MissB skrev 2023-07-22 13:48:48 följande:
Tack så mycket för ditt svar! Men då behövde de inte gå igenom moderkakan på din fru då? Det är främst den biten jag oroar mig för, när det kommer till smärtnivån
Riskerna har jag blivit informerad om, och det känns inte roligt att tänka på.. :( De har inte sagt något om förhöjda risker just med tanke på stick genom moderkakan, men jag tänker att riskerna säkert blir ännu lite högre till följd av det. Tyvärr :(
Tack så mycket för lyckönskningen, uppskattar det
Jag förstår din oro och rädsla. När det kommer till smärta kan jag framförallt uppmuntra dig och peppa dig
. Kommigen, du gör en fin insats för ditt kära barn, och mammor är kända för att offra av sin bekvämlighet för sina barn.
Tänk så här: om det gör ont vid tillfället så kommer det att gå över utan tvekan. Det kommer inte hålla på hur länge som helst. Se den stunden framför dina ögon när alla smärtor är över, och er bebis är i din famn
Sedan vill jag tro att det gör mindre ont i de innre organen om man jämför med huden som har många känslonerver. Men jag är inte expert på det.
När det kommer till eventuella ökade risker i samband med stick genom moderkakan, så tycker jag du skall fråga läkaren innan ingreppet. Och varför inte fråga även om smärtan och berätta att du är rädd. De bör ta hänsyn till det och lugna ner dig med kloka kommentarer.
I vårt fall var ingreppet nödvändigt, men det är den inte alla gånger. Man kan avboka ingreppet om det inte är nödvändigt.
Måste de sticka genom moderkakan? Kan de inte sticka från sidan exempelvis?
Kommer din partner/närstående att följa med dig?