Gravid, måste ta blodprov
Hej! Är gravid i vecka 8. Jag vågar inte skriva in mig hos barnmorskan och lämna blodprov. har stor fobi för nålar och blod. Även fast det bara är blodprov i fingret. Jag blir helt yr skakig och kallsvettig. får även akut känsla av att behöva göra nr 2 på toaletten? jag försöker andas och tänka att det är ofarligt och går fort men det är just den hemska känslan av illamående innan och efter? kan ligga och skaka efteråt och behöva ligga kvar 10-20 min för att inte svimma. Barnmorskan och sköterskor tycker alltid jag överdriver då dom menar att de inte gör ont och de behövs bara lite blod från fingret. Är även livrädd för att ta i armen, de känns nästan omöjligt. Förra graviditeten genomled jag blodproven med stor skräck inför varje gång. hade okej blodsocker och bra järn hela graviditeten pga min kost. Tänker att om jag äter bra så kanske jag inte behöver lämna prov?? är så himla ångestladdad. Ska försöka gå i kbt, men den här skräcken har jag haft hela mitt liv och även svimmat som barn i samband med blodprov. Jag blundar alltid o ligger ner när dom tar blodprov men är ändå jätte jättenervös ?