• Anonym (HYL)

Kräva faderskapstest?

Hej! Jag och min flickvän väntar just nu vårat första gemensamma barn (hon har ett sedan tidigare) och då hon tidigare varit otrogen mot mig så känner jag mig väldigt obekväm med att skriva på faderskapsdokument, innan det är fastslaget att jag är den biologiska fadern. 

Hur går processen till när faderskapet fastställs? Jag vill veta exakt vad jag ska göra efter förlossningen för att snabbt få detta utrett. 

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Kräva faderskapstest?
  • Tow2Mater

Vägra skriv på. Sedan måste socialnämnden se till att det blir utredning om faderskapet.

Om pappan inte vill skriva under så behöver domstol fastställa faderskapet genom dom. Inför domen ska domstolen givetvis reda ut att rätt man fastställs som far till barnet, vilket vanligen sker genom blodprov, s.k. DNA-test, även kallat faderskapstest. Det är mamman till barnet, i egenskap av vårdnadshavare, eller socialnämnden om inte mamman kan eller vill, som får väcka talan om faderskap.

familjerattsadvokaterna.se/hur-faststaller-man-faderskap-for-ett-barn/

Se ävenreglerna i Föräldrabalken.

• Anonym (Elsa)

Processen när jag fick barn var att jag fick skicka in papper med bl a barnets födelsevikt.
    Sedan räknade de ut ungefär när barnet blev till. Vi fick komma på möte, de frågade pappan om vi var tillsammans runt det datumet och sedan fick han skriva på.

Jag tycker dock du ska prata med din flickvän om det här, har hon varit otrogen får hon ju förstå att du inte kan lita på henne. Sedan säger ni det på familjerätten, att du inte kan vara 100% säker på att du är pappan eftersom hon varit med fler personer. Då kommer de göra ett test så att det blir rätt pappa på pappret.

• Tow2Mater

Du kan ju även bekosta ett privat test själv for att dubbelkolla, det är inte så dyrt.

• Anonym (U)

Ja, det är av yttersta vikt att faderskapsrest görs i detta fall. Mest för barnets skull.
    Går hon inte med på det, berätta för familjerätten.
    Sedan finns det väl allvarligt talat inte någon anledning för er att fortsätta tillsammans när du inte litar  ( fullt förståeligt) på henne?

• Anonym (U)
    Tow2Mater skrev 2023-08-04 14:33:30 följande:

Du kan ju även bekosta ett privat test själv for att dubbelkolla, det är inte så dyrt.

Även detta, TS. Bra råd.
  • Friger

Tja, det förekommer ju trådar här inne från tjejer som är osäkra på vem som är pappan. Så det förekommer.

Känner du dig inte säker på att du är pappan så ska du ju inte skriva på något. Det är bättre att ta smällen nu och klara upp det hela.

Antingen via ett kitt du kan köpa redan nu och skicka in så fort ungen kommer. Eller så när soc påbörjar sin utredning. Det förstnämnda kostar pengar men är mer diskret.

• Anonym (Alexandra)

Det bästa är väl att du pratar med din tjej om det här och pratar om att du vill ha ett test. Är ni ändå tillsammans, vill satsa på varandra och kommer ha ett barn ihop måste ni ju hitta vägar att samarbeta och för att du ska kunna lita på henne igen.

Förr eller senare måste du ju släppa otroheten om ni ska kunna ha ett fungerande förhållande tillsammans. Om du aldrig kommer kunna lita på henne igen ska ni ju inte vara ett par.

Svar på tråden Kräva faderskapstest?