• Anonym (Förälder)

Barn ute själva på gården

På min gård verkar det vara standard att barnen är ute själva från 4-5 års ålder. Jag följer fortfarande med min 7åring ut. Både för att ha koll och för att jag själv vill vara ute också när det är fint väder.

Tyvärr blir det ofta så att eftersom inga andra föräldrar är ute så är det jag som måste hantera allt och barnen är på mig mycket. Ett av dem kommer och rotar i min väska bland annat. Mitt barn blir också mer svårhanterlig när andra barn är med, jagar och bär runt på katter, springer på parkeringen, springer bakom huset där det finns huggorm etc eftersom de andra gör så och ingen annan förälder finns där för att säga till.

När bara vi är ute kan jag utan problem sitta och läsa medan barnet leker. När de andra är ute så måste jag hålla koll och springa hela tiden.

Detta har gjort att jag inte gärna är ute i parken här. Vi går istället iväg till andra lekparker. Mitt barn vill också ibland leka själv, vilket de andra barnen inte förstår.

Jag saknar att kunna sitta ute i parken utan att vara barnvakt åt 3-5 andra barn. Ska jag behöva sitta inne och häcka som alla slö-föräldrar eller vad ska jag göra?

• Svar på tråden Barn ute själva på gården
  • Anonym (D)

Samma här. Har börjar svara barnen "jag vill vara ifred, du får be din mamma/pappa titta" 
    Säger åt mitt barn att säga samma -nej jag vill leka själv. 

Och sätt dig en bit ifrån. 

• Anonym (Förälder)
    Anonym (D) skrev 2023-07-23 13:42:32 följande:

Samma här. Har börjar svara barnen "jag vill vara ifred, du får be din mamma/pappa titta" 
    Säger åt mitt barn att säga samma -nej jag vill leka själv. 

Och sätt dig en bit ifrån. 

Ja jag får göra det också. Jag går inte ut dit för att extraknäcka som dagmamma direkt. 
  • Spucks

Min dotter fick också leka ute själv från när hon var 4 år. Sonen fyller 6 år snart och får göra det sedan denna vecken, pga flytt till ett lämplig område. De får/fick göra det så länge de följer reglerna. Pålitlighet resulterar i frihet. Eftersom ditt barn vill leka ute själv kan du göra likadant - hon får göra det, så länge hon följer dina regler. Oavsett vad de andra barnen gör. Klarar hon inte det. är hon inte redo att vara ute utan uppsikt.

• Anonym (Förälder)
    Spucks skrev 2023-07-23 21:34:00 följande:

Min dotter fick också leka ute själv från när hon var 4 år. Sonen fyller 6 år snart och får göra det sedan denna vecken, pga flytt till ett lämplig område. De får/fick göra det så länge de följer reglerna. Pålitlighet resulterar i frihet. Eftersom ditt barn vill leka ute själv kan du göra likadant - hon får göra det, så länge hon följer dina regler. Oavsett vad de andra barnen gör. Klarar hon inte det. är hon inte redo att vara ute utan uppsikt.

Nej hon vill inte leka själv ute utan är nog glad att jag är med. Jag menade att hon vill leka för sig själv, alltså inte med de andra barnen. Men ja, så länge hon tar efter de andra barnen i det de gör, som jag inte är ok med, så kommer jag att vara med ute. När jag kan se att hon inte apar efter dem längre så kommer jag låta henne vara ute själv om hon vill det.
  • Spucks
    Anonym (Förälder) skrev 2023-07-23 22:06:48 följande:
    Nej hon vill inte leka själv ute utan är nog glad att jag är med. Jag menade att hon vill leka för sig själv, alltså inte med de andra barnen. Men ja, så länge hon tar efter de andra barnen i det de gör, som jag inte är ok med, så kommer jag att vara med ute. När jag kan se att hon inte apar efter dem längre så kommer jag låta henne vara ute själv om hon vill det.
    Jasså, då missförstod jag. Bra tillfälle att lära barnet att säga ifrån, att det är okej att säga att man vill vara för sig själv och att man kan göra det på ett trevlig sätt.
  • Anonym (Med)

Enligt mig är det för tidigt att barn är ute själva när de är 4-5 år gamla.
    Jag har jobbat på förskola flera år. Där skulle man självklart ALDRIG lämna barn i den åldern själva ute på gården. Även om någon skulle se dem från ett fönster eller så...
    Det är jätteviktigt med närvarande vuxna. Bara att det är vuxna i närheten gör att barn "tänkter till" och beter sig bättre.
    Och jag har ofta samma problem som du. Jag är med mitt barn ute jämt. Ibland på avstånd men ofta med i lek. Andra barn börjar då "flockas" runt oss. Då de verkar uppskatta en vuxen som styr upp håller igång leken. Det gör även att barnen kommer ihåg att träna på turtagning och fler barn vågar säga ifrån då de får stöd av en närvarande vuxen.
    Eftersom jag ofta är själv vuxen bland många barn får jag också se de små fula saker barn gör då deras föräldrar inte ser. Knuffas, gå före, kasta sand, säga lite nedlåtande saker. Så fort se ser att man tittar på dem blir de väldigt medvetna att de gör fel och backar.
    Barn behöver närvarande vuxna.

• Anonym (inte själva)

Jag har aldrig låtit barn leka ute så unga själva . Det har inte stört mig om och när andra barn velat ha min uppmärksamhet, det är inte deras fel att deras föräldrar inte är där . Ska du bli irriterad bli det på föräldrarna istället och bara dem. Det är de som gör fel. 

• Anonym (inte själva)

forts vill du vara själv med ditt barn och inte leka med ditt barn utan bara sitta och slappa så hade jag letat upp en lekplats där andra barn inte är.  Är där andra barn på en lekplats så kommer de vilja leka och få med både ditt barn och du. Vill ni inte får ni stå ut med att säga nej osv. Enklare då för er att gå någon annanstans om ni inte är på humör. 

• Anonym (D)
    Anonym (inte själva) skrev 2023-07-24 18:37:50 följande:

forts vill du vara själv med ditt barn och inte leka med ditt barn utan bara sitta och slappa så hade jag letat upp en lekplats där andra barn inte är.  Är där andra barn på en lekplats så kommer de vilja leka och få med både ditt barn och du. Vill ni inte får ni stå ut med att säga nej osv. Enklare då för er att gå någon annanstans om ni inte är på humör. 

Inte på humör!? Det kan vara 5-6 ungar som vill att man tittar på allt dom kan och tigger fika. För att deras egna föräldrar skiter i dom. 
  • Anonym (inte själva)
    Anonym (D) skrev 2023-07-24 19:26:19 följande:
    Inte på humör!? Det kan vara 5-6 ungar som vill att man tittar på allt dom kan och tigger fika. För att deras egna föräldrar skiter i dom. 
    Precis vad jag skrev, inte på humör. Tror du inte jag haft det så där kanske? Är jag inte på humör för det ja, då utsätter jag mig inte för det.  Ibland måste man förstå vad man kan förändra på och inte. Detta kan man inte. Blir TS på dåligt humör för att det är så här och hon inte kan förändra situationen då behöver hon och barnet flytta på sig, inte kräva att alla andra ska flytta på sig och ändra sig för de gör de inte ändå.  Det är en lekplats, fullt med ungar och där är inga andra föräldrar. You do the math. Jag har haft stunder då jag haft skitkul med de andra barnen, jag har lärt känna dem och de har varit en trygghet för mitt barn och jag för dem, haft nytta av det senare i alla möjliga situationer, man behöver inte alltid tycka det är negativt. Det beror också på hur man ser på barn kanske i övrigt, inte bara sitt eget, om man tycker om barn generellt eller inte. Om jag skulle ha problem med det ja, om jag inte har humöret med mig, då går jag inte dit. Att sitta och bli störd, och irriterad över att andra barn vill leka med sitt barn och med en själv när man själv förflyttat sig till en lekplats, då tycker jag man är själv på fel plats med sitt barn. Det här får man tyvärr räkna med händer när det är barn i den åldern och där är inga andra vuxna. 
Svar på tråden Barn ute själva på gården