• JosHed

    Olikhänta enäggstvillingar

    Hej! Mina enäggskillat (MCDA och DNA-testade så vi vet att de enäggs) verkar bli olika hänta. Den ena använder höger och andra vänster. De är 1.5 år så kan såklart ändras men senaste halvåret har det blivit väldigt tydligt i allt de gör. De har även virvlarna i håret åt olika håll, de går upp för trappor med olika fötter först, och om man spegelvänder den ena på kort är de extremt lika men inte annars (enligt mig). Kan man då säga att de är spegeltvillingar (läste att 1/4 enäggs är det)? 

  • Svar på tråden Olikhänta enäggstvillingar
  • cutepenguin

    Det är möjligt. Jag gick i samma klass som ett tvillingpar (två tjejer) när jag var yngre. Den ena vänsterhänt och den andra högerhänt. De hade virvlar i håret åt två olika håll (de hade benan åt varsitt håll också) och den ena var brunhårig och den andra blond. I övrigt var de identiska. Ganska häftigt!

  • JosHed
    cutepenguin skrev 2023-08-06 16:09:51 följande:

    Det är möjligt. Jag gick i samma klass som ett tvillingpar (två tjejer) när jag var yngre. Den ena vänsterhänt och den andra högerhänt. De hade virvlar i håret åt två olika håll (de hade benan åt varsitt håll också) och den ena var brunhårig och den andra blond. I övrigt var de identiska. Ganska häftigt!


    Ja. nu har de typ samma hårfärg men fram tills nu så har den ena varit mer mörk än den andra. Vår BVC-sköterska sa till oss att de var alldeles för olika för att vara enäggs och att enäggs inte kan ha olika hårfärg - men tji fick hon haha :)  
Svar på tråden Olikhänta enäggstvillingar