• gawagawa1988

    Vad har hänt med min aptit?

    Jag har alltid varit ett riktigt matvrak! Jag har ätit och ätit i alla mina dagar och när jag gått på diet har jag bara plågats av hunger.

    Men nu har jag i en längre tid bara ätit en måltid om dagen (ibland lunch men oftast middag) drygt 4 dagar i veckan och min aptit är i det närmaste borta. Jag äter inte längre för att jag vill utan för att jag måste, samt har jag inte samma sug för onyttigheter, exempelvis kakor, pizza, hamburgare och annat jag kunde dö för förr.

    Detta är märkligt eftersom jag just nu gör två saker som borde öka aptiten. För det första har jag slutat röka och för det andra joggar jag tre gånger i veckan (drygt en mil per pass). Kan det verkligen vara så att min diet med en >stor< måltid om dagen i fyra dagar i veckan fungerat så pass bra att den hämmat aptiten hos en gottegris som jag?

  • Svar på tråden Vad har hänt med min aptit?
  • Pixie99

    Att du har slutat att röka skulle jag gissa är den största anledningen, i alla fall om det var relativt nyligen. När du slutar hamnar kroppen i en omställningsfas innan ett nytt balans inträffar. Under denna omställningsfas är det vanligt att märka en mängd hormonella fenomen i kroppen, bland annat smakförändringar. Om saker inte doftar och smakar som tidigare, kanske du inte uppfattar samma sug efter pizza och kakor.

    Att du springer milen tre gånger i veckan tyder på att du har skaplig kondition. Det kräver dock ett vettig balans av intag av födoämnen till kroppen. En rejält bulkig middag fyra dagar i veckan är ingen större fara, men jag hade rekommenderat att du istället bryter ner det till flera mindre måltider för att inte anstränga kroppens renalfunktioner (nedbrytningsfunktioner). Blodsockret hålls stabilt även när du fastar, men under fasta bryter kroppen ner muskelfibrerna och därmed skapas en ohyggligt massa slaggprodukter som dina njurar får kämpa hårt med att absorbera och neutralisera.

    Till sist kan jag helt enkelt tänka mig att du har hamnat i ett mentalt tränings-mode, där du är mera medveten om din fysiska aktivitet och kroppens funktioner än tidigare. Där blir det inte alls lockande att äta och trycka i sig skräp av ren vana och rutin. Välkommen till min värld.

Svar på tråden Vad har hänt med min aptit?