• Svenskensbästavän

Kedjehus vs villa - lyhört eller ej

Jag har hittat ett kedjehus som jag och min fru planerar köpa. 

har någon här inne erfarenhet kring oväsen osv från sin/sina grannar vid kedjehus reformen? 

Jag är fullt medveten om att radhus är mer lyhört då det är vägg i vägg med grannen. Men jag tänker mest om vi bör satsa på en fristående villa eller köra på kedjehus. 

För övrigt sitter kedjehusen tight med grannarna. Garagen är inte fristående i det här fallet, dom efterföljer bostäderna. 

• Svar på tråden Kedjehus vs villa - lyhört eller ej
  • Mickezzz

Det är väll en smaksak vad man gillar men jag hade (efter mina erfarenhete) inte betalat en krona för ett boende som sitter ihop med ett annat.
    Om man vill ha ett boende man äger.
    bostadsrätt/lägenhet är en annan fråga.

En villa med eget utrymme runt huset är en frihetskänsla som du aldrig får i ett kedjehus.
    I ett kedjehus sitter man dessutom nästan i knät på varandra på altanen.
    Hur roligt är det?

• cosinus

Jag är uppväxt i radhus och mina föräldrar bor kvar. Just nu vägg i vägg med en trebarnsfamilj. Om det är helt tyst så kan man enstaka gånger höra grannarnas barn springa i trappan men i övrigt hör man inget. Jag kan inte minnas att jag någonsin hörde av grannarna när jag var barn och det bodde ett äldre par på den sidan som har trappen mot oss. Radhuset på andra sidan har trappen åt andra håller och därifrån har jag aldrig hört oavsett vilka som bott där. Men det är nog extremt individuellt hur väl ljudisolerat det är. 

vi har som sagt bott i mitten och det största problemet jag upplevde var just det där med att inte kunna gå runt mellan fram och baksida. 

min bästa kompis bodde i kedjehus där husen satt ihop med garagen. De hade en hörntomt vilket innebar att deras garage satt ihop med ett annat hus men inget annat. Man sprang enkelt runt utomhus och där upplevde jag aldrig att man hörde grannarna eller kände sig begränsad över utemiljön.

hade jag själv hamnat i ett läge där rad/kedjehus var ett alternativ hade jag kunnat tänka mig båda men hade velat ha hörnen. 

• Magical

Allt beror väl på hur huset ser ut, hur stort, hur det sitter ihop med grannen, vad det är byggt av. Utgår från att ni varit där och tittat? Ni kanske kan be om att få komma dit igen och lyssna lite. 

Jag har släktingar som bor i ett rätt stort kedjehus men då sitter garagen emellan, där hör man absolut inget alls. 

• Ensam hemma

Har bott i kedjehus många, många år. Aldrig haft problem med ljud från grannen. Sommartid hör man naturligtvis gräsklippare, byggande och lekande barn men det gör man nog i fristående hus också. I nybyggda områden står husen, oavsett typ väldigt tätt.

• Pixie99

Vårt första hus med maken var ett kedjehus, dock med garage som avgränsare; alltså inga gemensamma väggar mellan boutrymmena. Det var inte alls lyhört, men däremot var det lite jobbigt att inte kunna gå från framsidan av huset till trädgården på baksidan utan att behöva gå igenom huset. Det var också lite trist att alla husen var exakt likadana, även om alla försökte sätta sin egen prägel med rabatter, häckar och belysning. Väldigt nära till grannar också, så alla hade koll på hur många sockerbitar man tar till kaffet på verandan.

Vi flyttade efter ett par år till en fristående nybyggd villa med en trädgård och jag skulle därefter inte vilja flytta tillbaka till ett kedjehus igen. Att ha ett eget fristående hus ger en oerhört mycket större frihetskänsla. Har man de ekonomiska förutsättningarna, skulle jag absolut rekommendera det.

• Medborgare

Bott i kedjehus i många år. Vårt garage sitter ihop med ena grannens vardagsrum, och den andra grannens garage sitter ihop med vårt vardagsrum. Inget som stör eller hörs. Våra förråd sitter i anslutning till garagen, så det gör att man inte ser in till grannarnas uteplatser. Sedan var vårt område uppvuxet när vi flyttade in, så häckar runt hela trädgården på baksidan, vilket gör att det är insynsfritt. Sedan sitter inte vårt garage ihop med vårt hus, vilket gör att man kan gå från uppfarten direkt till trädgården, utan att gå in genom huset. 

• Loet

Det beror nog på var i landet du bor. Bor du väldigt nära storstad så är villatomterna så små så att kedjehus och villatomt är ingen större skillnad ä.

Svar på tråden Kedjehus vs villa - lyhört eller ej