8-åring vill inte sova borta
Hej, jag har två barn som är 6 och 8 år.
den äldsta av dom har sedan ungefär ett år tillbaka fått problem med att sova borta. hon har världens finaste far och morföräldrar som gör allt och lite till för barnen och det är aldrig några problem när det handlar om att ha barnvakt över dagen.
Däremot när det kommer till att sova över (som gått bra i yngre åldrar) så får hon nästintill panik/ångest. Hon gråter och skriker och vill verkligen inte och säger att hon ?kommer sakna oss?. Hon ska ha barnvakt senare i höst och kom nu att tänka på det vid nattning och bröt ihop totalt.
Pga det har vi sällan barnvakt över natten men känner att vi börjar bli lite låsta och önskar att få komma iväg någon gång ibland. Vi har pratat med henne och sagt att mammor och pappor ibland behöver åka iväg på jobb eller hitta på saker själva och göra saker som bara är roligt för vuxna..osv.vi har pratat/tröstat/peppat/lyssnat/ställt frågor om hennes rädslor men verkligen ingenting hjälper. Hon gråter bara och säger ?jag vill vara med er annars saknar jag er? osv
i övrigt funkar allt bra med skola, kompisar, aktiviteter. hon har varit försiktig bland nya människor sen start, men det har verkligen släppt senaste åren och när det handlar om barnvakt över natten är det hos personer hon är väldigt trygg med.
hon är en mammig tjej och det är mig hon gärna är närmast hemma, men åker jag bort och pappan är hemma är det inga problem att somna osv.
Hon vill inte heller sova över hos bästa kompisen och får även samma panik när hon tänker på att dom kanske någon gång kommer åka iväg med skolan över natten?osv.
tyvärr smittar det ju även av sig på det andra syskonet som tror att sova borta är något väldigt skrämmande..
någon som har råd/tips på hur vi kan hantera det här? Hur kan vi hjälpa henne?