• Anonym (Varför)

De tar aldrig hem kompisar.

Min tioåring har en kompis som ofta är här. De har varit kompisar ett par år men vårt barn har i princip aldrig varit hemma hos dom. Inte heller storasyskonet tar hem kompisar. Det är inte bara mitt barn som aldrig är där , inga andra kompisar är där heller. De få gånger de frågat om att vara där säger föräldrarna nej?

Nu undrar jag , varför är det aldrig kompisar hemma hos dom? Varför låter man inte sina barn ta hem kompisar? Men med glädje låter de va hos andra. Jag vet att barnet vill ta hem kompisar, hen måste känna sig väldigt utanför och udda.
  • Svar på tråden De tar aldrig hem kompisar.
  • Anonym (-)

Kan vara där är något att dölja eller att där är mkt folk ändå och det inkl kompisar kanske från gården som ni inte vet något om? Kanske barn som trivs bättre i ert hem och tycker det är mer tradigt att leka hemma för hemma är de ändå. Det är de anledningar jag kan komma på.

• Anonym (Hin håle)

De orkar kanske inte ha folk hemma? 

• Anonym (Äsch)

Jag är så! Mina barn får visst ta hem kompisar men jag uppmuntrar att dom är hos kompisen och leker. Det beror helt enkelt på att jag anser många barn vara sjukt ouppfostrade och oartiga nuförtiden. Jag är ärlig med min dotter om att vissa kompisar helt enkelt är trevligare uppfostrade än andra. De barn vars uppfostran suger ska inte jag behöva ha att göra med. Då kan dom leka alla högljudda leker hos dom och kompisarna kan svära och använda fula ord bäst de vill. :) det är inte synd om min dotter för det och hon känner sig inte udda. Hon vet helt enkelt vilka som är välkomna och inte 

• Anonym (Isy)

Någon förälder kanske är sjuk och orkar inte, eller så har de det stökigt och tycker det är pinsamt, eller så är det mycket bråk hemma, eller så delar barnen rum och de tycker att det blir bråk om kompisar kommer, eller så orkar de bara inte, eller så vill de inte osv.

Vilken anledning de än har och vad man än tycker om det så får ni förhålla er till att det helt enkelt är såhär. Är ni oroliga över hur barnet har det hemma kontaktar ni soc, är ni inte oroliga så får ni bara släppa att de har dessa regler/åsikter om kompisar hemma. Eller fråga dem rakt ut och kanske få ett svar?

• Anonym (Äsch)

Dotterns bästis får tex bara komma hit om hon är på pappa vecka, eftersom mamman är värdelös på att hålla tider och alltid kommer timmar senare än hämtning. Det har gjort att vi kommit sent till andra saker otaliga gånger. Ibland är det helt enkelt föräldrarnas fel att barn inte blir överbjudna.. :) 

• Anonym (Varför)

Det enda jag kan tänka mig är att någon av föräldrarna har en sjukdom, eller problem av något slag. Orkar inte ta hem folk? Men alla andra ska orka ? I alla andra relationer med kompisar turas vi om att ha kompisar här eller de är där. Som det ska vara anser jag. Blir ju tillslut barnet som drabbas då de kanske inte blir hembjudna till andra lika ofta.

• Yuppyupp

Det behöver inte alltid vara något skumt eller konstigt. Kan vara att de helt enkelt inte vill eller gillar att ha folk över. 

• Anonym (Äsch)
    Anonym (Varför) skrev 2023-07-23 09:02:30 följande:

Det enda jag kan tänka mig är att någon av föräldrarna har en sjukdom, eller problem av något slag. Orkar inte ta hem folk? Men alla andra ska orka ? I alla andra relationer med kompisar turas vi om att ha kompisar här eller de är där. Som det ska vara anser jag. Blir ju tillslut barnet som drabbas då de kanske inte blir hembjudna till andra lika ofta.

Fast det är ju upp till var och en att bestämma. Du kan också bestämma att du inte orkar. Alla vill eller orkar inte. Varför måste alla tänka likadant annars har man en sjukdom? Tungan ute
  • Anonym (Tess)

Om barnen aldrig varit där så kan ju föräldrarna inte veta något om hur kompisarna beter sig hemma hos andra. Jag tror felet ligger hos föräldrarna, det är något som är fel där. 
    Någon har antagligen någon sjukdom eller funktionsnedsättning, 

• Anonym (Varför)

Jag tycker inte heller det är så kul att jämt ha kompisar över men jag gör det för barnets skull och för att vi vill känna de hen umgås med . 

Då är man bra lat om man aldrig orkar ta hem en kompis till ens barn mer än kanske en gång om året/varannat år. Ge och ta ! 

Svar på tråden De tar aldrig hem kompisar.