• Bettanswe

Bilfirman har limmat en slang

Hej. Nyss köpt min första bil, volkswagen sharan, begagnad från bilfirman kamux. Efter cirka 2h körning bröt bilen ihop. Alla lampor lyste och de läckte under bilen. Efter nödparkering och bogsering (jag höggravid och mina två små barn) fick vi iväg bilen till mekaniker som nyss ringde och sa att det var lite fuffens för att någon verkar ha limmat kylarslangen som nu läcker. En sådan limning håller normalt sett en vecka enligt honom. Enligt kamux hemsida / avtal ska vi ha garanti 3 månader och trots att INTE bogsering av bilen ingick hoppas jag innerligt att reparationen (som skulle kosta runt 8000!) ingår. Vi hade inte ens haft bilen en vecka. Den är från 2016 och gått ca 8500mil.

Känns jättejobbigt , vad mer kan de ha fifflats med? Bilen är "ny servad" tydligen. Någon som har råd om vad jag kan kolla? Vill inte att garantin går ut sen visar det sig att det finns andra fel som dolts. Hur ska jag tänka? Kan jag kräva någonting nu i efterhand, kanske längre garanit?

Tacksam för svar !

/ en som kan absolut 0 om bilar.

• Svar på tråden Bilfirman har limmat en slang
  • FredrikLiksom

Jag är inte mekaniker men jag väljer att dela mina tankar ändå.

Det är ju omöjligt att säga vem som limmat slangen. Det kan ju vara ägaren som bytte in den på Kamux. Att det Skulle hålla en vecka är ju något han dragit till med bara. Han vill ju sälja en reparation, inte en limning.

Jag gissar att Kamux vill ordna med lagningen själva.

Sen ställer jag mig undrande till att en slang kostar 8k att byta men det finns säkert dem som vet bättre här. 

• Dexter dot com

Jag jobbar i kundmottagningen på en bilverkstad och vi gör en del garantijobb åt bl.a Kamuxoch dom har stått för reparationerna utan tjafs bara dom fått en specad offert innan. Finns inget som säger att det är Kamux som lagat slangen provisoriskt utan det kan lika gärna vara tidigare ägare.

Att bilen är nyservad betyder oftast att det är bytt motorolja samt filter av bilfirman, inte att dom servat efter orginals rekommendationer som är baserad på km/månader.
    Du kollade väl att bilen är servad som den ska innan?

Du kan naturligtvis lämna in bilen till en verkstad du har förtroende för och betala för en genomgång av bilen.

Svar på tråden Bilfirman har limmat en slang