• Anonym (.)

Det värsta känslan jag vet är denna hjärtesorgen

Jag har alltid haft otur med kärleken och ständigt upplevt hjärtesorg. Det verkar som om kärleken aldrig besvaras, vilket har fått mig att känna mig oförmögen att verkligen känna den. Jag har sällan känt den äkta kärleken.

Låt mig börja med min första kärlek. Vi var båda femton år gamla då. Tyvärr varnade hennes kompis mig om att hon bara ville vara min flickvän för att "prova på" hur det är att vara i ett förhållande. Trots det fortsatte jag att dejta henne tills hon gjorde slut och direkt hittade en annan kille.

Det har alltid funnits en annan kille som var mer intressant. För mig själv har jag mestadels haft erfarenhet av fysisk attraktion och sex, men det har aldrig gått djupare och ingen har någonsin nått mig på en känslomässig nivå. De har tyckt om mig, men det har bara handlat om det fysiska och sexuella ? kyssar och mys.

När jag blev intresserad av en annan tjej visade hon ingen intresse alls, och jag gick snabbt vidare.

Jag har oftast blivit förälskad i ögonblicket, men kärleken har aldrig blivit besvarad.

De tjejer som har visat intresse har oftast varit intresserade av det sexuella, men aldrig av att ha en verklig och djupare känslomässig koppling. Ofta har de haft en sexuell relation med mig tills de hittade någon de verkligen tyckte om, bortom det fysiska attraktionen. Det där speciella förhållandet har jag aldrig fått uppleva, men de som har blivit förtjusta i någon annan har direkt upplevt det som jag länge önskat att någon skulle känna för mig.

Min senaste förälskelse kanske var när jag var 24 år. Hon visade intresse, men som vanligt var det bara det fysiska som betydde något. Tills hon träffade en annan man och övergav mig framför ögonen på mig. Jag blev återigen förkrossad och började ifrågasätta varför jag inte kunde uppnå den där speciella emotionella kopplingen.

Sedan fann jag en kompisgrupp. En perfekt kompisgrupp enligt mig. Roligt nog gillade inte en av kvinnorna i gruppen mig från början. Jag var precis det motsatta av vad hon tyckte om, och hon hade starka känslor av ogillande för mig. Men med tiden accepterade hon mig som en vän och till och med erkände att hon inte alls gillade mig från början. Hon gav mig den största komplimangen jag någonsin hört: "du är manlig." Jag kände mig stärkt och tillräcklig. Med tiden började vi retas med varandra, ibland med fysiska beröringar, nästan som tonåringar.

Nyligen insåg jag att jag gillade henne mer än bara som en vän. Jag misstänkte att hon kände likadant, men jag vågade inte agera på det eftersom mitt liv var i kaos med skolan och jobbet. När jag var klar med skolan förlorade jag också jobbet och har även gjort en del misstag, som att plocka pantburkar. Mina hobbyer är inte heller imponerande och jag känner mig ibland som en "trög" person eller ett barn. Jag är självkritisk men också realistisk. Även om jag tycker om mina hobbyer är jag generad över att hon har sett mina verk, eftersom de inte är något speciellt alls.

Det har funnits andra tillfällen där jag också har uppvisat dåliga sidor.

Jag känner att jag har förlorat henne som vän. Som om hon har sagt till sig själv: "Den här mannen är ett fiasko. Vi kan inte vara vänner längre." Kanske beror det på vad hon sa tidigare: "Jag gillade inte dig från början." Kanske har jag omedvetet satt press på mig själv för att hon inte ska ogilla mig igen.

På grund av allt detta "drama" (eller vad man ska kalla det) har jag upptäckt att jag inte längre känner starka känslor. Vare sig det handlar om sex eller förälskelse. Jag har blivit sårad så mycket att jag inte längre längtar efter någonting. Jag trodde verkligen att jag aldrig skulle kunna bli kär igen. En oväntad sak har hänt: jag har börjat bli förälskad i en kvinnlig vän som jag lärt känna under en tid. Vanligtvis blir jag förälskad direkt när jag träffar någon, men den här gången har det hänt efter att vi blivit vänner och umgåtts en tid.

Men som vanligt känns det som om jag har förlorat igen. Hon kanske inte tycker om mig längre (inte ens som vän) och det verkar som om det har dykt upp en kille i hennes liv.

Jag försöker säga till mig själv: "Om hon har hittat en kille så hade det ändå inte fungerat mellan oss."

Men nu sitter jag här, två veckor senare, och sorgen blir allt större. Jag sover dåligt och äter knappt.

Jag är egentligen en känslig man, men jag har oftast låtit bli att visa det och blivit en "känslokall" person. Jag inser att det är en försvarsmekanism, men jag är inte helt känslokall. Känslor finns där, jag tror bara att jag inte vågar känna dem. Och därför blir allt så svårt för mig, och till sist överväldigas jag ändå av starka känslor. Oftast är det sorg, som i det här fallet.

Jag vet att jag borde rycka upp mig, men jag kan inte hjälpa att jag har visat en idiotisk sida av mig själv. Att inte ha ett jobb, plocka pantburkar och agera dumt har inte direkt förbättrat situationen. Ibland kallar jag mig själv dum i huvudet, för det är vad jag känner mig som ? en bokstavlig idiot.

• Svar på tråden Det värsta känslan jag vet är denna hjärtesorgen
  • Anonym (.)

Hej,
    jag förstår att många inte har lust att läsa en lång text. Det kanske är krångligt att läsa texten också.

Jag ber om ursäkt!

Jag har valt att skriva av mig och väljer att skriva av mig igen, eftersom jag ogillar denna känsla av sorg:

Jag försöker verkligen gå vidare, det gör jag verkligen. Jag tyckte att det var så fint det vi hade, hon och jag för bara någon månad tillbaka. Tyvärr såg hon mig plocka pant, vilket var pinsamt. Men vi skrev mycket till varandra. Och ja, jag vet inte om hon känt samma sak som jag känt för henne, men det är hör inte hit.

Det som är jobbigt, är just allt det här med att det tonas bort. Mer segare på att svara. Och i princip så är det gränsfall till: ''Väljer att inte svara alls''. Det är så annorlunda just nu.

Jag borde inte bry mig att hon eventuellt funnit en dejt. Jag borde vara glad, för kärleken är vacker. Men jag kan inte rå för att känslorna är annorlunda än mina tankar. D.v.s att jag tänker rationellt att hon eventuellt funnit kärleken och borde vara glad för hennes skull. Men jag kan inte kännas glädje, jag känner bara sorg.

Jag känner en ilska mot mig själv och en obehag-känsla mot mig själv. Jag jobbar inte längre på det stället jag tyckte om. Jag får inget jobb. Jag plockar pant. Jag försöker dölja mitt kris.

Jag förstörde verkligen det fina jag hade med henne, genom att visa hur patetisk, omogen och dum i huvudet jag är.

Det handlar inte om att jag av slumpen haft ''otur'' med kärleken. Det handlar om att jag är sådan stor idiot. Hade jag inte varit det, så kanske man inte skulle ha sådan stor ''otur''.

Jag hatar denna hjärtesorg. Jag är glad att jag en gång i tiden gick i något som jag tror var försvarsmekanism. Jag blev så oemottaglig att känna intresse för en annan kvinna. Men denna kvinna var unik. Som sagt, efter att vi blev vänner, så har känslorna för mig växt och växt. Hon har bjudit hem till sig vid flera tillfälle. Vi har haft fysiska/retade skämt mot varandra. Skrattat och roat oss. De trevliga chattande och svaren som man fick snabbare än vad man får idag.

Jag är så äcklad av mig själv, över hur lågt jag har sjunkit. Hur patetiskt och misslyckad jag är.

Jag pratade med en själavård under veckan, så jag har sökt hjälp. Det var en trevlig pratstund, där jag mådde bättre. Men när jag blir påmind över hur långsamt hon svarar och analyserar och kollar tillbaka på meddelanden vi skicka till varandra tidigare. SÅ har det i princip sällan gått ett helt dygn, för henne att svara.

Det här gör så ont och jag av ren rationalitet som sagt, tänker väldigt mycket att jag inte borde bry mig. Men känslorna säger mig helt något annat.

Till alla som läser. Tack för att ni orkar läsa överhuvudtaget!

• Anonym (orkade inte)

Hej, orkade inte läsa allt.

Men hjärtesorg kan gå över i depression och då behöver man professionell hjälp för att ta sig ur det, inget man kan göra själv. Försök söka terapi/kurator el dyl. Kolla tex in mindler.

• Anonym (orkade inte)

Ok ser nu att du sökt hjälp, men tycker du ska söka dig till mindler eller liknande, så du får tex 10 strukturerade samtal.

• Anonym (.)
    Anonym (orkade inte) skrev 2023-07-30 08:57:58 följande:

Hej, orkade inte läsa allt.

Men hjärtesorg kan gå över i depression och då behöver man professionell hjälp för att ta sig ur det, inget man kan göra själv. Försök söka terapi/kurator el dyl. Kolla tex in mindler.

Anonym (orkade inte) skrev 2023-07-30 08:58:51 följande:

Ok ser nu att du sökt hjälp, men tycker du ska söka dig till mindler eller liknande, så du får tex 10 strukturerade samtal.

Jag vet inte. Hur börjar man ens? Jag kontaktar VC och säger att jag har hjärtesorg? Känns som om man mer har tonårsproblem, än att man i själva verket är vuxen.

När jag läser om min inlägg, så avskyr jag bara mig själv.
  • Anonym (orkade inte)
    Anonym (.) skrev 2023-07-30 09:12:27 följande:

Jag vet inte. Hur börjar man ens? Jag kontaktar VC och säger att jag har hjärtesorg? Känns som om man mer har tonårsproblem, än att man i själva verket är vuxen.

Jag tycker du ska gå till VC och beskriva hur du mår just nu. Anledningen är mindre relevant.

Sedan tycker jag du ska gå in på Mindlers hemsida.
  • Anonym (.)
    Anonym (orkade inte) skrev 2023-08-07 21:18:44 följande:
    Jag tycker du ska gå till VC och beskriva hur du mår just nu. Anledningen är mindre relevant.

Sedan tycker jag du ska gå in på Mindlers hemsida.
    Vad är Mindlers hemsida?
  • Anonym (orkade inte)
    Anonym (.) skrev 2023-08-07 21:40:05 följande:
    Vad är Mindlers hemsida?
    mindler.se

Kram Hjärta

Du är värd att hitta äkta kärlek, någon som älskar dig tillbaka.
  • StudierKemi
    Anonym (.) skrev 2023-07-30 09:12:27 följande:

Ja juste, du är vuxen och borde inte ha tonårsproblem. 

Jag gillar också att skriva MYCKET. Jag skulle inte heller varit glad om jag la så mycket energi på att skriva rubbish. Vilket svek gentemot sig själv, stackars din hjärna!

Skriv en sann roman istället, använd synonymer.se för att få det att låta mer professionellt, eller skriv en svårare blogg som t.ex. studierkemi.com för att anstränga sig i samband med skrivandet. 

Svar på tråden Det värsta känslan jag vet är denna hjärtesorgen