• MissB

Fostervattenprov, nål genom moderkaka?

Hej,

Undrar om det finns någon som gjort fostervattenprov med moderkakan i framvägg, så att de varit tvungna att ?gå igenom? även moderkakan med nålen?

Väntar själv på ett sådant ingrepp i nästa vecka och känner mig rädd :( Både för eventuell smärta samt vilka ytterligare komplikationer som kan uppstå..

Dela gärna med dig om du varit med om detta! Skulle uppskatta det SÅ mycketHjärta

• Svar på tråden Fostervattenprov, nål genom moderkaka?
  • Oussama

Min kära fru har gjort ett sånt prov i samband med att de skulle minska på vattennivån. Hon hade moderkakan på normal ställe. Jag var med under ingreppet. 

Man lokalbedöver. Sticker in en nål, tar provet, och sedan är man klar. Man vilar en stund på plats, och sedan säger de till att det är ok att gå hem. Jag uppfattade att det inte har gjort för mycket ont. 

De bör ha informerat dig om att ett sånt test gör att man löper en risk för förtidig vattenavgång. Jag TROR att det var 2% risk.

Har du frågat om riskerna när de ska sticka genom moderkakan? De är skyldiga att informera, om det finns risker.

Lycka till och kram min vän Hjärta

• MissB
    Oussama skrev 2023-07-21 23:54:26 följande:

Min kära fru har gjort ett sånt prov i samband med att de skulle minska på vattennivån. Hon hade moderkakan på normal ställe. Jag var med under ingreppet. 

Man lokalbedöver. Sticker in en nål, tar provet, och sedan är man klar. Man vilar en stund på plats, och sedan säger de till att det är ok att gå hem. Jag uppfattade att det inte har gjort för mycket ont. 

De bör ha informerat dig om att ett sånt test gör att man löper en risk för förtidig vattenavgång. Jag TROR att det var 2% risk.

Har du frågat om riskerna när de ska sticka genom moderkakan? De är skyldiga att informera, om det finns risker.

Lycka till och kram min vän Hjärta

Tack så mycket för ditt svar! Men då behövde de inte gå igenom moderkakan på din fru då? Det är främst den biten jag oroar mig för, när det kommer till smärtnivån Gråter

Riskerna har jag blivit informerad om, och det känns inte roligt att tänka på.. :( De har inte sagt något om förhöjda risker just med tanke på stick genom moderkakan, men jag tänker att riskerna säkert blir ännu lite högre till följd av det. Tyvärr :(

Tack så mycket för lyckönskningen, uppskattar det{#emotions_dlg.flower}
  • Oussama
    MissB skrev 2023-07-22 13:48:48 följande:
    Tack så mycket för ditt svar! Men då behövde de inte gå igenom moderkakan på din fru då? Det är främst den biten jag oroar mig för, när det kommer till smärtnivån Gråter

Riskerna har jag blivit informerad om, och det känns inte roligt att tänka på.. :( De har inte sagt något om förhöjda risker just med tanke på stick genom moderkakan, men jag tänker att riskerna säkert blir ännu lite högre till följd av det. Tyvärr :(

Tack så mycket för lyckönskningen, uppskattar det{#emotions_dlg.flower}
    Jag förstår din oro och rädsla. När det kommer till smärta kan jag framförallt uppmuntra dig och peppa dig Glad. Kommigen, du gör en fin insats för ditt kära barn, och mammor är kända för att offra av sin bekvämlighet för sina barn.

Tänk så här: om det gör ont vid tillfället så kommer det att gå över utan tvekan. Det kommer inte hålla på hur länge som helst. Se den stunden framför dina ögon när alla smärtor är över, och er bebis är i din famn Glad

Sedan vill jag tro att det gör mindre ont i de innre organen om man jämför med huden som har många känslonerver. Men jag är inte expert på det.

När det kommer till eventuella ökade risker i samband med stick genom moderkakan, så tycker jag du skall fråga läkaren innan ingreppet. Och varför inte fråga även om smärtan och berätta att du är rädd. De bör ta hänsyn till det och lugna ner dig med kloka kommentarer. 

I vårt fall var ingreppet nödvändigt, men det är den inte alla gånger. Man kan avboka ingreppet om det inte är nödvändigt. 

Måste de sticka genom moderkakan? Kan de inte sticka från sidan exempelvis? 

Kommer din partner/närstående att följa med dig?

{#emotions_dlg.flower}
  • Oussama

Hej MissB!

Har du gjort fostervattenprovet än?

Du får gärna uppdatera oss hur det gick. 

Vänlig önskningar! 

• MissB
    Oussama skrev 2023-07-26 12:30:07 följande:

Hej MissB!

Har du gjort fostervattenprovet än?

Du får gärna uppdatera oss hur det gick. 

Vänlig önskningar! 

Hej igen!

Ja, fostervattenprovet gjordes i onsdags och det var inte alls så farligt eller smärtsamt som jag var rädd för! Blir lätt att man oroar sig när man inte varit med om liknande tidigare. Att de behövde gå igenom moderkakan med nålarna (jag har fler än ett foster i magen, så det krävdes mer än ett stick) kändes inte alls! Läkarna som utförde det var också väldigt proffsiga, och min man var med som stöd, så allt gick jättebra{#emotions_dlg.flower} 

Det stack till lite (men jag skulle säga mindre än ett stick i fingret!) när de väl stack in nålen, men sedan gjorde det inte ont tyckte jag. Däremot en lite obehaglig känsla eftersom jag ändå kände nålen där inne i kroppen, även om det som sagt inte gjorde ont. Så smärtmässigt var det absolut ingen fara, tyckte jag!

På dagen och kvällen efteråt kändes det lite ömt i magen och man var lite rädd för att röra sig för mycket, men jag har åtminstone hittills varken sett något blod eller läckage av fostervatten. Så hoppas det förblir så!

Tack för pepp, stöd och uppmuntran! Hoppas du får en fortsatt fin sommarGlad{#emotions_dlg.flower}

• Oussama
    MissB skrev 2023-07-30 23:12:08 följande:

Hej igen!

Ja, fostervattenprovet gjordes i onsdags och det var inte alls så farligt eller smärtsamt som jag var rädd för! Blir lätt att man oroar sig när man inte varit med om liknande tidigare. Att de behövde gå igenom moderkakan med nålarna (jag har fler än ett foster i magen, så det krävdes mer än ett stick) kändes inte alls! Läkarna som utförde det var också väldigt proffsiga, och min man var med som stöd, så allt gick jättebra{#emotions_dlg.flower} 

Det stack till lite (men jag skulle säga mindre än ett stick i fingret!) när de väl stack in nålen, men sedan gjorde det inte ont tyckte jag. Däremot en lite obehaglig känsla eftersom jag ändå kände nålen där inne i kroppen, även om det som sagt inte gjorde ont. Så smärtmässigt var det absolut ingen fara, tyckte jag!

På dagen och kvällen efteråt kändes det lite ömt i magen och man var lite rädd för att röra sig för mycket, men jag har åtminstone hittills varken sett något blod eller läckage av fostervatten. Så hoppas det förblir så!

Tack för pepp, stöd och uppmuntran! Hoppas du får en fortsatt fin sommarGlad{#emotions_dlg.flower}

Självklart får du mitt stöd min vän. Vad härligt att höra att det gick så lätt och smidigt, och vad roligt att höra att ni har flera barn i samma graviditet. Grattis! 

Fint av dig att du följer upp din tråd. Din beskrivning av ingreppet kommer säkert vara till nytta för en annan gravid kvinna. 

Du får också ha en fortsatt fin sommar och lyckad graviditet. 

Kraam 🌺🌺🌺
Svar på tråden Fostervattenprov, nål genom moderkaka?