Hur länge ska jag hålla ut med sonens rum?
Jag har en 19-årig son som inte hjälper till med något hemma förutom handling och möjligtvis återvinningen om jag tjatar.
Jag har provat allt. Lugnt resonerade, belöningar, utskällningar och bestraffningar. Det sistnämnda är dock svårt eftersom han är myndig och har mer pengar än jag (arv etc.). Det är alltså inte mycket jag kan dra in för då köper han det själv.
Jag städar lägenheten men inte hans rum. Jag vägrar. Nu börjar det bli helt ohållbart för han gör ingenting och jag vill inte ens gå in där längre. Det är så stökigt.
Han får utbrott och säger att han inte kan leva i denna misär. Jag säger: Städa! Då blir han ännu mer förbannad.
Jag är ingen curlingmorsa men jag har inget att sätta emot i det här läget förutom att bli förbannad. Då sticker han iväg och säger att han ska flytta hemifrån.
Vad 17 ska jag göra? Om jag städar hans rum nu så kommer det aldrig bli någon förändring. Jag har försökt hjälpa honom med checklistor etc. och olika råd för att komma igång men inget händer.
(Att kasta ut honom är inget alternativ. Det är alltid någon som föreslår det men det är inte aktuellt.)