• Önskarsyskon2023

Tvärläge v 34+3

Hej. 

var inne på tillväxtultraljud igår där man såg att bebis låg i tvärläge och att han
    växer normalt +8%.
    när jag varit inne tidigare pga prematura sammandragningar så har han legat med huvudet neråt men nu sedan ett par veckor har jag nästan känt att han ligger i tvärläge. Precis som det konstaterades igår. De sa att det är helt okej för nu att han ligger så. Och det litar jag på. MEN. Hur vanligt är det med tvärläge? Mitt första barn fixerade sig tidigt så jag vet inget annat än de. 

• Svar på tråden Tvärläge v 34+3
  • Cusoon

Det är normalt och inget att bekymra sig över att barnet vänt sig, bebis har ännu några veckor kvar att få snurra runt. Det är inte säkert att bebis fixerar sig helt i bäckenet i en andra/tredje/fjärde graviditet osv, om man jämför hur bebis nr 1 blev fixerad, huvudet kan fortfarande vara lite ruckbart eftersom det finns mer plats i bäckenet. Din kropp har genomgått en graviditet tidigare, så den vet vad den ska göra, därför kan det finnas mer plats i bäckenet. Prata med din barnmorska. Ju längre gången du är ju tätare besök bokas du in på hos bm för att kolla just hur bebis ligger och att ni båda mår bra.

Svar på tråden Tvärläge v 34+3