• Humlan88

Håller på att bli galen, letar efter namnet på en svensk film nåt hembiträde som heter egna, lr edna hjälp mig!!

Håller på att bli galen. Av nån anledning har jag börjat tänka på nån film..det enda jag minns är att det är en svensk film, förmodligen  barnfilm. Utspelar sig nånstans i börja  på 1900 talar, kanske runt 1950. Minns att någon ropar på ett hembiträde som heter typ edna, elna lr nåt sånt? Det är inte mio min mio. Snälla håller på att bli galen Tungan ute

• Svar på tråden Håller på att bli galen, letar efter namnet på en svensk film nåt hembiträde som heter egna, lr edna hjälp mig!!
  • Goneril

Svenska ,"Myanna Buring" spelade hembiträdet Edna i Down Town  Abbey, men svensk film? 

• Goneril

Svenska ,"Myanna Buring" spelade hembiträdet Edna i Down Town  Abbey, men svensk film? 

• Magical
    Humlan88 skrev 2023-07-18 21:38:39 följande:
    Håller på att bli galen, letar efter namnet på en svensk film nåt hembiträde som heter egna, lr edna hjälp mig!!

Håller på att bli galen. Av nån anledning har jag börjat tänka på nån film..det enda jag minns är att det är en svensk film, förmodligen  barnfilm. Utspelar sig nånstans i börja  på 1900 talar, kanske runt 1950. Minns att någon ropar på ett hembiträde som heter typ edna, elna lr nåt sånt? Det är inte mio min mio. Snälla håller på att bli galen Tungan ute

Menar du inte Madicken bara? 
  • Fontana

Jag håller med Magical. Hembiträdet i Madicken-filmerna heter Alva och spelas av Lis Nilheim. Handlingen utspelar sig väl runt 1920 eller så. Väldigt fina och trovärdiga miljöer i filmerna.

De gick först som tv-serier och klipptes sedan ner till två långfilmer: Madicken på Junibacken och Du är inte klok Madicken.

Om du har ett välförsett bibliotek i närheten - som har dvd-filmer till utlåning - så har de säkert Madicken på barnavdelningen. 

Svar på tråden Håller på att bli galen, letar efter namnet på en svensk film nåt hembiträde som heter egna, lr edna hjälp mig!!