Sysslor hemmavid
Bakgrundsinformation: Jag är en ensamstående mamma till 4 barn som är 10, 9, 7 och 3 år gamla. Misstänker autism på 9-åringen och ADHD på 7-åringen. Stora misstankar även att jag har ADHD (enligt psykolog) men inte hunnit göra färdigt utredning hittills.Som upplägget är nu har jag haft dem så gott som heltid hela sommaren (2 helger hos pappan totalt) men till hösten, då skolan börjar igen kommer vi ha varannan vecka - men, har kontakt med familjerättsadvokat om att de ska bo heltid hos mig (eller ja, varannan helg hos han + lov etc).
De tre äldsta börjar nu denna månaden med att få månadspeng (200 kr / månad). Detta är ingenting som är bundet till krav eller liknande så den summan kommer de få oavsett. De två äldsta har varsin telefon. 7-åringen kommer få sin telefon då hon börjat kunna läsa men den ligger här hemma och väntar på henne. De har inte iPads hos mig - de har dessa hos deras pappa istället. Grannar som de leker mycket med som gör att de gärna är ute mycket.
Jag har även en särbo / pojkvän, som även han har barn sedan tidigare som bor växelvis hos honom. Vi bor med en kort promenad mellan oss. I höst kommer jag börja jobba heltid efter att ha studerat i flera år. Äntligen fastanställning. Barnen kommer få börja ny skola och förskola efter en flytt. Jag kommer även försöka få in dem på simskola bland annat i höst, får se om jag lyckas knipa åt mig några platser.
Vi har för tillfället en hundvalp som ju även kommer finnas med i hela denna ekvationen, samt två katter.
Vi har diskmaskin och tvättmaskin i lägenheten - dock torkas tvätten på ett tvättställ. Barnen delar rum 2 + 2.
Nu til min fråga... Hur mycket bör man förvänta sig att barn hjälper till hemma? Speciellt i deras åldrar och med våra förutsättningar? Hur ska jag lägga upp det, inkl. vardagsstädningen, rutiner, etc?