• Anonym (Snonym trådslapare Mmm)

Kissar på sig på natten

Behöver råd!

Det var samma sak förra sommaren och det är en jobbig sits. Vår tvååring kissar på sig nästan varje natt nu, skälet är tydligt - hon dricker välling innan sänggång och sen mjölk en gång på natten och det blir för mycket.  Men - vi har verkligen försökt minska drickandet, och när hon vill ha så går det inte. Hon illvrålar annars i timmar, kryper ur sängen kl 2 och springer runt och slänger saker i frustration (vilket helt förstör allas nattsömn då alla blir klarvakna). Minska välling innan sänggång? Då har vi ibland nattat 19-22-30 utan framgång.

Det jobbiga är att det här händer sommartid. Samma sak förra sommaren när hon var ett år. Under vintern och våren sov hon efter en mindre flaska välling, kissade inte på sig.

Vi ger och erbjuder regelbundet dricka på dagarna såklart med till måltid och mellanmål, så det inte ska bli en fråga om att ta ikapp att man druckit för lite på dagen.

Tips?

• Svar på tråden Kissar på sig på natten
  • LFF

Nattblöja. Hon är helt uppenbart inte redo att vara blöjfri dygnet runt.

Alternativt så får ni "nattkissa" henne eftersom hon inte verkar vara redo att sluta dricka på natten ännu.

• Anonym (Ett råd)

Jag har ett råd till er. Det är ju sommar nu, bestäm er för fyra jobbiga dagar. 
    Där ni helt enkelt tar bort nattdrickandet. Kliver hon upp ur sängen led henne tillbaka till sin säng och säg godnatt. Gör om denna procedur om så vill 80 gånger. 
    Jag garanterar att hon kommer sova gott i om ett par dagar hela natten och klara sig utan att dricka på natten. 
    Se till att hon har en snutte eller nalle bara. 

• Anonym (E.)

Flera bra råd. Kämpa med att vänja av från nattdrickande. Kissa på pottan på natten om hon vaknar. Tycker inte det är bra att börja med blöja igen om hon är blöjfri hela året förutom sommaren. Kan kanske ha med ljusare nätter att göra? Detta beror ju helt klart på för stort vätskeintag innan och under natten. Lycka till

LFF skrev 2023-07-19 09:16:52 följande:

Nattblöja. Hon är helt uppenbart inte redo att vara blöjfri dygnet runt.

Alternativt så får ni "nattkissa" henne eftersom hon inte verkar vara redo att sluta dricka på natten ännu.

Var kanske otydlig, vi har blöja. Den läcker igenom.
    Anonym (Ett råd) skrev 2023-07-19 10:36:04 följande:

Jag har ett råd till er. Det är ju sommar nu, bestäm er för fyra jobbiga dagar. 
    Där ni helt enkelt tar bort nattdrickandet. Kliver hon upp ur sängen led henne tillbaka till sin säng och säg godnatt. Gör om denna procedur om så vill 80 gånger. 
    Jag garanterar att hon kommer sova gott i om ett par dagar hela natten och klara sig utan att dricka på natten. 
    Se till att hon har en snutte eller nalle bara. 

Snutte och nalle och sådant har hon aldrig brytt sig om, den enda snutten hon någonsin ägnat minsta uppmärksamhet är just vällingflaskan på kvällen. Inte napp, inte filt, inte gosedjur.
    Anonym (E.) skrev 2023-07-19 10:51:13 följande:

Flera bra råd. Kämpa med att vänja av från nattdrickande. Kissa på pottan på natten om hon vaknar. Tycker inte det är bra att börja med blöja igen om hon är blöjfri hela året förutom sommaren. Kan kanske ha med ljusare nätter att göra? Detta beror ju helt klart på för stort vätskeintag innan och under natten. Lycka till

Hon har blöja än, den läcker alltså igenom.

Och ja, det är helt klart att hon dricker för mkt, dagarna läcker aldrig nån enda blöja och hon dricker liksom lite här och där men inget jättemkt så även om hon nu sommartid alltid har tillgång till vattenflaska. De ljusa nätterna kanske är en del i det, det är också mkt svårare att natta och komma till ro märker jag (har själv samma problem som vuxen för del delen). Kanske skaffa mörkläggande gardiner så det blir mer natt när det är natt? 
  • Anonym (E.)
    Anonym (Snonym trådslapare Mmm) skrev 2023-07-19 11:41:47 följande:
    Hon har blöja än, den läcker alltså igenom.

Och ja, det är helt klart att hon dricker för mkt, dagarna läcker aldrig nån enda blöja och hon dricker liksom lite här och där men inget jättemkt så även om hon nu sommartid alltid har tillgång till vattenflaska. De ljusa nätterna kanske är en del i det, det är också mkt svårare att natta och komma till ro märker jag (har själv samma problem som vuxen för del delen). Kanske skaffa mörkläggande gardiner så det blir mer natt när det är natt? 
    Jahaa okej. Jag missuppfattade. Ja då är det nog drickandet som är den största orsaken. Frågan är varför hon bara beter sig såhär på sommaren, ja men testa med mörkläggning kan vara en orsak. Som du säger även vi vuxna kan påverkas av det där med ljuset osv. 
    Anonym (E.) skrev 2023-07-19 12:53:23 följande:
    Jahaa okej. Jag missuppfattade. Ja då är det nog drickandet som är den största orsaken. Frågan är varför hon bara beter sig såhär på sommaren, ja men testa med mörkläggning kan vara en orsak. Som du säger även vi vuxna kan påverkas av det där med ljuset osv. 
    Ja, det är så tydligt - förra sommaren bytte vi blöja nattetid i förebyggande syfte för det läckte så ofta. Sen har det liksom blivit bra, halvfullt bara max på morgonen och ofta sömn hela nätter och sen nu bakslag igen. Hon rör sig mer sommartid (kanske ljuset??) så det kan ju vara att hon vaknar till mer korta perioder med och kissar? Vet inte. 

Har verkligen försökt med mer dricka dagtid så det inte blir som för mig, jag glömmer lätt att dricka på dagar och vaknar törstig och sveper lätt en halv vattenflaska då (och är kissnödig på morronen såklart) - men hon har verkligen alltid vatten eller mjölk att tillgå på dagarna.
Svar på tråden Kissar på sig på natten