• HannaPanna1979

Grannarna vill umgås, vi vill inte!

Vi har fått nya grannar i området. De är hyfsat trevliga när man pratar med dem men de är inte alls vår typ, de festar högljutt långt in på nätterna och vi har nog lite olika värderingar, typ hur man respekterar lagar, grannar och grannskapet osv. Magkänslan säger helt och hållet att dessa är några vi bara vill hälsa på i förbifarten och inte mer, min magkänsla brukar ha rätt.

De har inte alltid hållit vad de sagt och det är lite "mycket snack och ingen verkstad". I övrigt har det hänt andra saker som inte varit positiva men vill inte gå in på detaljer. Vi vill egentligen inte ha och umgås med några grannar alls i området mer än nåt prat i förbifarten, skulle gärna ha ett högt staket runt hela tomten.

Nu vill de att vi umgås, säkert supa med hög musik. Vi är inte det minsta intresserade och vi svarade typ att vi ska fundera. Är orolig för att det kan bli dålig stämning.

Hur dissar vi dessa grannar på ett smidigt sätt utan att det blir osämja?

Har en liten känsla att de är lite ostabila, inte några man vill ha som fiender. 
  • Svar på tråden Grannarna vill umgås, vi vill inte!
  • Anonym (Svar på tal)

Svara bara nej tack, det räcker så bra med att vi bara är grannar. Vi håller oss helst för oss själva.

• Anonym (000)

Jaha? Vad är problemet? Man säger bara "tack för inbjudan men vi måste tacka nej" 

Om de envisa med att få veta varför så antingen får du ljuga om att ni är upptagna, men då lär ni kanske få nya inbjudningar senare, eller så får du dra till med något:

*Tyvärr orkar jag inte med fester, jag har kraftig tinnitus som gör att jag får besvär i flera dagar efteråt
    *Jag är nykterist och vi går inte på fester där det serveras alkohol
    *Jag/min partner har social fobi 
    *Tack men vi är såna där tråkiga människor (sagt med ett leende) som inte gillar att gå på fest
    *Måste vara kattvakt/hundvakt/har tvättstugan (hihi) 

• HejsanJenny

Åh sånt här är så svårt!! Våra grannar precis bredvid har barn som är något yngre än vårt och de vill gärna att vi ses och leker med barnen. Har noll sug. Jag brukar skylla på att vi inte är helt pigga och friska för tillfället men det funkar ju bara så många gånger på raken?

Svar på tråden Grannarna vill umgås, vi vill inte!