• Anonym (Funderar)

Mor och farföräldrar

Erbjuder era barns mormor/morfar, farmor/farfar barnpassning samt kommer de med förslag själva att de vill göra nåt med era barn? 

• Svar på tråden Mor och farföräldrar
  • Anonym (F)

Nej, jag skulle säga att det sker väldigt sällan att det sker på deras initiativ. Men vi, som föräldrar, förväntar oss inte riktigt det heller. Frågar vi så ställer de upp till 100% dock. 

• Anonym (jovars)

Jo, både min sambos föräldrar(barnens farföräldrar), sambons egna morföräldrar och farfar och min mormor vill gärna träffa sina barnbarn/barnbarns barn och tar egna initiativ till det, Mina föräldrar är inte i livet annars hade de säkert också velat och gjort det.

Just idag, faktiskt, är farmor och farfar och hämtar barnbarnen hos gammelfarfar där de varit i en vecka. De ska åka förbi några nöjen på vägen hem och stanna någonstans över natten. Helt på deras initiativ, egentligen skulle jag och sambon hämta men "de hade tid".

• LaFontaine

Ja, mina föräldrar föreslår regelbundet att barnen ska dit, eller att de hämtar barn. Dessutom frågar vi när vi behöver hjälp. 

Min mans föräldrar bor för långt bort för att delta i vardagen och är dessutom lite äldre, men de gör kortare utflykter med barnen när vi hälsar på och ser till att få vara själva med barnen så mycket det går. 

• Anonym (Ofta)

Ja, nästan för ofta faktiskt av både mor- och farföräldrar. Sällan vi får umgås bara vi en hel helg, men vi klagar inte! Vi har en överenskommelse med mina föräldrar (som bor 10 minuter bort) att vi ber om hjälp när vi behöver utöver tillfällena de kommer förbi spontant för att de saknar barnbarnen. 

• Spucks

Nej, mina föräldrar har nog aldrig aktivt frågat. Farföräldrar finns inte.

• Elin P

Nej. Våra barns mor och farföräldrar är krassliga och har nog med sitt eget. Så vi frågar om hjälp i nödfall men aldrig annars. De föreslår aldrig självmant att ta hand om barnen. Tyvärr. 

• Anonym (Levi)

Ja, det gör de. 

• Aliona

Ja, det gör de. De har på eget initiativ hämtat deras barnbarn minst en gång i veckan under hela förskoletiden, och nu i skolan. De föreslår regelbundet att göra saker, och bjuder hem barnbarnet till övernattning kanske varannan månad. Vi ber om hjälp vid särskilda tillfällen när vi behöver det.

• Anonym (Nk)

Är inte där ännu men tycker det är en svår fråga för det finns så många trådar om för påträngande mor och farföräldrar som vill hålla/ barnvakta osv som föräldrar stör sig på. Känns som ett minfält, frågar man blir någon arg, säger man inget så blir någon sur osv. 

Jag tänkte hålla mig till att säga att jag gärna barnvaktar när föräldrarna behöver det eller om de bara vill ha en lugn stund. 

Svar på tråden Mor och farföräldrar