• Anonym (Ts)

Hur får man mannen att fatta hur det är att vara gravid?

Är gravid i sista trimestern med allt vad det innebär i orörlighet, flåsighet, kissnödighet mm. Har bara gått upp ca 8 kg men är rejält otymplig och blir trött av minsta lilla. 

Min man verkar dock inte alls kunna fatta känslan. Kanske då jag mest gått upp ?en mage? liksom. Der är som han tänker att det lite bara är som lite extravikt men att jag borde kunna röra mig och göra saker som förr. Inte sagt av elakhet av honom men han verkar helt enkelt inte koppla det.

Hur får man nån som inte kan uppleva det själv att fatta just hur tufft det kan vara att vara gravid? 

• Svar på tråden Hur får man mannen att fatta hur det är att vara gravid?
  • Anonym (Ts)
    Postman skrev 2023-08-05 22:14:56 följande:

Glöm det. Det går inte för en man att sätta sig in i det. 

Men man kunde ju önska för att få mer förståelse att jag är långsam, flåsig och inte orkar. Just eftersom jag gått upp så lite under graviditeten ser jag inte supertung ut men det mesta är en kamp nu ändå.
  • Postman
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-05 22:21:13 följande:
    Men man kunde ju önska för att få mer förståelse att jag är långsam, flåsig och inte orkar. Just eftersom jag gått upp så lite under graviditeten ser jag inte supertung ut men det mesta är en kamp nu ändå.
    Ja sant. Det borde han åtminstone förstå. Har du sagt det till honom hur du känner eller upplever det? 
  • Anonym (Ts)
    Postman skrev 2023-08-05 22:24:05 följande:
    Ja sant. Det borde han åtminstone förstå. Har du sagt det till honom hur du känner eller upplever det? 
    O ja. Men det går in och ut. Jag kämpar ju för att orka saker men får ofta pausa eller sätta mig ned (blir yr med) och utifrån  ser det ju lätt ut som jag fuskar eller överdriver?
  • Postman
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-05 22:41:30 följande:
    O ja. Men det går in och ut. Jag kämpar ju för att orka saker men får ofta pausa eller sätta mig ned (blir yr med) och utifrån  ser det ju lätt ut som jag fuskar eller överdriver?
    Väldigt tråkigt att läsa, jag känner med dig. Har du någon annan man i din närhet som har egna barn och som du har förtroende för som du kan be att han kan prata med din man?
  • Postman
    Anonym (Ts) skrev 2023-08-05 22:41:30 följande:
    Funderade lite, hur delaktig är han med att följa med dig till barnmorskan osv? Tänker mig att ju mer han är delaktig i graviditeten desto mer borde han förstå att det sliter på dig. 
  • Anonym (Ano)

Aldrig varit med om att man lyckats få en oförstående man bli förstående. Säkert har du valt honom som far till ditt barn för hans andra fina egenskaper. Önskar dig lycka till :)

• mammabitch

Han behöver inte förstå.Lite som att förklara en regnbåge för en blind
    Han behöver bara lyssna på det du säger och acceptera det.

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ano) skrev 2023-08-05 22:55:41 följande:

Aldrig varit med om att man lyckats få en oförstående man bli förstående. Säkert har du valt honom som far till ditt barn för hans andra fina egenskaper. Önskar dig lycka till :)

Såklart. Han är grym och har varit en fantastisk pappa till vårt första barn. Det är bara det här med hur det är att vara gravid han inte verkar koppla. Kanske borde jag klaga mer eller sluta försöka göra så mkt (försöker kämpa på med allt i vardagen som vanligt och kraschar ofta i säng helt slut). 
    Postman skrev 2023-08-05 22:53:40 följande:
    Funderade lite, hur delaktig är han med att följa med dig till barnmorskan osv? Tänker mig att ju mer han är delaktig i graviditeten desto mer borde han förstå att det sliter på dig. 

Inte första graviditeten. Så denna gång går jag själv då det är samma saker som sägs hos en BM. Tycker inte BM tar upp så mkt sånt ändå. 

Borde finnas en bok för medföräldern man får som visar just allt fysiskt som faktiskt händer den gravida, även om det inte syns utanpå. Ibland känner jag ju det själv som att jag borde orka mer liksom, just då jag ändå haft en rätt snäll graviditet - men kroppen vägrar.

Svar på tråden Hur får man mannen att fatta hur det är att vara gravid?