• missblondy

När visade clearblue 3+ för er?

Jag är gravid i vecka 6 (5+2) och clearblue visar fortfarande gravid 2-3. Jag har gjort IVF så jag vet exakt när befruktning skedde och det var nu 3 veckor och 3 dagar sedan. Borde det inte ha slagit om till 3+ nu? Tror ni det är kört för min del? Så rädd för missfall. Någon som varit med om att veckoindikatorn slagit om till 3+ senare men det ändå gått bra?

• Svar på tråden När visade clearblue 3+ för er?
  • Anonym (PW)

Jag har också gjort IVF och den visade 3+ v 6+0.
    Visade 2-3 veckor v 5+0

• svansmamman

Jag personligen har bara dåliga erfarenheter av sena omslag, men jag har läst om flera här på FL som fått sena omslag på testerna och där allt ändå gått bra. Jag tänker att det handlar om när de tidigare testerna slagit om. 

1-2 veckor har en känslighet på 10 mlU/ml
    2-3 veckor har en känslighet på 153 mlU/ml
    3+ veckor har en känslighet på 2753 mlU/ml. 

Beroende på när de tidigare testerna slagit om är det alltså lättare att utröna om det är rimligt eller inte att testet inte slagit om.

Baserat på det du skriver förstår jag det som att befruktning skedde 2/7. Att det är 3 veckor och 3 dagar sedan är ju inte särskilt långt ifrån 2-3 veckor. Testerna är generella och känsligheten för respektive vecka är förutbestämd utefter generella mått, då 2-3 veckor eller 3+ ju är gränsfall och det är små marginaler. 

En snabb googling hamnar jag på regionvästmanlands hemsida där det står att normala nivåer av HCG i vecka 6 är 158-31795, dvs ett väldigt stort spann. För att testet ska slå om till 3+ krävs som sagt var 2753. Det är alltså fullt rimligt att tänka att det är normalt för dig att ha ett HCG på 153-2752 i vecka 6, och att dina helt normala nivåer gör att testet inte slagit om till 3+ än. 

Men som sagt, det beror på när dina tidigare tagna tester slagit om. Har du haft 2-3 veckor länge kanske man kommer fram till att du inte kan ha haft en fördubbling av mängden hormon = inte en normal graviditet. 

Kontentan av detta då? Ja, jag håller tummarna för att allt är som det ska med plutt och att det går hela vägen för er! ❤️

Svar på tråden När visade clearblue 3+ för er?