• PrettyTiedUp

Ägglossning fem dagar efter positivt test

Hej!
    Jag och min sambo har försökt få mig gravid i snart två års tid. Vi lyckades i februari/mars men blev tyvärr MF.
    Jag tempade ca ett halvår och har sedan använt ägglossningstester.
    Vi brukar ha sex dagarna före, runt tiden för plusset och några/någon dag efter.
    MEN, jag får ägglossningssmärta ca 4-5-6 dagar efter plusset på ägglossningstestet, vilket får mig att misstänka att jag har ägglossning senare än jag tror.
    Gången jag blev gravid hade vi sex som vi brukar PLUS 4 dagar efter plusset. 

Kan det vara så att kroppen bara försöker ägglossa men inte lyckas? Och jag får ägglossning 5 dagar efter? 
    Märkligt bara att det är lika varje månad. Det kanske är därför vi inte har lyckats så bra hittills.

• Svar på tråden Ägglossning fem dagar efter positivt test
  • Maymom

Du har inte tempat och tagit ÄL-test samtidigt?
    Det är ju enklaste sättet att få svar på. När ÄL -test visar positivt så testa ca 5 dar framåt så vet du ju när ÄL skett.
    Äl-smärtor är olika, vissa får dem innan ägg släppts, andra, när det släpper och vissa har ont efter det släppts. för mig är det innan/när det försöker släppa. Jag upptäckte det då jag hade det vid tre tidpunkter en cykel och tempen aldrig steg. Så smärtan garanterar inte heller för alla att ÄL skett.

Om du har tempar innan så har du kanske lite koll på vilken dag ÄL brukar ske?

Mitt råd är att du både tempar och tar ÄL-test. 

• Cereal Killer

Det finns inga nervceller kopplade till själva ägget eller äggfollikeln, så ÄL-smärtan är inte en direkt effekt av ägglossningen i sig utan beror på andra förändringar i kroppen. Exempelvis kan det vara så att den lilla blödning som uppstår när follikeln rupturerar, ger upphov till en inflammation i äggstocken, och att inflammationen i sin tur ger smärta. Förmodligen uppstår alltså inte smärtan i just det ögonblick som ägget släpper. 

Varken ÄL-test eller ÄL-smärta ger helt tillförlitlig information om när exakt ägglossningen sker, så det bästa är att göra precis som ni gör och ha sex både innan, under och efter utslag. Har ni redan sex efter utslaget, tex 2-3 dagar efter, så borde det redan ge en god chans till graviditet om ägglossningen sker 4-5 dagar efter. Chansen att bli gravid är lika hög om man har sex 2-3 dagar innan ÄL, som om man har sex 0-1 dag innan. 

Sedan går det som sagt inte att veta säkert och det skadar absolut inte att testa att förlänga perioden ni försöker. 

• PrettyTiedUp

Tack för era svar! Om mensen kommer den här månaden också så ska jag börja tempa igen, plus att jag ska ta ägglossningstest för att kunna veta mer säkert. 

Svar på tråden Ägglossning fem dagar efter positivt test