• sooetnos

Bilresa nyfödd?

Hej,
    jag har tänkt länge att jag vill iväg och heja på några kompisar som är iväg och tävlar ca en timme bort ifrån där jag bor.. Och dom är utomhus! 
    Hur funkar det att åka iväg några timmar med bebis som (förhoppningsvis) är drygt en vecka?

Har BF 30 Juli, men kommer ej få gå över tiden då jag åkte på GD och har högt blodgtryck nu sista veckorna...

(Barnet är inte fött än, men ska in på bedöming om igångsättning imorgon).

• Svar på tråden Bilresa nyfödd?
  • Cereal Killer

Det är helt omöjligt att svara på. Nyföddhetsperioden är så olika för olika familjer. Ska du åka själv med barnet i bilen så tror jag att det är mindre sannolikt att du tar dig iväg, än om någon följer med. 

• 8airam8

Jag skulle tro att du själv inte är i skick för ett par timmars bilresa en vecka efter förlossning.

Men om du nu ändå är det så ska du ändå hålla bebisen borta från folk för att inte riskera sjukdomar hos den nyfödda. Om du tänker amma så behöver du räkna in tid för att göra det längs vägen och om du inte tänker ammaså behöver du ha med dig material för att kunna tillredaersättning till barnet x flera. En nyfödd ska inte heller åka särskilt långa stunder i ett babyskydd. Du behöver också förutom kläder, barnvagn och blöjor också få med dig hygienmaterial för egen del då du kommer att ha avslag under en tid efter förlossningen. Jag skulle inte rekommendera resan. 

The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Sisisisi

Det låter mer jobbigt än givande att åka iväg så tidigt efter förlossningen. Jag skulle inte planerat in något alls de första två veckorna. Men ta det som det kommer och åk iväg om du orkar. 

• Maymom

Du får känna efter hur det känns.
    Det kan ju vara jobbigt att sitta ner i början. Kan du hålla det öppet så gör det och så får du se hur det känns när den dagen kommer.
    Bebisar ska inte sitta mer än 1 1/2 timme tror jag det är i babyskyddet, så en timmes resa funkar ju. Förmodligen kan du amma innan du åker så går resan bra och bebis somnar. Så främst är det frågan om hur du känner för att sitta i bilen som jag tror är det som får avgöra. 

Lycka till med förlossningen!

• Andreasvan

Vad mycket negativa kommentarer! Det är ju jätteindividuellt hur man mår efter förlossningen och en timme bort är ju ingenting. Du måste INTE ta med dig alla babyprodukter du har. En bärsele och ombyte till bebisen räcker om du ammar. Om du inte ammar lägg till ersättning på det. Man måste inte göra allt så komplicerat. Och det värsta som kan hända är att du får vända hem igen. Lycka till vad du än beslutar dig för!

Svar på tråden Bilresa nyfödd?