• Anonym (Oroliggravid)

Gravid och kraftigt överviktig

Jag är gravid och enligt BMI kraftigt överviktig och är så orolig över att något ska gå fel eller att barnet i magen kan påverkas av min övervikt. Min barnmorska gjorde mig inte lugnare heller som informerar om diabetes, syrebrist för barnet och allt vad hon nu sa...Jag stängde av efter en stund för att inte bryta ihop.

Jag är så glad över att äntligen vara gravid men oron tar över och att min bm sa som hon gjorde har gjort mig ännu mer orolig. Snälla, hjälp mig att tänka att det här kommer gå bra. Finns det fler som varit kraftigt överviktig och gravid där allt gick bra? Jag behöver höra solskenshistorier .

• Svar på tråden Gravid och kraftigt överviktig
  • Anonym (E.)

Men åhh🥺 Stort grattis till graviditeten! Hm Jag är själv inte överviktig på det sättet men jag tänker såhär, du kan fokusera mycket på din hälsa och göra allt du kan som är bra för din kropp och bebisen? Säger absolut inte att du ska banta eller gå på dieter det är inte att rekommendera. Jag tänker mer att du kanske kan prata med en dietist och lägga upp en riktigt bra och hälsosam kostplan för dig, utesluta skräp, godis, snacks helt och kanske börja träna på en lagom nivå någon timme om dagen, motion, dricka massa vatten?? Mödravården måste ju kunna göra upp en plan för dig med extra kontroller mm. Sov alltid på sidan, vänster sida tror jag är bäst, ligg aldrig på rygg. Önska jag hade ännu fler tips som bara löste allt. Kram

• Anonym (Oroliggravid)
    Anonym (E.) skrev 2023-07-30 22:44:30 följande:

Men åhh🥺 Stort grattis till graviditeten! Hm Jag är själv inte överviktig på det sättet men jag tänker såhär, du kan fokusera mycket på din hälsa och göra allt du kan som är bra för din kropp och bebisen? Säger absolut inte att du ska banta eller gå på dieter det är inte att rekommendera. Jag tänker mer att du kanske kan prata med en dietist och lägga upp en riktigt bra och hälsosam kostplan för dig, utesluta skräp, godis, snacks helt och kanske börja träna på en lagom nivå någon timme om dagen, motion, dricka massa vatten?? Mödravården måste ju kunna göra upp en plan för dig med extra kontroller mm. Sov alltid på sidan, vänster sida tror jag är bäst, ligg aldrig på rygg. Önska jag hade ännu fler tips som bara löste allt. Kram

Tack. Jag har blivit erbjuden dietist av min bm och går redan på tätare kontroller. Jag ska bli bättre på att motionera men jag försöker äta bra och inte så mycket onyttigt

I början av graviditeten mådde jag så illa att jag knappt fick i mig någon mat alls och gick ner i vikt men nu har jag fått tillbaka hungern och är hungrig konstant. Men jag försöker verkligen tänka på matintaget. Det om att inte ligga på rygg har jag hört men hade glömt så tack för påminnelsen:)
  • Anonym (Hm)

stort grattis till graviditeten!! 

Din barnmorska är inte där för att lugna dig, utan för att vara ärlig om ditt hälsotillstånd så att du kan förbättra det för din egen och för bebisens skull. Jag vet att man gärna vill höra annat, att allt går bra ändå och att lite övervikt inte är någon fara. 

Du kan klara det med en fullgången graviditet och en hälsosam bebis Men det gäller att du åtsidosätter dig själv här och nu. Börja direkt att ta de bästa besluten. Din bebis finns redan, du bara ser den inte ännu, men du har lika stort ansvar som mamma nu som när bebisen är ute att ge en fin och hälsosam uppväxt! Gör det för er alla <3 

Svar på tråden Gravid och kraftigt överviktig