrollerna som ju är viktigare, så tiden var förbi med råge.

Då skulle jag inte lita till hundra procent på det. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Det händer) skrev 2023-08-08 13:54:40 följande:

Japp, det hände mig. 

Sa de pojke och det blev tjej? 
  • Anonym (Anni)

Är det så att du känner dig besviken på att det är en pojke?

• Anonym (Ts)
    Anonym (Anni) skrev 2023-08-08 14:50:10 följande:

Nej. Ren nyfikenhet, och om jag kanske borde preppa vår son lite till  på att det kan vara en syster som kommer. Han blev så glad över en lillebror att jag kände att jag nog inte borde sagt nåt.
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anni) skrev 2023-08-08 14:50:10 följande:

Varför skulle jag vara besviken förresten??
  • Anonym (Anni)
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-08 15:10:50 följande:
    Nej. Ren nyfikenhet, och om jag kanske borde preppa vår son lite till  på att det kan vara en syster som kommer. Han blev så glad över en lillebror att jag kände att jag nog inte borde sagt nåt.
    Men varför skulle det vara en syster när en barnmorska som är professionellt utbildad och expert på det hen gör säger att det är en pojke? Hade hen inte varit säker så hade du fått komma tillbaka vid ett annat tillfälle, eller inte fått höra någonting alls, eller fått en andra bedömning av en kollega till hen. Det finns en anledning till varför man inte får höra något om kön förens vid Rutinultraljudet. Då kan dem se vad det är för kön. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anni) skrev 2023-08-08 15:31:04 följande:
    Men varför skulle det vara en syster när en barnmorska som är professionellt utbildad och expert på det hen gör säger att det är en pojke? Hade hen inte varit säker så hade du fått komma tillbaka vid ett annat tillfälle, eller inte fått höra någonting alls, eller fått en andra bedömning av en kollega till hen. Det finns en anledning till varför man inte får höra något om kön förens vid Rutinultraljudet. Då kan dem se vad det är för kön. 

Tja sett till tråden har det ju hänt, vilket var vad jag var nyfiken på.

Tror inte man får komma tillbaka för kön heller väl, det är ju inget medicinskt direkt. Hon som gjorde UL tog det precis sista minuten innan vi gick med, vilket är rimligt tycker jag just då det inte är någon hälsoaspekt.

• Anonym (Kajsa)

Det verkar vara sällan de har fel när de säger pojke. Har inte hänt någon jag känner. Väntar mitt tredje barn och de kollade också snabbt i slutet av ultraljudet och sa utan tvekan att det är en pojke. Jag tar det för givet och syskonen kallar honom lillebror. Tror inte du behöver fundera på det. Skulle det ändå vara så att du tillhör de ytterst få som fått fel besked så lär din son vänja sig fort  

• Anonym (Ts)
    Anonym (Kajsa) skrev 2023-08-08 16:30:18 följande:

Det verkar vara sällan de har fel när de säger pojke. Har inte hänt någon jag känner. Väntar mitt tredje barn och de kollade också snabbt i slutet av ultraljudet och sa utan tvekan att det är en pojke. Jag tar det för givet och syskonen kallar honom lillebror. Tror inte du behöver fundera på det. Skulle det ändå vara så att du tillhör de ytterst få som fått fel besked så lär din son vänja sig fort  

Hoppas det. Han blev sådär barnglad av tanken på en lillebror så det var kul att se men jag kände samtidigt att jag inte borde sagt nåt.

Men du har nog rätt att det skulle funka oavsett. 

• Kawa81

Det hände mig med sonen som man först sa var en flicka vid RUL.
    Vid nästa koll jag va på för njurarna fick jag se bebis om jag ville å såklart ville jag det.. då var det första som uppenbarade sig på skärmen en bebis som kissade med en tydlig snopp varpå läkaren förvånat utbrister nämen titta det va visst en pojke.. Så absolut kan dem se fel..

• Anonym (Kajsa)
    Kawa81 skrev 2023-08-08 19:35:04 följande:

Det hände mig med sonen som man först sa var en flicka vid RUL.
    Vid nästa koll jag va på för njurarna fick jag se bebis om jag ville å såklart ville jag det.. då var det första som uppenbarade sig på skärmen en bebis som kissade med en tydlig snopp varpå läkaren förvånat utbrister nämen titta det va visst en pojke.. Så absolut kan dem se fel..

Jo, men tvärtom lär ju vara ovanligare. Har man sett en snopp så har man ju oftast gjort det..
  • Kawa81
    Anonym (Kajsa) skrev 2023-08-08 19:48:23 följande:
    Jo, men tvärtom lär ju vara ovanligare. Har man sett en snopp så har man ju oftast gjort det..
    Det kan jag inte uttala mig om men du har säkert rätt..
    Såg nu att ts efterfrågade egentligen dem som upplevt just det du säger så kanske jag ente borde sagt nåt alls.. 🙈
    Väntar nr 2 nu som jag tror är en tjej men vi får väl se vid RUL om en vecka 🤭, efter tidigare erfarenhet är man lite beredd på att det kan gå lite hursomhelst.. 😂
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Kajsa) skrev 2023-08-08 19:48:23 följande:
    Ja, det var ju det jag funderade på, hur ovanligt det är. Det jag såg när jag googlade var att bebisar kunde vara väldigt  svullna i magen och det ge felbedömningar, men inget om det hände på riktigt eller var mer en sån oneinamilliongrej.

Får se vad det blir, ett friskt barn verkade det vara iaf vilket var så skönt att höra efter några missfall. Har känts som jag bara oroat mig för allt som kan gå fel pga dem så jag hoppas kunna få känna lite glädje med av att vara gravid innan bebis kommer.
Svar på tråden Få veta fel kön på Rul, händer det öht?