10-åring, NPF-utr eller inte?
Min son, nyss fyllda 10 år, har genom skolgången haft en del koncentrationssvårigheter. Svårt att sitta still, att inte störa andra elever, lätt distraherad, rastlös etc. Hans lärare har uppmärksammat detta och de har hittat olika sätt att hantera det så att det fungerat ganska under skoltid. Han säger att han tycker det är tråkigt i skolan och att hans kompisar tycker han är konstigt för att han har ljud för sig. Han har också svårt att fullfölja skolarbeten och läxor. Han blir lätt irriterad och rastlös om det han gör inte är 100% intressant.
På fritiden har han aktiviteter 2-3 ggr/vecka i snitt (innebandy, fotboll, parkour etc) och tycker om att vara aktiv. Han fick en dator när han fyllde 10 för ett par månader sen och datorspel är hans största intresse just nu. Han har väldigt svårt att släppa mobilen, den följer med honom vart han än går om han inte påminns att lämna den.
Hemma upplever jag att jag behöver tjata väldigt mkt på honom (tänk på detta, kom ihåg det här, gör inte si/så, försök att sitta still, borsta tänderna, kan du vara snäll att sluta med X etc). Han sitter ofta omedvetet och pillar med nånting. Han säger att han ofta får höra att han måste lugna ner sig och att han tycker det är jobbigt, att han pratar väldigt mycket (särskilt när vi kollar film). Han har svårt att vänta på sin tur när vi sitter och äter och andra pratar, han avbryter ofta.