• Alexi

    Ni med tonåringar som tränar mycket - vad har ni för rutiner kring middagar?

    Vi har två tonåringar som har träningar 3-4 kvällar i vardagar i veckan. Det ställer ju stora krav på oss för att få till bra mat i rätt tid till dem. 
    Under vintern och våren blev det ofta att vi hade förberett annat till dem mot vad vi egentligen tänkt ha till middag, bara så det skulle finnas redo osv. Men det gör att vi äter olika och de äter med halvfabrikat än vad vi önskar osv. De kan ju laga grundläggande mat, koka pasta, värma, göra äggröra och sånt. Men de står ju inte och gör hemgjorda köttbullar och kokar potatis från scratch på den timme de har mellan skolan och att de behöver äta...

    Vi har en fyraveckors rullande matplanering som vi helst vill följa, eftersom det innebär bra hemlagad mat. Men vi har svårt att få till bra rutiner. 

    Deras träningar börjar ofta 18--19 och de måste alltså äta kl 16-17 - vilket ju gör att vi inte hinner laga mat efter jobbet till dem. 

    Hur gör ni andra för att era tränande tonåringar ska äta bra och nyttig mat i rätt tid före träningar?

  • Svar på tråden Ni med tonåringar som tränar mycket - vad har ni för rutiner kring middagar?
  • Anonym (23)

    De äter innan oss, dagar då de ska ha tidig träning. Oftast har vi middag från dagen innan sparad, som de kan ta. 
    Om de tränar senare så äter de när de kommit hem (då efter oss och då har vi lagat mat så det räcker till alla)

  • Anonym (Kim)

    Ser inte varför ni ska förbereda mat till dem för att sedan laga annat till middag till er andra? Eller ens varför det ska bli halvfabrikat.

    Om du tänker ha köttbullar till middag på tisdag så lagar du som om de skulle äta middag, men lägger undan det så att de värma och ha till middag innan träningen på onsdag. Samma nästa dag, ni lagar middag till alla men de tränande tonåringarna äter de tinte förrän dagen efter.

  • Anonym (Matlåda)

    Se till att laga en stor omgång mat dagarna innan träning, låt tonåringarna göra iordning matlådor som de kan ta (värma upp på eftermiddagen) nästkommande träningsdag? 

  • Studentpappa

    Laga mer mat och de får äta matlåda inga träningen, antar de kan hantera mikron? Jag ser faktiskt inte problemet.


    Ride it like you stole it
  • Anonym (Wilma)
    Alexi skrev 2023-07-28 20:23:32 följande:
    Ni med tonåringar som tränar mycket - vad har ni för rutiner kring middagar?

    Vi har två tonåringar som har träningar 3-4 kvällar i vardagar i veckan. Det ställer ju stora krav på oss för att få till bra mat i rätt tid till dem. 
    Under vintern och våren blev det ofta att vi hade förberett annat till dem mot vad vi egentligen tänkt ha till middag, bara så det skulle finnas redo osv. Men det gör att vi äter olika och de äter med halvfabrikat än vad vi önskar osv. De kan ju laga grundläggande mat, koka pasta, värma, göra äggröra och sånt. Men de står ju inte och gör hemgjorda köttbullar och kokar potatis från scratch på den timme de har mellan skolan och att de behöver äta...

    Vi har en fyraveckors rullande matplanering som vi helst vill följa, eftersom det innebär bra hemlagad mat. Men vi har svårt att få till bra rutiner. 

    Deras träningar börjar ofta 18--19 och de måste alltså äta kl 16-17 - vilket ju gör att vi inte hinner laga mat efter jobbet till dem. 

    Hur gör ni andra för att era tränande tonåringar ska äta bra och nyttig mat i rätt tid före träningar?


    Varför inte laga mat till dom när ni lagar till er själva, så kan de äta det dagen efter. Om du gör köttbullar på måndagen så gör så det räcker till dom dagen efter. Så äter ni samma hemlagade mat, men inte på samma dagar. 
  • Anonym (Matmor)

    Suck, ja dessa tränande ungdomar.
    Grillar tex 2 kilo kyckling så att det iallafall blir ett par extra måltider med tex pasta eller potatissallad.
    Vi gör några storkok som ungdomarna kan värma för jag orkar inte laga mat från grunden var dag.

  • Anonym (Sara)

    Min son är 15 år och tränar fotboll 4 ggr i veckan. Jag lagar mat kvällen innan, kommer hem från jobbet omkring 16:00, gör en sallad och sen vi äter ca kl.16:30. Han far på träningen strax innan kl.18. På så sätt undviker man äta halvfabrikat. Vet att det inte är så enkelt för alla familjer, men för oss funkar det. Så klart är det jag som får hitta på något: kycklinggryta med ris, kalops med kokt potatis, köttfärssås med pasta och så vidare.

  • FuckGoggleAskMe

    Min sportfåne har alltid ett par lådor att välja på i kylskåpet med grytor från dagarna innan plus någon eller några lådor med ris, couscous, pasta, ris eller potatis att värma. Sen finns det alltid någon banan, äpple etc att ta också. De dagar det är träning äter han två middagar, före och efter träningen. Och likadant vissa andra dagar också, tidig och sen middag. 

  • Tow2Mater

    Har lyckats klara av 2 veckor nu med samma problem varje dag :) Han får antingen äta rester, eller så jogglar jag matlagningen mellan möten och annat jobb på eftermiddagen så han kan äta vid 4. Sen äter vi andra vid 5-6. Men det är ganska stressigt. Dagar med sena och långa möten har det blivit något i krockpot, och jag har sagt om inget annat finns eller hinns med får han steka sig ägg på rostat bröd. Det har han ännu inte behövt göra, men kanske nästa vecka.

Svar på tråden Ni med tonåringar som tränar mycket - vad har ni för rutiner kring middagar?