• Anonym (Ris)

Ekonomi

En lång historia kort. Vi träffade 2000 o med samma villkor ekonomiskt. 
    Vi har fått tre barn o mannen fick ta över företag för 10 år sedan. 

Företaget var konkurs o i 10 år har han jobbat jämt. Första åren förlorade han körkortet o kom inte ens hem i veckorna.
    Jag har varit hemma utan ersättning för att ta hand om barnen o spara dagar. Vi har varit överens om att det är viktigt för vår familj att jag är hemma lite mer då han jobbat mer o ta sommarlov mm.
    Nu har företaget vänta o jag har kraschat 2gg för allt ansvar o jobbar deltid för att öka. För mig har är det solklart att vi ska leva jämställt dvs om han har en trygghet med företag värt miljoner ska jag inte känna att jag inte ens kan köpa lgh om vi går isär. Nu går det bra o han delar inte🍸samma tänk

• Svar på tråden Ekonomi
  • Anonym (Ris)

Jag tänker inte betala lika mycket hemma utan spara för att oxå kunna ha en buffert. Utan mig hade hans företag inte ens funnits. Är jag helt ute o seglar. Vid ett tillfälle så har han sagt en dag kommer du sitta i en pytteliten lgh o jag i mitt stora hus. Efter det ändrade jag mig helt jag har sparat o gnetat för att ha en trygghet om han lämnar mig. Jag har tackar nej till jobberbjudande mm o vet att jag kanske varit blåst men just då kändes det rätt med barn o allt.

• Anonym (Jane)

Är ni gifta eller bara sambos?

Flyttade ni in i huset gemensamt så får du halva värdet minus lån om du lämnar honom, även om ni bara är sambos. Är ni gifta utan äktenskapsförord kan du få betydligt mer. 

• Anonym (Ris)
    Anonym (Jane) skrev 2023-07-26 11:57:32 följande:

Är ni gifta eller bara sambos?

Flyttade ni in i huset gemensamt så får du halva värdet minus lån om du lämnar honom, även om ni bara är sambos. Är ni gifta utan äktenskapsförord kan du få betydligt mer. 

Sambos han tycker jag sparar för mycket o att det är orättvist. Jag tycker tvärtom o föreslog giftemål o det är tvärt nej o det säger ganska mycket om att det inte skulle gynna honom.
    Vi lever ihop men mycket i vårt liv handlar om att vi lever ojämställt o tycker olika. 

Hans företag är värt 5milj o ha tar utdelningar bjuder barnen på saker o köper fina bilar till sig själv medan  jag försöker spara ihop till budget för att klara av att oxå ha ett ok liv om han lämnar mig
  • Anonym (Jane)
    Anonym (Ris) skrev 2023-07-26 12:04:45 följande:
    Sambos han tycker jag sparar för mycket o att det är orättvist. Jag tycker tvärtom o föreslog giftemål o det är tvärt nej o det säger ganska mycket om att det inte skulle gynna honom.
    Vi lever ihop men mycket i vårt liv handlar om att vi lever ojämställt o tycker olika. 

Hans företag är värt 5milj o ha tar utdelningar bjuder barnen på saker o köper fina bilar till sig själv medan  jag försöker spara ihop till budget för att klara av att oxå ha ett ok liv om han lämnar mig
    Klart han tycker du sparar för mkt. Då finns ju risken att du lämnar om du får råd. Var rädd om dina sparade pengar. 
  • Anonym (Z)
    Anonym (Ris) skrev 2023-07-26 12:04:45 följande:

Du borde nog skaffa ett jobb så du inte är så beroende av honom, det där låter ohållbart. 
  • Bagar Bengtsson

Sådana här diskussioner ska egentligen tas innan men nu när det redan är försent så ska du såklart skaffa dig ett jobb och spara undan pengar även i fortsättningen.

Att ni har tre gemensamma barn och han har den inställningen tyder på att han kanske börjar fundera på att gå isär. 

• Anonym (Aldrig barn utan giftermål)

Män är arslen för att kvinnor låter dem.

Se alltid till ditt eget först för det gör 98% av alla män, och 60% av alla samborelationer tar slut, 50% av äktenskap, senast jag läste.

Bra att du har börjat vakna, fortsätt spara och betala inte en krona mer för barnen än han gör.

• Anonym (Ris)

Ja jag har sparat alla år men oxå misst jättemycket pg av deltid o fl. 

Jag är så glad att jag började men ibland får jag dåligt samvete när han står för det mesta. Sedan kollar jag utdelningar o vad bolaget är värt i inser att jag får spara mer än honom för han kan huxflux få 300000 i utdelning. Helt iskall är jag inte jag skulle inte göra så om bolaget började gå dåligt. 

Jag kan inte förstå hur han resonerar. Han har allt sitt sparande i bolaget o just nu en tryggad framtid o jag har på banken. Är väl inte fel? Säljer han har han ändå mycket mer. 

• Anonym (Lis)

Se till att han betalar allt ni köper till huset för gemensamt bruk. Allt sånt ska ni dela lika på sedan (precis som huset) om ni inte skrivit samboavtal...

• Elin pelin

Allt låter helt klart ojämnsrällt, men en liten tanke om hans företag - vad är det som gör värderingen? Är det fysiska värden (lokal, inventarier osv) eller är det hans kunskap? Att säga att han sitter på ett företag värt massor är lite snedvridet då det inte är pengar han har. Sen ska han inte räkna med att du gör saker och köper saker för att han sedan ska ta ut en stor utdelning. Han borde kompensera dig ekonomiskt baserat på den infon du ger.
    Vill han inte att ni sparar ihop och han inte vill dela sina pengar med dig så gör du helt rätt i att spara för din skull! Man ska alltid ha ett " fuck off kapital"!

Svar på tråden Ekonomi