• Anonym (A)

Hur länge ska jag hålla ut med sonens rum?

Jag har en 19-årig son som inte hjälper till med något hemma förutom handling och möjligtvis återvinningen om jag tjatar. 

Jag har provat allt. Lugnt resonerade, belöningar, utskällningar och bestraffningar. Det sistnämnda är dock svårt eftersom han är myndig och har mer pengar än jag (arv etc.). Det är alltså inte mycket jag kan dra in för då köper han det själv. 

Jag städar lägenheten men inte hans rum. Jag vägrar. Nu börjar det bli helt ohållbart för han gör ingenting och jag vill inte ens gå in där längre. Det är så stökigt.

Han får utbrott och säger att han inte kan leva i denna misär. Jag säger: Städa! Då blir han ännu mer förbannad. 

Jag är ingen curlingmorsa men jag har inget att sätta emot i det här läget förutom att bli förbannad. Då sticker han iväg och säger att han ska flytta hemifrån. 

Vad 17 ska jag göra? Om jag städar hans rum nu så kommer det aldrig bli någon förändring. Jag har försökt hjälpa honom med checklistor etc. och olika råd för att komma igång men inget händer. 

(Att kasta ut honom är inget alternativ. Det är alltid någon som föreslår det men det är inte aktuellt.)

• Svar på tråden Hur länge ska jag hålla ut med sonens rum?
  • Anonym (.)

Om han säger att han ska flytta hemifrån så låt honom göra det. Det kanske är det bästa för er båda. Det är inte samma sak som att kasta ut honom. Han är myndig och har rätt att flytta om han vill. 

• Anonym (Hin håle)

Ni har ju lösningen, be honom flytta? 
    Han bokstavligt talat serverar dig lösningen på ett silverfat. 

• Anonym (.)
    Och att tillägga, precis som du säger. Om du städar nu så kommer det aldrig bli förändring. Jag förstår att han förmodligen har någon diagnos, utredd eller ej, för en normalstörd 19-åring hade städat när det känns för stökigt eller smutsigt. Men desto viktigare att vara konsekvent. Fortsätt erbjuda stöd med listor o.s.v. men utför absolut inte städningen. Och som sagt, vill han flytta är det hans fulla rätt. 
  • Anonym (A)

Han har ingen inkomst så det är inte aktuellt att flytta för hans del. Han har gått om ett år eftersom han var svårt (fysiskt) sjuk under ett läsår och låg på sjukhus så han går fortfarande i gymnasiet.

Nej, han har ingen diagnos. Han inser att det inte är normalt att ha så stökigt så han sover på soffan i vardagsrummet. Han har däremot mått dåligt i perioder på grund av sjukdomen och andra problem. 

Jag har hjälpt honom många gånger och städat upp i ren frustration men nu är det en bra period och han måste lära sig att sköta det själv. 

Jag har sagt att det ska vara städat när skolan börjar igen och att jag vill se en plan för det. Oftast går saker mycket bättre när han får göra på sitt sätt. Fast än så länge har det inte hänt något. 

• Anonym (Vilken diagnos?)

Låt honom bo i misären i sitt rum. Att bli förbannad på dig för att han själv stökar ner är riktigt konstigt.

• Anonym (D)

Du betalar hyran = du bestämmer. 
    Han ska städa innan han gör något annat annars hade jag meddelat honom skriftligt att han har 3 månader på sig att flytta. Stäng av internet, ta tillbaka alla saker du köpt och sätt hängelås på kylskåp och skafferi. Tvätta och städa bara åt dig själv. 

• Anonym (Hin håle)
    Anonym (A) skrev 2023-07-24 14:19:32 följande:

Han har ingen inkomst så det är inte aktuellt att flytta för hans del. Han har gått om ett år eftersom han var svårt (fysiskt) sjuk under ett läsår och låg på sjukhus så han går fortfarande i gymnasiet.

Nej, han har ingen diagnos. Han inser att det inte är normalt att ha så stökigt så han sover på soffan i vardagsrummet. Han har däremot mått dåligt i perioder på grund av sjukdomen och andra problem. 

Jag har hjälpt honom många gånger och städat upp i ren frustration men nu är det en bra period och han måste lära sig att sköta det själv. 

Jag har sagt att det ska vara städat när skolan börjar igen och att jag vill se en plan för det. Oftast går saker mycket bättre när han får göra på sitt sätt. Fast än så länge har det inte hänt något. 

Då han är 19 år kan det vara nyttigt för honom att faktiskt själv komma underfund med vad som är aktuellt eller inte. Sluta curla honom och be honom flytta om han inte kan ta ansvar för sitt eget rum. 
  • Anonym (Annan mor)

Låt han ha stökigt på rummet. Förbjud sova i soffan. 
    Tvätta ej hans kläder. Diska ej efter honom. Låt han använda egna handdukar/badlakan. Du tvättar ej dem. 

Min son är 20. Jag städar ej hans rum. Han har egna handdukar. När jag bokat tvättstugan bär han ut sin tvätt, oftast bär vi tillsammans ner till tvättstugan. Om han inte samlat ihop sin tvätt så blir den inte tvättad. 
    Vi har rutinen att han dukar samt tömmer diskställ. Varje dag samma så det blir aldrig tjafs. Jag lagar mat och diskar. 
    Är det kvar disk i hans rum kl. 14.00 så får den stå kvar. Jag går aldrig in och hämtar.
    Han betalar 3000 till mig varje månad. Går på gymnasiet och har ersättning från FK pga diagnoser. 

• Mickezzz

Om ett barn inte gör som du säger är barnet curlat.
    Vi Likt många andra har ofta diskussioner men det är där man som förälder aldrig får ge sig.
    Det du/vi föräldrar säger det gäller punkt!

Du skriver själv att du hjälpt honom att städa i ren frustrationen då vinner han diskussionen och har lärt sig det att du kommer ge dig.

Bit i det sura äpplet och ta ?kriget? tills du vinner.
    annars kommer du aldrig ?vinna?

• Anonym (Konkret)

Han vill inte leva i misären?
    Men så städa då?!
    Det är värre med unga som inte har några problem med att krypa ner i 2 mån sängkläder, har sopor i papperskorgen som snart kryper iväg av sig självt men som inte bryr sig.
    Din som verkar ju bry sig lite ändå.

Min tonåring har jättesvårt om jag säger "städa rummet".
    Det blir en sån enorm uppgift för honom att det antingen blir lite småpill (flytta saker från en plats till en annan och slänga ett överkast över sängen) eller så händer inte ett skit.
    Så vi har skrivit en lista på vad STÄDA RUMMET innebär. Sen har vi sagt att allt inte behöver göras varje gång. TV-bänken där tv + playstation står kanske inte måste dammtorkas varje vecka.
    Men då har han en lista och kan bedöma vad som ska göras och hur lång tid det tar. Och även vilken ordning. Det är dumt att dammtorka och dammsuga innan man bäddat rent i sängen tex för då dammar det upp igen. 
    Kanske behöver du vara så konkret med honom. 

Svar på tråden Hur länge ska jag hålla ut med sonens rum?