Barn ute själva på gården
På min gård verkar det vara standard att barnen är ute själva från 4-5 års ålder. Jag följer fortfarande med min 7åring ut. Både för att ha koll och för att jag själv vill vara ute också när det är fint väder.
Tyvärr blir det ofta så att eftersom inga andra föräldrar är ute så är det jag som måste hantera allt och barnen är på mig mycket. Ett av dem kommer och rotar i min väska bland annat. Mitt barn blir också mer svårhanterlig när andra barn är med, jagar och bär runt på katter, springer på parkeringen, springer bakom huset där det finns huggorm etc eftersom de andra gör så och ingen annan förälder finns där för att säga till.
När bara vi är ute kan jag utan problem sitta och läsa medan barnet leker. När de andra är ute så måste jag hålla koll och springa hela tiden.
Detta har gjort att jag inte gärna är ute i parken här. Vi går istället iväg till andra lekparker. Mitt barn vill också ibland leka själv, vilket de andra barnen inte förstår.
Jag saknar att kunna sitta ute i parken utan att vara barnvakt åt 3-5 andra barn. Ska jag behöva sitta inne och häcka som alla slö-föräldrar eller vad ska jag göra?