• Anonym (Ångestfylld)

Så trött på ångest, fobier och dålig hälsa

Jag har haft ångest och fobier för olika saker typ hela mitt liv.
    Jag har alltid också varit beroende av att äta onyttigt när jag vill stilla mina ångest.

Idag gick jag till affären och MOTSTOD mitt sug efter något sött. Jag åt sött igår ska tilläggas.
    Köpte bara kaffe, mjölk och bananer, vilket enligt vissa är onyttigt också, men ändå.

Jag har verkligen ångest över att jag inte kan få mitt sötsug dövat, och jag har också ångest över massor av andra saker...
    Fobier har jag också.
    SÅ trött på att ständigt kämpa med mitt psyke och min kropp.
    Vill uppnå något perfekt ideal av hälsa- samtidigt som jag VET att jag misshandlat min egen kropp och mitt psyke genom dåliga val typ hela livet.

Jag har haft ångest så länge jag kan minnas, och jag står inte ut med att aldrig känna mig "avslappnad", inte ens i mitt eget sällskap. Känns som att jag analyserar och dömer mig själv ständigt.

Någon som kan relatera, och ge konkreta tips på hur- om det finns något sätt- jag kan komma över dessa destruktiva handlingar och tankar? :(

• Svar på tråden Så trött på ångest, fobier och dålig hälsa
  • Anonym (Stegvis)

Psykologhjälp, mediciner, kbt- testat nåt av det? Eller samtal med annan som inte just arbetar inom vården? Jag har alltid en känsla av panik längst inombords, men dövar känslan genom att alltid vara sysselsatt. Börjar jag tänka efter bryter jag ihop och där vill jag inte hamna.
    Jag tycker det var strongt gjort att motstå sötsuget! Ett litet steg i rätt riktning. Livet består av många små val varje dag. Eller som John Dryden sa på 1700-talet: du formar själv dina vanor- sedan formar de dig.

Ta hand om dig! {#emotions_dlg.flower}

• Anonym (Ångestfylld)
    Anonym (Stegvis) skrev 2023-07-22 15:02:10 följande:

Psykologhjälp, mediciner, kbt- testat nåt av det? Eller samtal med annan som inte just arbetar inom vården? Jag har alltid en känsla av panik längst inombords, men dövar känslan genom att alltid vara sysselsatt. Börjar jag tänka efter bryter jag ihop och där vill jag inte hamna.
    Jag tycker det var strongt gjort att motstå sötsuget! Ett litet steg i rätt riktning. Livet består av många små val varje dag. Eller som John Dryden sa på 1700-talet: du formar själv dina vanor- sedan formar de dig.

Ta hand om dig! {#emotions_dlg.flower}

Tack.
    Har testat både psykolog och KBT-hjälp, tycker inte det hjälpt helt.

Den svåra balansgången är att försöka förbättra sin hälsa, men att inte döma sig själv för hårt när man gör något "misstag", för jag tror det är en stor del i min ångest- att jag dömer mig själv så hårt. Det blir som en loop.

Jag måste försöka bli medveten om att alla val jag gör har konsekvenser, och inte fly från att tänka på saker logiskt.
    Det är så många val i livet som jag gjort för att "stilla ångest", eller fly från sådant som är jobbigt.
    Att kunna lugna ner sig själv, och göra mer rationella val, det är väl svaret.
    Känslor är känslor och inte farliga. Det är nog det jag måste jobba på.
    Att inte alltid agera på känslor, utan låta dem finnas och lösa situationer mer logiskt istället för känslomässigt...

Jag övar på det. 
  • Anonym (Stegvis)

Tycker du resonerar förnuftigt. Du är medveten om vad du gör fel och det är ju första steget. Och att inse att ångesten i sig inte är farligt. Det är vad du gör för att döva den som kan bli farligt om det innebär felaktiga val. 

Mitt motto här i livet är en dag i taget och en sak i taget. Varken se bakåt eller längre fram än dagen som är just nu. Den här dagen kan jag göra mitt bästa av. Och det innebär självklart misstag, för lite gjort och små sammanbrott. Men imorron är den här dagen över och jag kan inget göra åt vad som ev. gick fel utan får gå vidare. Det är inte alltid lätt, men gjort är alltid gjort och det enda man kan göra är ju att gå vidare. Försöka lära sig om det var misstag, handla annorlunda, ta nya tag.

• Anonym (Ångestfylld)
    Anonym (Stegvis) skrev 2023-07-24 13:56:56 följande:

Tycker du resonerar förnuftigt. Du är medveten om vad du gör fel och det är ju första steget. Och att inse att ångesten i sig inte är farligt. Det är vad du gör för att döva den som kan bli farligt om det innebär felaktiga val. 

Mitt motto här i livet är en dag i taget och en sak i taget. Varken se bakåt eller längre fram än dagen som är just nu. Den här dagen kan jag göra mitt bästa av. Och det innebär självklart misstag, för lite gjort och små sammanbrott. Men imorron är den här dagen över och jag kan inget göra åt vad som ev. gick fel utan får gå vidare. Det är inte alltid lätt, men gjort är alltid gjort och det enda man kan göra är ju att gå vidare. Försöka lära sig om det var misstag, handla annorlunda, ta nya tag.

Ja precis. Att inte ta misstag för allvarligt har varit väldigt svårt hela mitt liv.
    Jag har liksom "lärt" mig själv från min barndom att döma mig själv väldigt hårt, vilket i sig skapar stress och prestationsångest- som jag sedan bedövat med onyttigheter och undvikande av prestationspress. :(

Så ironiskt nog, blir jag ju sämre för att jag våndas över och undviker de svåra situationerna och känslorna som jag vill kunna hantera bättre, och som krävs för att utvecklas.
Svar på tråden Så trött på ångest, fobier och dålig hälsa