• Mittliv1978

    Pappa mot min vilja

    Hej,


     


    Jag har letat i många trådar och funnit många olika svar på ?pappor som blir lurade till att bli pappa igen? och massa liknande teman. 


     


    Hittar även svar på frågan ur olika perspektiv, vilket är bra men jag känner fortfarande att jag saknar vissa delar så därför väljer jag att skriva om vår situation.


     


    Vi lever i en mestadels väldigt bra relation och är 43 respektive 45 år. Vi träffades för 4 år sedan och trots att vi på våra dejter hade pratat om att vi var färdiga med barnproduktionen då hon har tre barn sedan tidigare och jag två bestämde vi oss för att försöka skaffa ett gemensamt barn.


     


    Det tog sig på första försöket och vi har idag en underbar liten kille på tre år.


     


    För ca ett och ett halvt år sedan fick jag ett brev i handen av min sambo för hon skrev att hon önskade sig ett barn till, detta kom som en chock för mig och vi pratade igenom och kom fram till att vi var oense. Hon ville och jag ville inte.


    Argumenten är många för och emot och det skulle ta evigheter att skriva alla så jag hoppar över det.


     


    Ca 8 månader senare tog hon ut sin hormonspiral då hon hade hört och läst att det sannolikt kan göra klomakterietiden värre.


     


    Det var helt okej med mig och hon sa att hennes mens kommer regelbundet och att hon lovar att informera mig om när det är risk för att bli gravid.


    Månaderna gick och vi var extra försiktiga när det var risk att för graviditet, trots att hon egentligen ville bli gravid men hon ville även att jag skulle vara med på tåget, vilket jag inte var.


     


    Vi har prata om ytterligare ett barn vid flera tillfällen men jag har alltid känt att jag är helt färdig med barn och vill ägna mig åt de fantastiska barn vi har. Barnen  är i åldrarna 13-17 förutom lillprinsen.


     


    Jag vände och vred på tankarna för att gå min sambo tillmötes och jag frågade även de andra barnen (var för sig) om dom skulle tänka sig ett syskon till. Alla var verkligen tydliga med att dom inte tyckte det var en bra ide. Två av dom var tom av åsikten att skaffar ni ett barn till så tänker inte jag bo här i den utsträckningen jag gör nu. 


    Detta gjorde mig inte mer sugen på ett barn till direkt utan jag kände att andra får ta över befolkningsrollen, jag är verkligen färdig.


     


    I maj när min sambo hade ägglossning ville hon (ursäkta detaljerna) suga mig. Det som däremot hände den var något jag reagerade starkt på. Bör jag meddelade att jag var nära fortsatte hon (händer aldrig i vanliga fall) och jag kom i hennes mun. 


    Hon behåller allt i munnen och går på toaletten där hon blir kvar i ca 10 min. Jag blev väldigt misstänksam och frågade henne direkt om är hon kom tillbaks om varför hon gjorde som hon gjorde och att jag fick en olustig känsla.


     


    Dagen efter hittar jag en ?spruta? som vi använd för att ge Lilleman flytande Alvedon på toaletten. Min magkänsla blev inte bättre av det?


    Jag konfronterar henne och hon säger att hon absolut inte använt den för att injicera det hon hade i munnen?? Det hade hon absolut inte gjort sa hon.


    Jag antecknade dock detta tillfälle i min kalender.


     


    Några veckor senare får jag ett sms av henne att hon troligtvis är gravid (hon tyckte det var jobbigt att prata om därav sms:er)


    Graviditetsveckan stämde med min anteckning vilket gjorde mig oerhört frustrerad och jag blev så otroligt besviken och ledsen.


     


    Vi pratade därefter igenom situationen ett flertal gånger och hon sa även när vi under sommaren var på semester att hon skulle göra en abort bör vi kom hem.


     


    Några dagar efter att vi kommit hem frågade jag om hon bokat tid och där och då släppte hon bomben för mig, hon skulle behålla barnet.


     


    Jag blev helt knäckt då jag absolut inte vill ha ett barn till och det går helt emot vad vi pratat om.


     


    Nu sitter jag i en situation där jag verkligen känner mig lurad och förråd av den jag älskar och ville leva mitt liv med och som jag litade på. Jag vet faktiskt inte om jag klarar av att leva med henne längre och står i valet och kvalet att lämna henne. Även om det verkligen inte är ett bra alternativ det heller vilket jag sagt till henne. Då kom kommentaren att ?men om jag gör abort så är allt lugnt igen för dig? lite ironiskt.


    Jag svarade nej på det. Det är inte alls säkert då jag känner mig grundlurad och förråd och att jag inte vet om jag kan lite på henne.


     


    När vi pratar om situationen idag så sa hon att hon inte vill prata med våra vänner och familj om min inställning då dom inte kommer förstå hur jag kan reagera som jag gör och att jag kan bli ?dömd? för min inställning.


     


    Reagerar jag fel, är det  verkligen så att man kan bli behandlad på det sättet  av sin partner och att andra tycker det ör okej att lura sin partner på det sättet? 


     


    Jag vet att det finns flera alternativ för mig såsom kondom och vasektomi men nu hade vi inte oskyddat samlag och vasektomi var jag inte riktigt framme vid än även om jag läst en del om det innan.


     


    Om ni anser att det är okej av henna göra så och att det är jag som skall skämmas, mm för min reaktion skulle jag gärna vilja veta er motivering.

  • Svar på tråden Pappa mot min vilja
  • Mortiscia80

    Orsaken varför hon inte vill diskutera med era vänner är för att hon har lurat dig på ett mycket fult sätt. Hon är den som skulle bli dömd av de andra, inte du!

    För mig skulle relationen vara över i samma stund som jag hade fått sms:et. Det är ett grovt övergrepp mot dig som person. Även om jag skulle känna kärlek för det kommande barnet så skulle jag aldrig mer vilja ha med mamman att göra mer än nödvändigt.

  • Magical

    Förstår det är jobbigt och nu kanske jag provocerar, men om jag hade varit du, hade jag gjort en vasektomi, eftersom hon gärna ville ha barn men inte du. Du skriver att du hade funderat på det, men ja vad ska man säga - du borde gjort det.
    Du skriver du visste att du var helt färdig med barn så ja, då är det väl vasektomi som är valet.

    Tycker också det var konstigt att du frågade barnen vad de tyckte. 

    Däremot förstår jag också att du känner dig lurad. 

    Hur tänker du dig framtiden? 1. Om ni håller ihop? 2. Om ni separerar? 

    Ska hon ha enskild vårdnad om bebisen men ni har gemensam om 3-åringen - de är helsyskon med varann? Ska du ha 3-åringen varannan vecka men inte låtsas om bebisen? Många svåra frågor att fundera över.

    Mitt råd är att ni bokar parterapi och pratar igenom alltsammans där. 


    1.
  • LFF

    Din sambo har betett sig felaktigt, inte tu tal om den saken. MEN, du har också ett ansvar eftersom du visste att hon var oskyddad och ville ha ett till barn samtidigt som du var klar på att du inte ville ha fler. Du hade enkelt kunnat knipsa ledarna och därmed inte stått inför detta "problem". 

    Självklart vill hon inte prata om det hela inför vänner och familj för kommer det fram vad som faktiskt hänt så är det ju hon som kommer att kritiseras. 

    Ni behöver samtalshjälp om detta och hur ni ska gå vidare. 

  • Carabellis kusp
    LFF skrev 2023-08-02 11:57:30 följande:

    Din sambo har betett sig felaktigt, inte tu tal om den saken. MEN, du har också ett ansvar eftersom du visste att hon var oskyddad och ville ha ett till barn samtidigt som du var klar på att du inte ville ha fler. Du hade enkelt kunnat knipsa ledarna och därmed inte stått inför detta "problem". 

    Självklart vill hon inte prata om det hela inför vänner och familj för kommer det fram vad som faktiskt hänt så är det ju hon som kommer att kritiseras. 

    Ni behöver samtalshjälp om detta och hur ni ska gå vidare. 


    Är man verkligen oskyddad om det bara är frågan om oralsex? Det här är ju verkligen beyond att bara ha dålig koll på sin cykel. Hon visste till 100% vad hon gjorde och hur det gick emot hans önskemål. 
  • Mittliv1978

    Hej igen,

    helt Rätt att jag borde klippt så var det klart.
    nu kom jag aldrig dit och jag trodde inte heller att vi skulle hamna i en situation där hon väljer sig själv framför resten av familjen i ett beslut som påverkar alla.

    min första reaktion var at glömma henne vilket jag oxå sa men sen kom tankarna med vår lilla 3 åring som jag då får ha varannan vecka och att jag förmodligen kommer ha svårt med anknytning till det nya barnet, det skulle inte bli bra det heller för någon av dom, det är lite som att hon skapat den perfekta stormen?

    lever jag kvar med henne så kommer jag nog ha väldigt svårt att komma tillbaka till det genuint fina vi hade där det fanns så mycket kärlek, respekt och vördnad om varann och det fina vi hade.
    Är rädd att jag kan hamna i en situation där jag lever med henne för sakens skull och inte för att jag vill och för att jag älskar henne.

    Jag blir så arg och frustrerad bara jag tänker på det, det är svårt att hantera.

    anledningen till att jag frågade våra befintliga barn var att om dom ville ha ett sysken till så skulle jag omprövat mitt beslut, inte sagt att jag skulle ändra mig, för deras skull för att det isåfall är vad familjen i helhet ville.
    sen frågade jag dom inte rätt ut om dom ville ha ett syskon till, jag lindade in det i andra sammanhang och pratade generellt om det generellt.

    första dagarna på vår semester så reagerade barnen på att hon inte drack nämnvärt och frågade mig rakt ut när hon var och duscha om hon var gravid, jag blev nästa chockad.

    Jag sa nej och alla pustade ut och dom sa att det var väldigt skönt att höra, två av hennes barn som var med var dessutom väldigt tydliga med att dom inte ville bo hos oss i samma utsträckning om vi skaffar ett barn till, dom tycker det blir för mycket.

    Jag har sagt detta till henne men hon säger att hon inte fått samma reaktion av dom. vilket jag kan förstå då dom har väldigt stor respekt för henne och dom vågar generellt inte säga emot henne.

    känns skönt att ni som hittills svarat inte anser att jag reagerar felaktig/överdrivet.

  • LFF
    Mittliv1978 skrev 2023-08-02 13:13:36 följande:

    Hej igen,

    helt Rätt att jag borde klippt så var det klart.
    nu kom jag aldrig dit och jag trodde inte heller att vi skulle hamna i en situation där hon väljer sig själv framför resten av familjen i ett beslut som påverkar alla.

    min första reaktion var at glömma henne vilket jag oxå sa men sen kom tankarna med vår lilla 3 åring som jag då får ha varannan vecka och att jag förmodligen kommer ha svårt med anknytning till det nya barnet, det skulle inte bli bra det heller för någon av dom, det är lite som att hon skapat den perfekta stormen?

    lever jag kvar med henne så kommer jag nog ha väldigt svårt att komma tillbaka till det genuint fina vi hade där det fanns så mycket kärlek, respekt och vördnad om varann och det fina vi hade.
    Är rädd att jag kan hamna i en situation där jag lever med henne för sakens skull och inte för att jag vill och för att jag älskar henne.

    Jag blir så arg och frustrerad bara jag tänker på det, det är svårt att hantera.

    anledningen till att jag frågade våra befintliga barn var att om dom ville ha ett sysken till så skulle jag omprövat mitt beslut, inte sagt att jag skulle ändra mig, för deras skull för att det isåfall är vad familjen i helhet ville.
    sen frågade jag dom inte rätt ut om dom ville ha ett syskon till, jag lindade in det i andra sammanhang och pratade generellt om det generellt.

    första dagarna på vår semester så reagerade barnen på att hon inte drack nämnvärt och frågade mig rakt ut när hon var och duscha om hon var gravid, jag blev nästa chockad.

    Jag sa nej och alla pustade ut och dom sa att det var väldigt skönt att höra, två av hennes barn som var med var dessutom väldigt tydliga med att dom inte ville bo hos oss i samma utsträckning om vi skaffar ett barn till, dom tycker det blir för mycket.

    Jag har sagt detta till henne men hon säger att hon inte fått samma reaktion av dom. vilket jag kan förstå då dom har väldigt stor respekt för henne och dom vågar generellt inte säga emot henne.

    känns skönt att ni som hittills svarat inte anser att jag reagerar felaktig/överdrivet.


    Om ni ska fortsätta tillsammans så behöver ni gå i terapi för att hantera det som skett. För hon har betett sig jäkligt illa mot dig oavsett vad. Sen behöver du nog även terapi på egen hand för att kunna bearbeta dina känslor gällande henne och det kommande barnet. 
  • Mortiscia80
    Mittliv1978 skrev 2023-08-02 13:13:36 följande:

    Hej igen,

    helt Rätt att jag borde klippt så var det klart.
    nu kom jag aldrig dit och jag trodde inte heller att vi skulle hamna i en situation där hon väljer sig själv framför resten av familjen i ett beslut som påverkar alla.

    min första reaktion var at glömma henne vilket jag oxå sa men sen kom tankarna med vår lilla 3 åring som jag då får ha varannan vecka och att jag förmodligen kommer ha svårt med anknytning till det nya barnet, det skulle inte bli bra det heller för någon av dom, det är lite som att hon skapat den perfekta stormen?

    lever jag kvar med henne så kommer jag nog ha väldigt svårt att komma tillbaka till det genuint fina vi hade där det fanns så mycket kärlek, respekt och vördnad om varann och det fina vi hade.
    Är rädd att jag kan hamna i en situation där jag lever med henne för sakens skull och inte för att jag vill och för att jag älskar henne.


    Jag skulle säga att er relation är över. Jag tror att du kommer att bo kvar för att försöka finnas där med barnen men att du med tiden kommer att bli fruktansvärt olycklig. Du ska också veta att barn inte är dumma på något sätt, även om ni leker lyckliga familjen så kommer de att känna att det inte är bra. Jag tror faktiskt inte man kommer över en sådan här sak ens med terapi utan att det bara blir ett utdraget och svårt farväl. Det är tufft att vara utan sitt barn varannan vecka men om ni inte reder ut detta och ändå bor ihop så kommer alla att bli olyckliga, inte bara du.
  • LFF
    Carabellis kusp skrev 2023-08-02 12:41:40 följande:
    Är man verkligen oskyddad om det bara är frågan om oralsex? Det här är ju verkligen beyond att bara ha dålig koll på sin cykel. Hon visste till 100% vad hon gjorde och hur det gick emot hans önskemål. 
    Alla situationer där man inte har koll på sina reproduktionsceller och som sker utan skydd är oskyddat i min tankevärld. Såja, det gäller även oralsex. Men hon har självklart den största skulden i det hela för man sparar inte satsen i munnen och gör en självinseminering på det viset när man vet att partnern är emot ett till barn och han har oralsex just för att undvika en graviditet.
  • LumaMMXXIII

    Ts! Vilket enormt och oförlåtligt svek! 


    Det finns inget annat sätt än att hon blivit gravid på det här sättet? 


    Det här är två problem. det första är hur du känner för det här sveket. Vill du leva med den här personen? Det andra problemet är tyvärr det som tillkommer om hon behåller barnet. Du kommer att älska det här barnet för du verkar vara en bra och omsorgsfull pappa. Men hennes svek är ju extremt. Det är hon som splittrar er, inte du! 

  • Jemp

    Om det är så att det är genom oralsexet och inseminering hon blivit gravid är det ju ett stort svek. Jag skulle tro att förhållandet inte skulle överleva det om det var jag. 

    Däremot- behåller hon finns ju barnet oavsett och du behöver fundera på hur du hanterar det. Det är ditt barn där hens relation med sin pappa avgörs. 

    Jag tvivlar på att utomstående skulle stå på hennes sida i sakfrågan (återigen, om det verkligen är så det gått till. Ni verkar ju inte skyddat er så ordentligt i övrigt), men jag tycker inte ni ska dra in utomstående i det oavsett. Inte barnen heller. Det här är mellan er.

Svar på tråden Pappa mot min vilja