• ihavsbandet

Detdär med "hen" - tyder endast på språkokunnighet ?

Ja, känner man sitt modersmål, så visst är det ju ganska löjligt detdär med "hen". Och jag menar inte, att det är något fel med att ha ett könsneutralt pronomen; jag är väl hemstadd i en vänsterpolitisk omgivning samt universitetutbildad (i Åbo). Ändra problemet är: standardsvenskan har redan ett könsneutral pronomen.

Även i hundra år gamla romaner av manschauvinister dyker upp könsneutrala pronomet "denne". Det är ingenting fel med detta ord! Detta är inte utåldrat språk. Att göra PR för löjliga ord vilka standardsvenskan redan täcker tyder på att man inte behärskar sitt språk. Usch!

• Svar på tråden Detdär med "hen" - tyder endast på språkokunnighet ?
  • Citronella

Denne och denna är inte samma ord som hen och orden är inte utbytbara, du borde vara bättre påläst innan du kallar andra okunniga.

• Xenia

Jaha, vem tvingar dig

Bara för att du inte vill använda ordet "hen" ska ingen annan få göra det. Tydligen anserr journaliister som tröttnat på att om och om igen skriva "han eller hon" att det behövs.

Och ordet kommer just från finsk "hän" så det är inte fråga om någon okunskap.

• Anonym (Snippan)

Alla jag träffat som sagt "hen" har varit människor som ser sig som lite fina.

De tycker de har en mer inkluderande människosyn än andra.

Jobbiga vänsterliberaler med "rätt värdegrund".

• ihavsbandet
    Xenia skrev 2023-08-01 00:49:31 följande:

Jaha, vem tvingar dig

Bara för att du inte vill använda ordet "hen" ska ingen annan få göra det. Tydligen anserr journaliister som tröttnat på att om och om igen skriva "han eller hon" att det behövs.

Och ordet kommer just från finsk "hän" så det är inte fråga om någon okunskap.

Men du o jag, vi kan ju utveckla vårt eget språk, så som tvillingarna Poto och Cabengo. Det vore intressant, utan antydd sarkasm från min del, men upphovet till nyordet "hen" lär ha varit väl mindre ambitiöst; man ville skapa ett användbart könsneutralt pronomen -- alldeles som om ett sådant inte redan fanns i standardsvenskan ("denne") !

(Citronella kan dock gärna framföra sina invändningar berörande ordet "denne" som ett universell-inklusivt pronomen.)
  • rosesarewhite

Språk är levande och förändras konstant, nya ord tillkommer och andra försvinner. Jag förstår inte varför man är så rädd för språklig utveckling? 

• AnnaZL
    ihavsbandet skrev 2023-08-01 01:44:09 följande:
    Men du o jag, vi kan ju utveckla vårt eget språk, så som tvillingarna Poto och Cabengo. Det vore intressant, utan antydd sarkasm från min del, men upphovet till nyordet "hen" lär ha varit väl mindre ambitiöst; man ville skapa ett användbart könsneutralt pronomen -- alldeles som om ett sådant inte redan fanns i standardsvenskan ("denne") !

(Citronella kan dock gärna framföra sina invändningar berörande ordet "denne" som ett universell-inklusivt pronomen.)
    Denne är inte könsneutralt utan maskulint. Denna används om kvinnor/flickor. Hen är könsneutralt.
  • Trent

Vad är utåldrat språk? Hur blir ett ord eller grammatiskt fenomen utåldrat?

• Lynx123

Inte alls samma sak eftersom ordet bestäms av genus. Språk förändras hand i hand med attityder och tidsea - inget konstigt med det.

• AndreaBD

Du har fel. "Denne" är ett demonstrativpronomen, inte ett personalpronomen. Därmed fanns det inget motsvarande "hen".

Ett demonstrativpronomen används när man vill peka ut något, det är inte samma sak som att bara ersätta ett substantiv med ett personalpronomen. Uppenbarligen känner du inte ditt modersmål så väl, annars skulle du ha känt på dig att det är en viss skillnad. 

• AndreaBD
    Citronella skrev 2023-08-01 00:47:28 följande:

Denne och denna är inte samma ord som hen och orden är inte utbytbara, du borde vara bättre påläst innan du kallar andra okunniga.

Precis, det är olika slags pronomen. 
Svar på tråden Detdär med "hen" - tyder endast på språkokunnighet ?