• Freia2008

HJÄLP, TILRÄTTAVISA HUR.

Jag har en påg på 3år som bor växelvis hos sina föräldrar, denna veckan har han visat attityd, jag kan inte tillrättavisa honom för då slår han mig och river sitt rum. 

Min äldsta tös som är 14 har fått diagnos, jag misstänker att pågen säker också kan få någon släng. 

När min tös var liten kunde jag ej ta henne i armen och säga ifrån, de bekom henne inte. Fått till mig nu under utredningen för diagnos att hon har hög smärtgräns, funderar på att pågen kanske är likadan. 

Jag pratat med han vad som är rätt och fel. När han beter sig som värst, ignorerar jag bara, blir det för illa så får han pka in på rummet. Men han kastar saker på mig och lappar till mig. 

• Svar på tråden HJÄLP, TILRÄTTAVISA HUR.
  • Magical

Man ska väl inte ta hårt i barns arm ändå? Om du menar att du tog så hårt i din dotters arm så att det borde ha gjort ont, men hon kunde inte det pga smärttröskeln, blir jag mörkrädd. Vad är du för en förälder? 

Om en 3-åring slår dig och "river sitt rum" så behöver du stöd i din föräldraroll. Kontakta BVC och be dem om stöttning. 

• Maymom

Kan du försöka skifta hans uppmärksamhet? 

Min 3-åring slår och river också just nu när jag säger till. Ofta skäms han sen när jag säger att det gör ont men vissa gånger fungerar det bättre att avleda uppmärksamheten, fokusera på något annat.
    De är ju så små och har inget konsekvenstänk än, så för ens egen skull är det nästan bättre att avleda uppmärksamhet än att behöva bli arg och upprörd varje gång de gör samma misstag/dumhet.

• Fiona M

Att du skriver om tillrättavisning och smärtgräns i inlägget får mig att tro att du borde prata med nån inom vården om ditt föräldraskap.

• Hyllemor

Fundera istället på tydliga konsekvenser. En tydlig konsekvens handlar inte om att säga "bara för att du slängde tallriken i golvet så får du ingen glass till efterrätt" utan istället "Nu slängde du tallriken i golvet. Oj, så tråkigt, hur ska du nu kunna äta? Om du tar upp den så löser vi det här."

Slår barnet på dig när barnet sitter i soffan, så får inte barnet sitta i soffan. Om barnet blir ledsen så säg att "nu provar vi igen. Du får sitta i soffan, men inte om du slåss." Fortsätter barnet att slåss, så får helt enkelt inte barnet sitta i soffan på en stund.

Slåss han, så visa att det gör ont, genom att tala om att det gör ont. Höj inte rösten i onödan utan visa och säg att "titta, nu fick jag rivmärken här."

Det måste vara något som från första början gör att han blir arg, ledsen och rivs och slåss? Vilka situationer kan det vara? Väldigt få barn, även barn med diagnos, rivs, slåss och skriker utan anledning. Om man som vuxen är steget före, så kan man ofta få stopp på de flesta typer av utbrott.

Kan du ge exempel på tillfällen då han slåss och bli arg? Vad har hänt precis innan dess?

• Liljan77

Pojken visar ju tydligt att han inte mår bra o du straffar honom för det?
    Mår han bra av att fara mellan er föräldrar? 
    3 år är för litet för att fara fram o tillbaka som en jojo mellan föräldrarna.
    Har ni föräldrar samma regler o rutiner?
    Ignorera en 3-åring är inte ok inte heller att vara hårdhänt.
    Du behöver hjälp i din föräldraroll o ni måste börja se vad som är bäst för barnet.

Svar på tråden HJÄLP, TILRÄTTAVISA HUR.