• Anonym (M)

Plötsligt bonusbarn på heltid

Från början var det tänkt att de tre barnen skulle bo vv, men nu har de själva önskat att vara här på heltid. Bonusförälder bara informerad, inte tillfrågad.

Är det okej enligt er? Har bonusen inget att säga till om i frågan?

• Svar på tråden Plötsligt bonusbarn på heltid
  • Anonym (Anni)

Hur gamla är barnen?

• Anonym (Alexander)

Barnen går alltid först, men jag förstår vilken omställning det skulle vara för bonusföräldern. Kanske bo särbo under ett par år?

• Anonym (M)

Barnen är 8, 12 och 14.

• Anonym (Bonus mamma)

Du valde barn på heltid när du valde partner med barn.
    Så du behöver inte bli tillfrågad.
    Jag har 2 barn min man 3 barn så vi fick 5 barn på heltid när vi träffades.
    Vi fick sen 2 barn ihop så vi har 7 barn.
    23 20 19 16 16 8 8 
    Alla barn kommer och går precis som dom vill.
    Ingen behöver fråga för att komma.
    Aldrig haft vv.
    Så dina önskemål är sist och har 0% rätt.

• Anonym (...)

Det beror väl på varför.

Jag har tre bonusbarn + två egna. Vi flyttade ihop och alla barn bodde varannan vecka. Efter ca ett år tillsammans behövde bonusbarnen bo på heltid hos oss (rejäl psykisk ohälsa hos den andra föräldern). För mig var det helt självklart att de då bodde hos oss. Om det har gällt mina barn hade jag blivit väldigt ledsen om min sambo inte gått med på det. När barn i nöd behöver den ena föräldern mer, så måste man. 

Sedan har inte jag och min partner sådan kommunikation att vi enbart informerar om viktiga saker. När detta hände för mina bonusbarn berättade min sambo för mig om vad som hänt, hur illa det var hos mamman och vad tänkte jag osv. Sedan visste han nog att jag skulle säga ja till att barnen bodde hos oss, för vi kände ju till mammans ohälsa sedan tidigare. 

Mina egna barn har haft en del trubbel i tonåren. Medan bonusarna fortfarande bodde v.v så mådde en av mina riktigt dåligt, depression, och ville då inte vara här samtidigt som alla andra så då hade vi 4 barn ena veckan och 1 barn andra veckan. Mina barns pappa fick ju då 1 barn ena veckan och 1 barn den andra veckan. Jag tycker att man måste lyssna in behoven hos barnen. Tack vare att vi gjorde så här mådde sonen bättre för han fick mer lugn och ro under en period (de andra slapp ju också märka så mycket av hans depression, det tror jag var bra. Bonusarna hade nog med sin mammas psykiska ohälsa). 

Om det däremot handlar om tex tonåringar som tycker det är roligare hos den ena föräldern eller att det finns internet hos den ena men inte hos den andra eller liknande, då kanske det inte är självklart. Då får föräldrarna sätta sig ner och prata med barnen (det förutsätter två helt normala och vettiga föräldrar) och se vad man kan komma fram till. 

• Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2023-08-02 09:54:03 följande:
    Plötsligt bonusbarn på heltid

Från början var det tänkt att de tre barnen skulle bo vv, men nu har de själva önskat att vara här på heltid. Bonusförälder bara informerad, inte tillfrågad.

Är det okej enligt er? Har bonusen inget att säga till om i frågan?

Vem är bonusen? 
  • Anonym (mumsmums)

Om jag vore bonusföräldern och min partner inte diskuterat saken med mig utan bara ställt mig inför faktum hade jag flyttat ut. Han är den som är förälder på heltid, inte jag.

• Anonym (Bonus mamma)
    Anonym (mumsmums) skrev 2023-08-02 10:50:10 följande:

Om jag vore bonusföräldern och min partner inte diskuterat saken med mig utan bara ställt mig inför faktum hade jag flyttat ut. Han är den som är förälder på heltid, inte jag.

Givetvis han som har ansvaret men dörren ska alltid vara öppen. 
    Hans ansvar att vabba möten på skola mm.
    Men ingen ska känna sig ovälkommen utan alltid välkomna. 
    Barnen kan aldrig störa dom bor där antigen 100% eller vv. Dom har sin pappa är och ska alltid vara välkomna.

Detta är ett fenomen att bonusmorsor ska alltid gnälla bonisfarsor är bättre 
  • Anonym (A)
    Anonym (Bonus mamma) skrev 2023-08-02 11:04:15 följande:
    Givetvis han som har ansvaret men dörren ska alltid vara öppen. 
    Hans ansvar att vabba möten på skola mm.
    Men ingen ska känna sig ovälkommen utan alltid välkomna. 
    Barnen kan aldrig störa dom bor där antigen 100% eller vv. Dom har sin pappa är och ska alltid vara välkomna.

Detta är ett fenomen att bonusmorsor ska alltid gnälla bonisfarsor är bättre 
    Så om pappan inte är hemma och barnen är för små att vara hemma själv, hur löser man det då?
  • Anonym (Nja)

Det är ju så att barnen går först och det är inget man varken informerar eller frågar om utan man har en diskussion om att barnen ska bo på heltid och hur gör vi det bästa av situationen. Alternativet att sambon har rätt att säga nej finns inte, då får man flytta isär.

Svar på tråden Plötsligt bonusbarn på heltid