Anonym (TS) skrev 2023-07-31 08:23:11 följande:
Har parterapi hjälpt för er?
Jag och sambon har gått i parterapi vid olika tillfällen. Jag är besviken över upplägget på dessa. Jag har en sambo som är helt oförmögen att kommunicera. Han sitter tyst eller svarar "Jag vet inte" på allt som sägs. Vid parterapi likadant. Där ska man analysera samtal, situationer genom olika modeller. Vad föranledde en diskussion, vad var känslan, hur kändes ser fysiskt i kroppen, vad var konsekvensen på kort och lång sikt. Han har ingen aning. Parterapeuten får lägga orden i munnen på honom "Kanske tänkte du såhär?" eller "Jag anar lite irritation i ordvalet" varpå sambon säger att han inte känt sig minsta irriterar men det slutar med att det ändå får vara den känslan för någon känsla måste finnas. Sambon saknar ofta känslor. Blir sällan varken sur, irriterad eller ledsen. Fööör lite känslor och det är väl därför vi hamnar i diskussioner och tjafs, för att han tar saker på för lite allvar.
Jag hade önskat att parterapeuten tittade på specifika situationer. Lyssnade på hela bakgrunden och sedan gav tips för just oss. Inte typ avfärda all anledning till diskussioner och tjafs för att vi ska lära oss en samtalsmodell. Sambon saknar ju förmågan.
Jag vill egentligen ha någon som säger "Detta gör du fel, såhär gör du rätt." Eller som säger till sambon t ex "Om du inte vet vad du känner eller tänker så behöver du ta reda på det, såhär kan man göra." Eller som ger mig tips på hur jag ska härbärgera och inte bli så fruktansvärt frustrerad på sambon.
Funkar parterapi egentligen? Man får tre samtal via kommunens familjerådgivning och det verkar vara väldigt lite samtal i förhållande till de problem vi har...
Alltså TS, terapi är terapi inte magi. Det enda de kan göra är att hjälpa er på traven och ge er råd och tips, själva jobbet gör ni själva men för att det ska funka behlöver det finnas genuin vilja från BÅDA och det verkar det ju uppenbarligen inte finnas hos din partner och det kan ju INGEN hjälpa er med.
En sak är ju om man inte kommer överens om något och tycker olika saker, tex du ja och han nej och så kan man diskutera och argumentera och se om man kan hitta någon medelväg, men en våt trasa som bara säger "vet inte", dvs deflekterar och undviker problemet går liksom inte att argumentera med. Dessutom visar hans beteende inte bara att han inte klarar av att hantera problem i relationer, det visar ju även att han helt enkelt inte bryr sig och tar inga egna initiativ... det fattar du väl själv är något ingen terapeut i världen kommer kunna göra något åt? De är ju inga magiker som kan trolla fram vilja där det inte finns någon.