Pimpinellan skrev 2023-08-18 14:33:41 följande:
Beklagar ditt missfall! Jag har haft 4 så jag vet vad oro innebär. Men VUL/UL ökar absolut inte risken för m.f. Då skulle det ju inte få användas öht. Vi som gjort IVF,ÄD eller haft upprepade m.f eller har riskgraviditeter får ofta göra ganska många VUL/UL. Om man redan har en riskgraviditet så skulle ju aldrig vården utsätta fostret för nåt som innebar ännu mer risker- det är ju självklart.
VUL/UL är ljud som studsar tillbaka och ger en bild. Inget annat.
Jag pratade alltså om vaginalt ultraljud och då är det en stav de kör upp. Ultraljud ovanpå ser jag inga som helst risker med. Jag vet också som du skriver att de säger det är fullt riskfritt och jag påstår inte att det troligtvis är så att det är orsaken MEN jag har läst om vissa som hävdar motsatsen och eftersom mitt foster förmodligen dog kort därefter så vill jag bara inte ta risken OM det kan ha samband. Jag kommer undvika allt som ens skulle kunna ha den minsta effekten på ett missfall. Om vissa tycker det är överdrivet är det upp till dem, säkerheten för mitt kommande barn är viktigast för mig. Ville bara dela med mig av min upplevelse eftersom frågan ställdes, och varför jag INTE kommer göra ett vaginalt ultraljud nu, iaf inte förrän den kritiska perioden är över.