• HeiHei

Valet å Kvalet!!!!?

Jag sitter nu här med ett större billån och ett X antal krediter och lån.
    Har ca en vecka kvar på jobbet innan jag blir arbetslös, har sökt under 2 månader efter nytt men inte funnit något ännu.
    Jag har skickat in några ansökningar och varit in på några företag personligen.

Men med risk för att de blir tjog i räkningar sitter jag nu och funderar vad som vore bäst för mig -> Omstartslån eller att bara samla alla lån och krediter??
    inte för att säga exakt vad totala summan går på men ca 380 Lax, och då har jag lite över till att fylla frys och skafferi med mat.

Undanber mig svar om att allt är mitt fel att jag har så höga skulder, har redan dragit ner kraftigt på dyra saker som godis, läsk, energidrycker, snabbmat, håller igen kraftigt på rökningen också.

• Svar på tråden Valet å Kvalet!!!!?
  • Anonym (F)

Sälj bilen och samla lån/krediter om du kan få lägre ränta på det sättet.

• HeiHei
    Anonym (F) skrev 2023-07-29 17:12:46 följande:

Sälj bilen och samla lån/krediter om du kan få lägre ränta på det sättet.

Tyvärr så behöver jag bilen då den är riktigt bränslesnål och att jag söker jobb på andra orter än boende orten.. kollat busstider och de passar inte då jag kollat olika starttider på arbetsdagar och med buss kommer jag 20 minuter sen varje dag.
  • Anonym (F)
    HeiHei skrev 2023-07-29 17:19:37 följande:
    Tyvärr så behöver jag bilen då den är riktigt bränslesnål och att jag söker jobb på andra orter än boende orten.. kollat busstider och de passar inte då jag kollat olika starttider på arbetsdagar och med buss kommer jag 20 minuter sen varje dag.
    Du kan inte köpa en billigare istället då? Apropå det du skriver så kan det vara värt att fundera på att flytta någon annanstans där det är billigare att bo, slippa pendla osv.
  • HeiHei
    Anonym (F) skrev 2023-07-29 17:30:44 följande:
    Du kan inte köpa en billigare istället då? Apropå det du skriver så kan det vara värt att fundera på att flytta någon annanstans där det är billigare att bo, slippa pendla osv.
    Kollar lägenheter också, med tanken om eventuella jobb ännu längre bort.
    Den är rätt billig den drar blandad körning 3.4l/100km och elhybrid skatten ligger på ca 360:-/ År
  • Anonym (F)
    HeiHei skrev 2023-07-29 17:34:33 följande:
    Kollar lägenheter också, med tanken om eventuella jobb ännu längre bort.
    Den är rätt billig den drar blandad körning 3.4l/100km och elhybrid skatten ligger på ca 360:-/ År
    Ah, ja jag tänkte mest på att sälja den för att bli av med lånet (iaf en del av det), men det kanske inte gör någon större skillnad då.
  • HeiHei

Efter noga undersökning så verkar de mer ligga åt att samla alla lån och krediter i ett vanligt privatlån ska bara hitta en vettig ränta.
    Omstartslån krävde oftast Borgenär, och har ingen i min umgängeskrets eller släkt som just nu har möjlighet att ställa upp.

Så nya frågan jag ställer mig själv inom valet och kvalet:

- Ska jag ansöka nu medans jag har jobb eller vänta tills jag blir arbetslös?
    osäker hur mycket jag kommer at få i A-kassa efter skatt är dragen.

• Anonym (Smurf)

Borgenär menar du nog inte, det är banken.

Gäldenär är den som tar lån, alltså du.

Borgensman är någon som lovar betala lånet om du inte kan, alltså de du frågade i din umgängeskrets som inte kunde ställa upp.

• HeiHei
    Anonym (Smurf) skrev 2023-08-06 12:50:35 följande:

Borgenär menar du nog inte, det är banken.

Gäldenär är den som tar lån, alltså du.

Borgensman är någon som lovar betala lånet om du inte kan, alltså de du frågade i din umgängeskrets som inte kunde ställa upp.

Jaja ja, bra du förstod, men skulle nog ha skrivit att ordpoliser och rättskrivelser undanbedes starkt Skrattande 
Svar på tråden Valet å Kvalet!!!!?