• stjärnfallet

Sertralin under graviditet

Hej! 
    Jag är gravid i v 6. Jag äter sertralin för tvångstankar.
    Jag funderade gällande detta om det är okej att äta denna medicin trots graviditet och under första trimestern?
    Jag äter inga andra mediciner. Läkaren ska ringa nästa vecka gällande detta men blir orolig. Har tänkt trappa ner senare i graviditeten.

• Svar på tråden Sertralin under graviditet
  • Anonym (Linis)
    Hej har ätit sertralin under båda mina graviditeter (enda medicin jag äter förutom vitaminer) . Det har gått bra & inte minsta tecken på förlossningsdepression eller liknade. Min läkare & barnmorska bedömde att det är även en risk att sätta ut medicinen så blir moment 22. Lycka till med graviditete! ☺️
  • Anonym (Kl)

Detr ingen fara. Åt Sertralin under graviditeten med min dotter. Idag är hon världens smartaste, roligaste och trygga tjej som finns.

• Anonym (Samma)

Har också ätit det under flera grav. Om det vore farligt skulle man ju bli informerad redan på BVC. 
    Familjeliv ser jag inte som rätt ställe att rådfråga. 

• Anonym (E.)

Jag har ätit sertralin  när jag varit gravid hela graviditeten. Hade annan medicin innan men bytte till just sertralin för att det var bäst.

Nu andra graviditeten äter jag också sertralin. Tappade ner till en något lägre dos vilket min läkare inte verkade gilla men jag tycker det känns bra.

Dock tycker jag absolut att du ska prata med din läkare om din medicin så får du se vad hen säger, här får du andras erfarenheter men du måste prata med din läkare, tror inte heller du ska sluta med din medicin innan du pratat med läkaren. Men jag har aldrig blivit rekommenderad att sluta med sertralin under graviditet.

• stjärnfallet

Okej, jag förstår.
    Ja jag äter 100 mg nu så känns lite mycket.. tänkte kanske det kan vara bra att trappa ner i slutet av graviditeten. Men jag ska prata med läkaren som ringer nästa vecka 🙂 kanske är som du säger, inte så bra att trappa ner heller.

Svar på tråden Sertralin under graviditet