• Susan88

    Ta privatlån till körkort?

    Jag behöver verkligen ta körkort nu i höst. Så jag funderar på att ta ett privatlån för det. Lite pengar kanske jag lyckas spara ihop, men inte fullt så mycket som jag nog kommer behöva då jag enbart kan köra på trafikskolan. Det jag undrar är om fler här inne har tagit privatlån för just körkortet? Vart tog ni det någonstans? Samma bank där du/ni har bolånet, eller helt annan bank?

  • Svar på tråden Ta privatlån till körkort?
  • kioskvältare
    Susan88 skrev 2023-07-30 15:20:10 följande:
    Ta privatlån till körkort?

    Jag behöver verkligen ta körkort nu i höst. Så jag funderar på att ta ett privatlån för det. Lite pengar kanske jag lyckas spara ihop, men inte fullt så mycket som jag nog kommer behöva då jag enbart kan köra på trafikskolan. Det jag undrar är om fler här inne har tagit privatlån för just körkortet? Vart tog ni det någonstans? Samma bank där du/ni har bolånet, eller helt annan bank?


    Är du arbetslös? I så fall är det nog mer fördelaktigt att ta CSN-lån till körkortet
  • Susan88
    kioskvältare skrev 2023-07-30 16:12:06 följande:
    Är du arbetslös? I så fall är det nog mer fördelaktigt att ta CSN-lån till körkortet
    Nej det är jag inte. Jobbar heltid som förskollärare. Men svårt att övningsköra privat så måste ta alla lektioner via trafikskola och skulle behöva ta körkortet snart. 
  • TwistedByDesign

    Ja säger, go for it. 


    30 000 - 50 000 i ett "ok" privat lån från en större aktör är inte en stor utgift per månad. Kanske 1000 kronor. 


    Sedan bara amortera ner det. 


     


    Eftersom du är förskolelärare borde du ha en ok lön & klara av det galant.


    gratiscash.se - Få pengar gratis! För bra för att vara sant? Nope!
  • Ekonomi Coachen

    Har du verkligen kollat med släkt/vänner/grannar om du inte kan få övningsköra med någon av dessa?. Du spara troligtvis en hel del som du då slipper betala på om du istället tar ett större lån som du sen får betala ränta på.

    Har själv körkort för bil (B) och lastbil med släp (CE) så vet hur dyrt det kan bli.

    Lycka till !!

  • mek77
    TwistedByDesign skrev 2023-09-04 22:25:52 följande:

    Det är ju för sådana här tillfällen man lånar. Du investerar i dig själv.


    Lycka till!


    Så helvete....

    Du börjar med att avsätta månadsvis och ifall du inte visste att det är det som heter att SPARA så vill jag introducera dig och massvis med andra här till det istället för att göda ännu en fet bankman från Stockholm för det finns så många att jag snart spyr av det.
  • Lönnsirap

    I min värld är utbildning, boende och möjligheten att ta sig till jobbet saker man absolut kan låna till. Och körkort är ju både utbildning och möjlighet till andra typer av jobb än utan körkort.

    Jag vet inte riktigt hur din livssituation ser ut och varför du inte kan spara tillräckligt, eller vilka summor det handlar om. Det kanske inte är så mycket du behöver låna "på riktigt" utan faktiskt att just ha möjlighet att låna.

    På 8-9 månader hinner du ju både lägga undan en del och faktiskt undersöka hur du kan låna den del som du inte lyckas skramla ihop till. Personligen tror jag nästan att ett kreditkort räcker som möjlighet. 

    Jag förutsätter p.g.a. att du nämner bolån att du faktiskt redan har gjort hemläxan en gång kring vad din ekonomi tillåter och inte...

  • mek77

    hehe, visst gör det. 

    Ett par som var med på lyxfällan resonerade på samma sätt och många företag riktar nu sina privatfinansierade utbildningar med finansieringsalternativ till unga personer som går på detta.

    Man kan....göra det på det viset men det är inte bra, företaget/skolan älskar det men sedan har också kvaliteten på utbildning i det här landet gått ned mycket och brett.

    Sämre för samhället eftersom kvaliteten hos de olika yrkena blir sämre, privatfinansierade skolor står för en större del sämre utbildade människor än vad staten gör.

  • GodRödVin

    Hade jag haft utrymme till att låna och inte vill vänta för att spara så hade jag kört på ett litet lån. Det är en investering för livet så klart.

    Kan kolla och jämföra lite här...
    laneguide.wordpress.com/

    Lycka till med körkortet 😊

Svar på tråden Ta privatlån till körkort?