• Anonym (Förskollärare)

Jobba över gratis

Semestern är slut och vardagen tillbaka.
    Jag jobbar på förskola och stänger dvs arbetar ensam till sista barnet gått hem. 
    Min arbetstid är 8.30-18 de dagar jag stänger och på denna terminens schema har haft två stängningar per vecka.

De barn som går hem sist har sluttid kl 18. 
    För arbetsgivaren betyder det att förskolan ska vara tom och att jag ska sluta kl 18.
    För vårdnadshavare betyder det att de kan komma kl 18.
    För mig betyder det att jag alltid får jobba över utan lön alt ibland får lov att sätta upp tiden för att ta ut när det går (ex vid storhelger om barnantalet krymper). 

Vi får inte lov att påtala för vårdnadshavare att vi slutat. Då kan de känna sig påhoppade. 
    För mig betyder det ca 30-60 minuters extra oavlönat tid i veckan.

Fler som har det så här? Det ger mig oerhörd stress. Många har svårt att få med sina barn, vill ta sig tid att prata, sevad barnet gjort etc Den goda relationen med familjerna måste upprätthållas enligt arbetsgivaren som inte förlänger vår arbetstid. 

• Svar på tråden Jobba över gratis
  • Mrs Green

Jag håller med om att det inte är din uppgift att säga att du har slutat, men din arbetsgivare måste ju vara tydlig och informera föräldrarna att de måste vara ute med barnen kl 18  De kan ju aldrig veta att det är fel att komma kl 18 om ingen berättat för dem vad som gäller. 

• Anonym (Förskollärare)
    Mrs Green skrev 2023-08-02 08:21:45 följande:

Jag håller med om att det inte är din uppgift att säga att du har slutat, men din arbetsgivare måste ju vara tydlig och informera föräldrarna att de måste vara ute med barnen kl 18  De kan ju aldrig veta att det är fel att komma kl 18 om ingen berättat för dem vad som gäller. 

Det går ut som skriftlig information men följs ej. Samma händer under resten av dagen vid hämtningarmen blir ju mest kännbart vid stängning. 
  • Anonym (A)

Min svägerska gjorde som så att hon klädde på barnet fem i sex och var sedan ute med det. När föräldern kom så började hon gå mot grinden och sade hej då till barnet och föräldern. 

• Anonym (Syster)

Din arbetstid kan omöjligt sluta kl. 18 om föräldrar kan hämta ända till dess. Du ska prata med chefen om detta och sedan facket om du inte får gehör. Beroende på hur mycket du hinner medan du väntar på någon enstaka sista förälder så kan din arbetstid t ex sluta 18:15 tidigast men kanske något senare till och med. Det betyder att de dagar du ska stänga kanske du borde börja 8:45 istället. Annars kan du fråga din chef när du ska få ut den övertid som uppstår i samband med stängningarna. Du är knappast ensam om det här problemet så ni kan också gå ihop som arbetslag och framföra detta.

Detta ska du självklart inte diskutera med föräldrarna om, det är en arbetsplatsfråga och inget annat.

• Anonym (Syster)

Apropå en tidigare kommentar, föräldrar kan ju bli försenade också. Den övertiden ska du också ha igen på något sätt.

• Anonym (Fs)

Om ni stänger 18 så varför ser du inte till att göra iordning dig ock det sista barnet så det bara är att gå hem när föräldrarna kommer? Vet att när min barn var små så gjorde förskolan så. Barn och personal var påklädda ock redo att gå. Ibland var de t.o.m. ute och väntade. 

• Anonym (Förskollärare)
    Anonym (A) skrev 2023-08-02 08:27:14 följande:

Min svägerska gjorde som så att hon klädde på barnet fem i sex och var sedan ute med det. När föräldern kom så började hon gå mot grinden och sade hej då till barnet och föräldern. 

Det får vi inte göra tyvärr. Alla ska ha rätt att hämta inomhus, gå igenom barnets fack, få information som satts upp mm

Frågar du mig så är det helt sjukt att man aldrig får vara tydlig. Skulle vilja se detta fungera i någon annan verksamhet. 
  • Anonym (.)

Be föräldrarna sätta upp hämtning kl 18:15. Det kostar dem ingenting extra. Förklara att det är för att man behöver ha lämnat platsen vid sin hämtningstid, inte att man skall komma då.

• Anonym (Förskollärare)

Övertid som sätts upp avslås. 
    Att komma senare den dag man stänger fungerar ej.
    Vi har en ordinarie personal samt en personal inlånad från annan avd som måste gå till sin ordinarie avdelning kl 8.30 när jag börjar. Barngruppen är då hel dvs alla 23 barn är där och min kollega kan ej vara ensam med dessa. 
    Schemat är oerhört tajt. En förändring som skett de senaste åren i takt med längre vistelsetider och neddragningar av tjänster. 

• Anonym (K)
    Anonym (Förskollärare) skrev 2023-08-02 08:39:55 följande:

Övertid som sätts upp avslås. 
    Att komma senare den dag man stänger fungerar ej.
    Vi har en ordinarie personal samt en personal inlånad från annan avd som måste gå till sin ordinarie avdelning kl 8.30 när jag börjar. Barngruppen är då hel dvs alla 23 barn är där och min kollega kan ej vara ensam med dessa. 
    Schemat är oerhört tajt. En förändring som skett de senaste åren i takt med längre vistelsetider och neddragningar av tjänster. 

Ta det med ditt fack 
Svar på tråden Jobba över gratis